مشکل ۳۱ساله دانشگاه نیشابور و هلال احمر در انتظار تصمیم ریاست‌جمهوری
مشکل ۳۱ساله دانشگاه نیشابور و هلال احمر در انتظار تصمیم ریاست‌جمهوری
خاتون شرق - دکتر رحمانی‌دوست رئیس دانشگاه نیشابور در نشست خبری با خبرگاران درباره چالش دانشگاه نیشابور و هلال احمر گفت: سال 1373 هشت قطعه زمین 250متری در کنار دانشکده هنر نیشابور از طرف سازمان هلال احمر به این دانشکده واگذار شد و تفاهم‌نامه‌ای هم امضاء شد اما پس از چند سال مطالبه اجاره کردند و چند سال هم اجاره پرداخت شد و این موضوع درکش‌وقوس ادرای افتاد و حالا 31سال است که این مشکل درست شده است.

دکتر رحمانی‌دوست رئیس دانشگاه نیشابور در نشست خبری با خبرگاران درباره چالش دانشگاه نیشابور و هلال احمر گفت: سال ۱۳۷۳ هشت قطعه زمین ۲۵۰متری در کنار دانشکده هنر نیشابور از طرف سازمان هلال احمر به این دانشکده واگذار شد و تفاهم‌نامه‌ای هم امضاء شد اما پس از چند سال مطالبه اجاره کردند و چند سال هم اجاره پرداخت شد و این موضوع درکش‌وقوس ادرای افتاد و حالا ۳۱سال است که این مشکل درست شده است.
وی با اشاره به اینکه در این مورد مالک دولت است و دانشگاه نیشابور و هلال احمر کارفرما است گفت: مسئله به جایی رسیده بود که دادگستری می‌گفت دانشگاه را باید تخلیه کنید و فرمانداری هم نامه زد که دانشگاه باید برود اما خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و نشستی که با آقای کولیوند مدیر هلال احمر کشور داشتم نظر ایشان هم مثبت بود و این موضوع از دستور کار شهرستان و وزارتخانه خارج شد و این مسئله در ریاست‌جمهوری در حال پیگیری است و در آخرین رای دادگستری شهرستان و تجدید نظر استان هم آمده که شهرستان حق دخالت در این موضوع را ندارد تا از طرف ریاست جمهوری تعیین تکلیف شود و معاون حقوقی رئیس‌جمهور پیگیر این موضوع است.
وی با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه قانون جوانی جمعیت به طور جدی در دانشگاه نیشابور در دستور کار قرار گرفته است اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰بودجه جاری دانشگاه نیشابور ۲۹ ونیم میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ بودجه جاری این دانشگاه ۴۳میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵۸درصدی به ۶۹ممیز ۲دهم میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۳۶درصدی به ۸۳میلیارد تومان رسید.
وی در خصوص میزان تخصیص اعتبارات دانشگاه نیشابور گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۷درصد بودجه جذب شد و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۱۱درصد از بودجه جذب شده است.
وی افزود: قرارداد احداث دانشکده علوم پایه و علوم انسانی در اردیبهشت ۱۳۹۴ بسته شد و قرار شد با اعتبار ۱۱میلیارد و ۹۴۰میلیون تومان اجرا شود، خوشبختانه در بهمن ۱۴۰۱ توانستیم دانشکده علوم انسانی را به صورت موقت تحویل بگیریم هرچند پیش از آن ۳بار به صورت رسمی افتتاح شده بود و با آماده شدن بخشی از دانشکده علوم پایه هفت هزار و پانصد متر از فضای آموزشی آماده خواهد شد.

مدیر حراست دانشگاه نیشابور :
در جریان ناآرامی‌ها هیچ‌کس از دانشگاه نیشابور تعلیق و اخراج نشد
مدیر حراست دانشگاه نیشابور در این نشست خبری گفت: در ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد واحد نیشابور درگیر شد اما در دانشگاه نیشابور با وجود دانشکده هنر مشکلی پیش نیامد و مدیریت شد و هیچ کسی هم در این رابطه تعلیق نشد.
وی افزود: فقط در یک مورد در بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده بود و حدود هزار نفر آن را امضاء کرده بودند برحسب خواسته وزارت نام ۲نفر را به ما دادند که ما ایشان را خواستیم که یک نفرشان گفت من این بیانیه را نخوانده بودم و همین طوری امضاء کردم و یک نفر دیگر هم با اینکه خواهش دوستانه داشتیم همچنان مصر بود و حکم هیات تخلفات وزارت بر اخراج بود اما ما اصرار کردیم و حکم بر تعلیق برای یک ترم آمد که رفع تعلیق هم شد.
وی با اشاره به توئیت منتسب به رئیس دانشگاه نیشابور در خصوص مهسا امینی که در آن زمان منتشر شده بود گفت: در این مورد هجمه‌هایی در شبکه‌های خارجی به راه افتاد و کومله کردستان هم ورود پیدا کرد و با این شرایط دانشگاه نیشابور با ۲هزار و ۵۰۰دانشجو و ۷۰نفر استاد عضو هیات علمی با هیچ چالشی مواجه نشدیم.
وی افزود: در این خصوص دو فرضیه مطرح بود اول اینکه یک نفر خصومتی دارد و دیگر اینکه یک نفر مثل رئیس دانشگاه نیشابور باید فدا می‌شده است و دکتر رحمانی‌دوست هم در این زمینه شکایتی مطرح کردند اما چون مستندات کافی نبود این شکایت به جایی نرسید اما چون بعدا از طرف یکی از اساتید نامه‌ای منتشر شد توجه‌ها به این سمت رفت که ممکن است کار ایشان باشد.
وی در پاسخ به این سوال خاتون‌شرق که این استاد آیا به خارج از کشور رفته اظهار کرد: ما اطلاعی نداریم و ظاهرا ایشان از کشور خارج شده اما در نیشابور رویت شده است.
وی افزود: حوادث دو سال اخیر نشان داد دشمنی‌ها با دانشگاه نیشابور زیاد است و ما در جایی که خواسته‌های غیرمنطقی از دانشگاه نیشابور مطرح شده مخالفت کرده‌ایم و باج نداده‌ایم مثلا شخصی می‌گوید من باید جزو هیات علمی دانشگاه بشوم. به اندازه‌ای که این تیم مدیریتی در این دوره هزینه داده است هیچ دوره‌ای هزینه نداد به طوری که وزیر هم به پای ما سوخت.