مرگ جوان نیشابوری در اثر قصور پزشکی یا شدت مصدومیت
مرگ جوان نیشابوری در اثر قصور پزشکی یا شدت مصدومیت
خاتون شرق - خبر فوت جوان نیشابوری که به خاطر مصدومیت در حادثه تصادف رانندگی به بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شده و ظاهرا بر اثر مرگ مغزی جان می‌سپارد انگیزه تهیه این گزارش شد.

سعید صفارائی – خبرنگار
خبر فوت جوان نیشابوری که به خاطر مصدومیت در حادثه تصادف رانندگی به بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شده و ظاهرا بر اثر مرگ مغزی جان می‌سپارد انگیزه تهیه این گزارش شد.
پس از این حادثه مطالبی در فضای مجازی در این ارتباط منتشر شد که شائبه قصور و اهمال پزشکی را مطرح کرده بود.
خاتون‌شرق برای روشن شدن ابعاد این ماجرا با خانواده متوفی و مسئولان بیمارستان مصاحبه کرده که توجه شما را به آن جلب می‌کند.
صبح روز ۲۹تیرماه امسال حدود ساعت ۶صبح محمدمعین قدسی جوان ۱۸ساله‌ای که با ماشین پراید در حال رفتن به پادگان محل خدمتش در امام تقی بود با گارد ریل‌های کنار جاده تصادف می‌کند‌.
به گفته عمویش مهدی قدسی پس از این تصادف او به وسیله موبایلش با اورژانس تماس گرفته و این حادثه را گزارش می‌کند که نشان‌می‌دهد سطح هوشیاری مصدوم در سطح عادی بوده است.
مصدوم که از ناحیه سر و‌ کتف دچار مصدومیت شده پس از انتقال توسط اورژانس به بیمارستان حکیم مورد مداوا قرار گرفته و سرش بخیه زده می‌شود اما پس از مدتی مصدوم هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد که به گفته مهدی قدسی پرستارها اظهار می‌کنند بیمار خواب است ولی با اعتراض همراهان بیمار او را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کرده و از سرش سی تی‌اسکن می‌گیرند.
البته این موضوع که با توجه به مصدومیت بیمار بر اثر تصادف از ناحیه سر آیا در همان ابتدای پذیرش در بیمارستان؛ سی‌تی‌اسکن سر وی انجام شده یا نه برای خاتون‌شرق روشن نشد.
شورورزی رئیس بیمارستان حکیم در این رابطه به خاتون‌شرق گفت: در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۶ و ۲۷ دقیقه این بیمار به بیمارستان حکیم منتقل شده و در ساعت ۶ و ۳۸ دقیقه سی‌تی‌اسکن مغز از او انجام شده است.
دکتر شورورزی در پاسخ به این سوال که آیا سی‌تی‌اسکن مغز از همه مجروحان تصادفات رانندگی که از ناحیه سر دچار مصدومیت شده‌‌اند انجام می‌شود یا نه گفت: بستگی به وضعیت بیمار و حال عمومی‌اش و تشخیص پزشک دارد اما در این مورد ۱۰دقیقه پس از مراجعه مصدوم؛ سی‌تی‌اسکن سر انجام شده است.
وی گفت: این بیمار از ناحیه ریه و سر و کتف دچار مصدومیت شده بود و در حال حاضر هم جلسه‌ای در رابطه با بررسی این موضوع در حال تشکیل است و علت فوت هم پس از این جلسه اعلام خواهد شد.

تناقض در ادعاهای خانواده متوفی با اظهارات رئیس بیمارستان
همانطور که قبلا هم ذکر شد به علت تناقض در ادعاهای خانواده متوفی با اظهارات رئیس بیمارستان این موضوع که سی‌تی‌اسکن سر مصدوم در چه فاصله زمانی از هنگام مراجعه او به بیمارستان انجام شده برای خاتون‌شرق محرز نشد که نیازمند بررسی دقیق کارشناسان است اما در ادامه ابعاد این ماجرا پیچیده‌تر می‌شود.
به گفته مهدی قدسی عموی متوفی پس از انتقال او به بخش مراقبت‌های ویژه حالش بهتر شده و‌ چشمانش را باز می‌کند اما پس از مدتی دچار تشنج می‌شود.
مهدی قدسی می‌گوید: پس از آن پزشک آمپولی را تجویز می‌کند که در بازار موجود نبود و به سختی آن را تهیه کردیم و آمپول تزریق شد و پس از سه روز حال بیمار بهتر شد اما دوباره حالش بد شد.

بدون اجازه دستگاه‌ها را از بیمار جدا کردند
او می‌گوید: بیمارستان یک بار مدعی شد بیمار مبتلا به کرونا شده و یک بار دیگر هم گفتند دچار عفونت شده است و در نهایت قرار شد دوباره از مغز و ریه‌های بیمار عکس‌برداری شود و پس از عکس‌برداری از مغز گفتند مغزش مشکلی ندارد اما زمانی که برای عکسبرداری از ریه بیمار را می‌برند حالش بد می‌شود و عفونت داخل ریه راه لوله ساکشن را مسدود می‌کند و تا قبل از این که بیمار به بخش منتقل شود فوت می‌کند.
مهدی قدسی می‌گوید: بدون اجازه ما دستگاه‌ها را از بیمار جدا کرده و او را به سردخانه منتقل کرده بودند.
مهدی قدسی معتقد است در این مورد قصور پزشکی اتفاق افتاده است.
موسی‌الرضا قدسی دیگر همراه متوفی نیز به خاتون‌شرق گفت: تقریبا ۱۰روز محمدمعین در بیمارستان بستری بود و‌ دکتر سلامی پزشک معالجش می‌گفت تا ۹۶ساعت سطح هوشیاری بیمار ممکن است تغییر کند اما بعد حالش بهتر شد و همه امیدوار شده بودیم که متاسفانه این اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد این مسئله را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم.

حتی اگر یک درصد احتمال قصور پزشکی داده شود پزشکی قانونی به طور جدی ورود می‌کند
برای روشن شدن ابعاد این ماجرا علت فوت مصدوم در این حادثه را از دکتر حسن بلقان آبادی رئیس پزشکی قانونی شهرستان نیشابور جویا شدیم.
وی با رد علت فوت به دلیل قصور و اهمال پزشکی گفت: علت فوت از نظر پزشکی قانونی بروز صدمات متعدد از جمله خردشدگی استخوان جمجمه و‌ شکستگی کتف و دنده بوده است.

وی تاکید کرد: حتی اگر یک درصد احتمال قصور پزشکی داده شود پزشکی قانونی به طور جدی تا معلوم شدن علت قطعی فوت ورود می‌کند و‌در این مورد هم علت فوت برای پزشکی قانونی قطعی شده است.
وی درباره امکان قصور در هنگام ارائه خدمات امدادی و پزشکی گفت: برای بررسی این‌ موارد باید به گزارش‌های بیمارستان مراجعه کرد که یک روند حقوقی است.
وی درخصوص روند بررسی جراحت‌های مصدومان که به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند گفت: جراحت‌ها سطح‌بندی شده‌اند و براین اساس پزشک تشخیص می‌دهد که آیا نیاز به سی‌تی‌اسکن دارد یا خیر و همچنین همه مصدومان حوادث تصادف که به اورژانس مراجعه می‌کنند از همه قسمت‌هایی که دچار جراحت‌ شده‌اند عکس‌برداری می‌شود و در این حادثه هم خانواده متوفی اگر احساس می‌کنند کوتاهی شده می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا پرونده دوباره بررسی شود.

اگر ثابت شود قصوری اتفاق افتاده حتما باید در سیستم مشخص شود
در ادامه به سراغ دکتر محمدرضا مجدی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور رفتیم تا از او درباره علت این فوت بپرسیم دکتر مجدی با بیان اینکه هنوز شکایتی در این رابطه به دست من نرسیده می‌گوید: در این موارد امکان دارد خانواده متوفی به هر علتی مشکوک شده باشند که رسیدگی کافی انجام نشده و تقاضای رسیدگی می‌کنند که البته کاملا طبیعی و حق ایشان است اما باید مشخص شود که واقعا قصوری اتفاق افتاده یا نه.
وی افزود: قرار براین شده که در این رابطه جلسه‌ای تشکیل شده و بررسی شود تا اگر واقعا تقصیری اتفاق افتاده و اشکالی در روال کار است اصلاح شود.
در این حادثه هم ترومای تصادفی بوده و با توجه به حضور پزشک طب اورژانس مقیم و پزشک تخصص بعید است که علت فوت مثلا در اثر این باشد که دیر اقدام شده یا سرم اشتباه شده باشد.
وی در خصوص اینکه روند و پروتکل سازمانی درباره مرگ‌هایی که اتفاق می‌افتد چگونه است اظهار کرد: یکسری مرگ‌هایی هست که سیستم بهداشت و درمان نسبت به آنها حساسیت بیشتری دارد مثل مرگ مادر در اثر عوارض بارداری و این جزو شاخص‌های مورد توجه جهانی است و نه تنها در کشور ما که قاعدتا در هیج‌کجا نباید یک مادر باردار در اثر عوارض بارداری فوت کند.
در نتیجه اگر یک مورد مرگ مادری اتفاق بیفتد، تمام موارد از قبل که آیا مراقبت‌های دوران بارداری درست بوده یا نه، آیا اگر مسئله ای داشته، به موقع توجه شده یا نه؟
بعد آیا به موقع به بیمارستان رسیده یا نه؟
وقتی به بیمارستان رسیده خدمات در زمان مقرر انجام شده یا نه؟
علت مرگ در نهایت چه بوده؟
آیا قابل اجتناب بوده یا نبوده؟ به طور کامل بررسی می‌شود. ولی هر مورد مرگی اگر اتفاق بیفتد بیمارستان ها به این مسأله حساسند و بررسی می‌کنند.

بعضی از مرگ ها هم در سر صحنه تصادف اتفاق می‌افتد و عملا تا رسیدن اورژانس وقت طلایی از بین می‌رود.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در خصوص سایر مرگ‌های مورد توجه گفت: مرگ کودک و مرگ نوزاد نیز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است اما در مرگ بر اثر تصادف اگر ثابت شود قصوری اتفاق افتاده حتما باید در سیستم مشخص شود و افرادی که در این رابطه کوتاهی کرده‌اند حتی اگر به دادگاه هم معرفی نشوند ما خودمان برخوردهای قانونی انجام میدهیم و یا اگر افرادی را مثلا تشخیص بدهیم که قصور کرده و تسلط کافی ندارد جایش عوض می‌شود.
اما معمولا در اورژانس‌های بیمارستان‌هایی مثل حکیم که مرکز تروما و تصادف است کسانی که آننجا کار می‌کنند باتجربه هستند و سریع می‌توانند اولویت‌بندی کنند.
وی درباره اینکه به طور میانگین در ماه چه تعداد مرگ‌ومیر اتفاق می‌افتد گفت: بیمارستان حکیم مربوط به مصدومان حوادث و تصادفات است و بیشتر مرگ‌ومیرها هم شامل تصادف‌ها می‌شود اما در بیمارستان ۲۲بهمن شامل سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی و سرطان‌ها است.
پارسال تعداد فوتی‌ها بر اثر تصادف ۵۷ مورد و از ابتدای سال تا کنون هم ۲۴ مورد بوده است.
وی در خصوص روند قانونی رسیدگی به شکایت‌ها گفت: شکایات مربوط به بخش خصوصی معمولا به سازمان نظام پزشکی یا به دادگاه مراجعه می‌کنند و در بهش دولتی هم اکر به چیزی مشکوکند و تقاضای رسیدگی دارند می‌توانند به مسئولین دانشگاه یا بیمارستان مراجعه یا به دادگاه شکایت کنند.

در پایان لازم به ذکر است ارزشمندترین دارایی هر انسانی جان اوست و به همین خاطر است که پزشکان در آغاز حرفه طبابت باید سوگند بقراط یاد کنند تا نهایت کوشش و تلاش خود را برای یاری به بیماران و حفظ و مراقبت از این دارایی گران‌بها فارغ از رنگ و نژاد و ملیت بدون هرگونه تبعیضی به کار گیرند.