فرماندار زبرخان از شورای شهر نیشابور استعفا داد
فرماندار زبرخان از شورای شهر نیشابور استعفا داد
خاتون شرق - هشتادوپنجمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور عصر شنبه به صورت فوق‌العاده در حالی برگزار شد که جلسه قبلی به خاطر به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر در این جلسه از رسمیت افتاد.

هشتادوپنجمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور عصر شنبه به صورت فوق‌العاده در حالی برگزار شد که جلسه قبلی به خاطر به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر در این جلسه از رسمیت افتاد.
در جلسه قبلی کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور، کراری و مرآتی دیگر اعضای شورا حضور نیافتند.
در آن جلسه قرار بود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور به انتقادات ۱۶گانه‌ای که درباره تخلفات او مطرح شده بود پاسخ دهد و همچنین وضعیت عضویت سیدمومن حسینی عضو دیگر شورای شهر که حکم فرمانداری زبرخان برای وی صادر شده و همچنین وضعیت غیبت‌های پرشمار کرهری در جلسات شورای شهر مشخص شود.
اگر چه کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور در این جلسه هم به وعده خود برای پاسخ به انتقادات وارد شده به او توسط پنج تن از اعضای شورای شهر عمل نکرد اما تعیین وضعیت عضویت سیدمومن حسینی در شورای شهر نیشابور و همچنین رسیدگی به غیبت‌های پرشمار رضا کراری دیگر عضو شورای شهر در دستور کار این جلسه قرار گرفت.
اما در نطق پیش از جلسه محمدکاظم صادقی عضو شورای شهر نیشابور نوک پیکان انتقادات او میرفانی شهردار نیشابور هدف گرفت.
او در نطقش با بیان اینکه امیدوارم این‌ جوری که من استنباط کرده‌ام نباشد اظهار کرد: با وجود همه همراهی‌های شورای شهر با شهردار اما نوعی لجبازی و تقابل با شورای شهر در جریان و نهفته است که نمی‌گذارد کارهای شهرداری روی روال بیفتد و این به نفع شهر نیست و ادامه کار را در یک‌سال باقی‌مانده سخت می‌کند.
صادقی در ادامه گفت: نظافت شهری، جمع‌آوری زباله‌ها، ساماندهی معابر، رفع زایدات شهری، به‌روزرسانی مبلمان شهری جزو بدیهیات و وظایف اولیه شهرداری است و شورا الزاماتی را برای آقای شهردار تعریف کرده بود که انجام نشد.
صادقی اظهار کرد: جالب‌تر این است که آقای میرفانی در بدو ورودشان به شهرداری نیشابور وضعیت بخش خدمات شهری را نامطلوب توصیف کردند! اما حالا بعد از سه سال هنوز این مشکلات برطرف نشده و همچنان مشکل داریم و زمانی که باید صرف کارهای مهم‌تر شود متاسفانه صرف امور ساده و پیش پاافتاده می‌شود.

او گفت: الان هوا گرم است و شهروندان شب‌ها به پارک‌های سطح شهر می روند اما وضعیت پارک‌ها از نظر نور، مبلمان، سرویس‌بهداشتی و گونه‌های گیاهی مناسب نیست و شهروندان دائما بابت این موارد گلایه دارند.
مدتی قبل جلسه‌ای در فرمانداری برگزار شد و آقای گلچین با تیمی از بچه‌های شهرداری آمدند و گفتند ما طرح آورده‌ایم و می‌خواهیم ورودی شهر را بازسازی کنیم و نتیجه همه کارهایشان چهار تا سکو و جدول سیمانی شد و الان ورودی شهر سرویس بهداشتی و حتی یک شیر آب ندارد و این‌ شد بهسازی ورودی‌های شهر و الان فصلی است که مسافران به شهر نیشابور مراجعه می‌کنند و واقعا فضای شهری مانند نیشابور آماده پذیرایی از مهمانان نیست.
وی درخصوص تذکر به شهردار نیشابور گفت: در طرح سوالی که از آقای شهردار انجام شد ایشان به شورا آمدند و سه بار جدول زمانی ارائه کردند که ظرف سه یا حداکثر ۶ماه موارد خواسته شده را انجام بدهند الان همه فرصت‌هایی را که خواسته بودند تمام شده اما هنوز همه آن ایرادها و اشکال‌ها به قوت خود باقی است و من نمی‌دانم در پشت ذهن آقای میرفانی چه می‌گذرد و شاید هم خیلی از حمایت‌های آقای کمیلی‌پور اطمینان دارد و فکر می‌کند همه این تذکرات و پیگیری‌‌های شورای شهر به جایی نمی‌رسد و اگر هم از لحاظ قانونی به جایی نرسد ولی از لحاظ اخلاقی و شرعی ایشان مدیون هستند و به همین خاطر از شهردار گلایه دارم.

هرجای شهر را که نگاه می‌کنید آشفته است
وی گفت: الان متاسفانه نه کسانی که در سطح شهر سدمعبر انجام می دهند و نه سازمان‌های خدماتی پشمی به کلاه شهرداری نمی‌بینند و هرجایی را که بخواهند بدون هماهنگی حفاری کرده و رها می‌کنند و الان شما هرجای شهر را که نگاه می‌کنید آشفته است و جایگاه حقوقی و قانونی شهرداری زیر سوال رفته است و الان شرکت‌های آب و برق و گاز به هیچ‌ کدام از دستورالعمل‌های شهرداری توجه نمی‌کنند و این موارد را باید یک بار دیگر به آقای شهردار تذکر بدهیم.

خبر استعفا رسید، نامه‌اش نرسید
در ادامه جلسه علنی شورای شهر نیشابور حدود ۴۰دقیقه از زمان جلسه صرف تعیین وضعیت استعفای سیدمومن حسینی فرماندار زبرخان از شورای شهر نیشابور شد.
صادقی درباره چهارمین دستور کار این جلسه درخصوص «نامه فرمانداری درخصوص سیدمومن حسینی عضو شورای اسلامی شهر نیشابور» گفت: آقای برامکی مدیرکل دفتر شهری و شوراها در تاریخ ششم اسفند ۱۴۰۲ مکاتبه‌ای با فرماندار انجام دادند که در آن آمده «درصورت صدور حکم آقای حسینی به عنوان فرماندار شهرستان مشمول ممنوعیت‌های موضوع بند ۲ ماده ۳۲ قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران خواهد شد.»
با توجه به اینکه حکم آقای سیدمومن حسینی صادر شده طبیعتا ایشان از شورای شهر نیشابور سلب عضویت می‌شوند.

مرآتی: پیامک استعفا موجود است
در ادامه حبیب بتویی گفت: طی سال‌های گذشته همیشه نماینده نیشابور در شورای استان حضور داشته است و ایشان وقتی به عنوان فرماندار انتخاب شد بلافاصله از شورای استان استعفا داد ولی از شورای شهر استعفا نداد و این فرصت را از نماینده دیگر ما گرفت و امروز کلان‌شهر نیشابور در شورای استان نماینده ندارد و در اینجا فرصت‌سوزی اتفاق افتاد و فرصتی بود که جناب آقای سیدمومن حسینی از نیشابور به هدر داد و ترجیح داد چون خودش نمی‌تواند باشد نماینده دیگری از شورای شهر نیشابور در آنجا حضور نداشته باشد و این فرصت از نیشابور گرفته شد.
احمد همت‌آبادی(مهندس) در ادامه گفت: نمایندگان نیشابور باید از حق مردم نیشابور دفاع کنند و این کوتاهی آقای حسینی و رفتار غیرحرفه‌ای ایشان در موضع شورای شهر نیشابور و فرماندار زبرخان باعث شد الان حدود ۶ماه است که در شورای استان نماینده نداشته باشیم و من از ایشان به عنوان همکار گلایه دارم و شایسته بود جناب آقای حسینی طبق وعده‌ای که داده بودند به این جایگاه مقدس احترام گذاشته و استعفای خود را تقدیم شورای شهر می کردند و ما تا این لحظه استعفای ایشان را دریافت نکرده‌ایم و سه جلسه و سه هفته پیاپی نه حضور پیدا کرده و نه استعفا داده‌اند.
در ادامه احسان مرآتی عضو دیگر شورای شهر نیشابور مدعی شد ایشان در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ درخواست استعفای خود را به شورا تقدیم کرده است اما وقتی با اعتراض سایر اعضا مواجه شد گفت: این چیزی بوده که من از ایشان شنیده‌ام و پیامک ایشان هم هست.
او در ادامه گفت: نیامدن ایشان به شورا برای این‌ بوده که دعوت نشده‌اند.
بتویی گفت: جناب مهندس شما استاد دانشگاه هستید ما به پیامک جنابعالی باید استناد کنیم یا به گفته رئیس شورا که می‌فرمایند تاکنون هیچ‌گونه استعفایی به شورای شهر داده نشده است؟!

کمیلی‌پور: من روز پنج‌شنبه متوجه شدم آقای حسینی از کانال شورا حذف شده
کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور گفت: بحث حکم فرمانداری که مطرح شد من با آقای حسینی تماس گرفتم که استعفایتان را بنویسید و ما هم اصرار به استعفا نداریم و حداقل بنویسید با توجه به صدور حکم فرمانداری به استناد پیگری‌های قبلی تعیین تکلیف کنید که ما این نامه را هم نداشتیم.
وی در ادامه اظهار کرد: طی پیگیر‌هایی که از فرمانداری و دفتر شهری کردم درخواست تعیین تکلیف کردم و سه روز قبل نامه‌ای از دفتر شهری آمد که در ضمائم نامه استعفا ضمیمه شده ولی در ضمائم نامه استعفا نبود که بلافاصله پیگیری کردیم اما ضمائم برای فرمانداری هم ارسال نشده بود و مجبور هستیم که به دفتر شهری مراجعه کنیم و مستحضر هستید که در زمان بررسی استعفانامه خود عضو هم باید حضور داشته باشد تا اگر دفاعی داشت ارائه بدهد اما بعضی وقت‌ها ما کم‌لطفی‌هایی می‌کنیم و بعدا خودمان در آن‌ می‌مانیم، مثلا من روز پنج‌شنبه متوجه شدم آقای حسینی از کانال شورا حذف شده، حداقل با رئیس شورا مشورت می‌کردید، خوب وقتی ایشان حدف شد ما نمی توانیم ایشان را دعوت کنیم و ایشان از دستورکار‌ها مطلع نمی‌شود و من خواهش می‌کنم این کم‌لطفی‌ها نباشد و ایشان را مجددا به کانال دعوت کنید.
همت‌آبادی(مهندس) در پاسخ وی گفت: در نامه‌ای که مدیرکل ارسال کرده ایشان تفسیر خودشان را گفته‌اند و در قانون آمده حتی زمانی که می‌خواهیم کاندیدای شورای شهر بشویم اگر حتی سرپرست هستیم باید استعفا بدهیم و در ذیل همان نامه اشاره شده اگر شورای شهر بخواهد پیگیر این موضوع بشود باید از هیات حل اختلاف استان پیگیری کند که ما آن زمان به احترام آقای حسینی که تمایل داشتند در شورا حضور داشته باشند پیگیری نکردیم و الان هم قانون صراحت دارد و ما قرار نیست صبر کنیم ایشان هروقت تمایل داشتند استعفایشان را تقدیم کنند.

دعوتنامه‌ها را هم رئیس شورا مکلف است به اعضای شورا بدهد و اگر شما کوتاهی کرده‌اید و ایشان را دعوت نکرده‌اید قرار نیست بگوئید چرا از کانال ایتا حذف شده و اگر دعوت نشده مسئولیتش با خود شما است ضمن اینکه ایشان در جلسات حضور نداشتند ولی در گروه پیام‌هایی می‌گذاشتند و ما را متهم می‌کردند. آخرین‌پیام ایشان را ملاحظه کنید که گفته‌اند: «طبق اخبار واصله تعدادی از اعضای شورای شهر از محل بودجه شورا مبالغی را به افرادی هدیه کرده‌اند.» ایشان اگر به عنوان عضو شورا می‌توانند تشریف بیاورند؛ اما ایشان ۲هفته است که در جلسات حاضر نمی‌شوند و به قانون هم احترام نمی‌گذارند و به اعضای شورا هم‌ تهمت می‌زنند.
بتویی گفت: در کجای قانون نوشته شده عضو شورایی که می‌خواهد استعفا بدهد نامه استعفایش را به استانداری بدهد؟ عضو شورا باید نامه استعفایش را به شورای شهر تقدیم کند. یعنی ایشان جایگاه شورای شهر نیشابور و نمایندگان‌مردم نیشابور را تنزل داده و قبول نداشته است. در کجای قانون نوشته شده هم می‌توان فرماندار بود و هم‌ عضو شورای شهر؟
در ادامه کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور با تاکید بر اینکه عضو مستعفی باید در هنگام بررسی نامه استعفایش حضور داشته باشد گفت: ما از ایشان دعوت می‌کنیم اگر نیامد غیابی بررسی می‌کنیم.
با این حال در ادامه طرح شورای شهر مبنی بر سلب عضویت سیدمومن حسینی در این شورا و معرفی عضو علی البدل با پنج رای مثبت به تصویب رسید.
کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور، کراری و مرآتی به این طرح رای ندادند.

سلب عضویت کراری در دستور کار شورای شهر
در ادامه جلسه دستورکار شماره پنج در خصوص تعیین وضعیت رضا کراری عضو شورای شهر نیشابور مطرح شد.
صادقی گفت: با توجه به غیبت‌های مکرر و پرتعداد آقای سیدرضا کراری و عدم حضور ایشان در اکثر جلسات کمیسیون به علت تجاوز از سقف مجاز لذا خواستار طرح موضوع در جلسه شورا و ارجاع آن به مراجع ذی‌صلاح همراه با گزارش و توضیحات کامل و سلب عضویت ایشان برابر ضوابط و مقررات هستیم.
در ادامه زمانی که بتویی می‌خواست صحبت کند کراری با قطع کردن سخنان وی گفت: اگر در مخالفت با این طرح نظری دارید صحبت کنید.
بتویی در پاسخ گفت: مردم باید اطلاع داشته باشند که در شورای شهر چه می‌گذرد.
کراری در واکنش به وی گفت: چیزی را که شما می‌خواهید من امضا نمی‌کنم حاج آقای بتویی.
بتویی نیز در پاسخ گفت: اصلا نیازی به امضای شما نیست، شما اختیاری ندارید از خودتان که امضا بکنید یا نکنید.
وی در ادامه گفت: من از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آقای دکتر مرآتی گلایه دارم. ایشان می‌توانسته بگوید همه غیبت‌های آقای کراری موجه بوده است و این از اختیارات رئیس کمیسیون است اما اختیار ندارد در کمیسیونی که پنج نفر هستند این موضوع را اصلا مطرح نکند.
البته جناب آقای کمیلی‌پور این موضوع بیشتر مدیریت شما را به عنوان رئیس شورای شهر می‌طلبید که متوجه باشید اعضای شورای شهر در جلسات کمیسیون‌‌ها حضور دارند یا نه. در جلسات سه کمیسیون شورای شهر حدود ۸۰جلسه ایشان غیبت داشته‌اند.
اگر همین جلسات علنی برای رسیدگی به مسائل و نامه‌های شهروندان‌ کفایت می‌کند کمیسیون‌ها را تعطیل کنید.
جناب آقای کراری را من می‌بینم وقتی جلسه شروع می‌شود بلافاصله می‌آید و در صندلی هیات رئیسه می‌نشیند بدون اینکه مطالعه داشته باشد [رای می دهد]، آیا حق مردم این است؟ شما در پیشگاه خداوند مسئولید که در جلسات کمیسیون‌ها حضور ندارید و بدون اطلاع رای می‌دهید.
رضا کراری در دفاع از خود گفت: هیچ‌کس فراتر از قانون نیست و به احترام قانون هر طور که قانون تصمیم بگیرد.
این طرح نیز با پنج رای موافق تصویب شد.
کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور، کراری و مرآتی به این طرح رای ندادند.
لازم به ذکر است پس از این‌جلسه نامه استعفای سیدمومن حسینی در فضای مجازی منتشر شد‌.