طرح ملی «جی نف» یکی از زیرساخت های مهم شهر هوشمند
طرح ملی «جی نف» یکی از زیرساخت های مهم شهر هوشمند
خاتون شرق -  حسن نامی معاون فنی و بازرگانی پست استان خراسان رضوی در حاشیه جلسه با شهردار تیشابور درباره ضرورت اجرای طرح جی نف در گفتگو با خبرنگار خاتون‌شرق گفت: در جلسه‌ای شهرداری نیشابور با حضور شهردار، رئیس شورای شهر و نماینده فرمانداری برگزار شد به موضوع تولید و نصب پلاک کدپستی هوشمند پرداخته شد و هدف از این جلسه آن بود که می‌خواستیم این طرح را به صورت کامل در نیشابور اجرا کنیم و فقط در حد یک پلاک کوبی و کدپستی اجرا نشود.

سعید صفارائی / حسن نامی معاون فنی و بازرگانی پست استان خراسان رضوی در حاشیه جلسه با شهردار تیشابور درباره ضرورت اجرای طرح جی نف در گفتگو با خبرنگار خاتون‌شرق گفت: در جلسه‌ای شهرداری نیشابور با حضور شهردار، رئیس شورای شهر و نماینده فرمانداری برگزار شد به موضوع تولید و نصب پلاک کدپستی هوشمند پرداخته شد و هدف از این جلسه آن بود که می‌خواستیم این طرح را به صورت کامل در نیشابور اجرا کنیم و فقط در حد یک پلاک کوبی و کدپستی اجرا نشود.
وی افزود: موضوعی که در این جلسه با شهردار مطرح کردم بحث QR است که روی پلاک هوشمند نصب می شود، QR (بارکد سه بعدی) کدی است که از طریق موبایل اطلاعات سازمان‌هایی که روی آن بارگذاری شده خوانده می شود و همه خدمات این سازمان‌ها را می‌توان از طریق این کد مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه طرح ملی «جی نف» یکی از زیرساخت های مهم شهر هوشمند افزود: پس از اینکه اطلاعات هر شهرستان جمع آوری و به روز شود، کد پستی هوشمند و پلاک نوسازی تولید شده و در سر درب منازل نصب می‌شود و این بخشی از طرح هوشمندسازی شهر است.
وی درخصوص اطلاعات پلاک کدپستی که کد QR روی آن درج شده گفت: هر اطلاعاتی را می‌توان روی این کد درج کرد و به محض اینکه هر سازمان خدمت رسانی به لینک شهرداری متصل شود هنه اطلاعات سازمان در آن کد قابل رویت است و اگر این نقشه به صورت کامل اجرایی شود و سازمان‌های خدمت‌رسان پای کار باشند پس از اینکه پلاک های هوشمند نصب شد و تمام اطلاعات خدمات دولت الکترونیک سازمان‌ها روی QR قرار گرفت و از طریق شهرداری لینک شدند هر شهروندی هر خدماتی از هر سازمانی را از هر مکانی که بخواهد بر اساس کد روی پلاک نصب شده بر سر درب منزل می‌تواند دریافت کند.
وی گفت: در ادامه کد با موبایل خوانده و چون قبلاً شماره موبایل برای QR تعریف شده شماره کد امنیتی به موبایل ارسال می‌شود و پس از آن تمام اطلاعات درج شده روی پلاک برای شهروندی که ساکن آن ساختمان است مهیا می شود و سازمان هایی چون اورژانس، آتش نشانی، سازمان آب، برق، گاز و حتی خود سازمان شهرداری از طریق این کد به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند.
وی افزود: زمانی که شهروند قصد استفاده از QR را دارد پس از دریافت سکوریتی وارد سایت سازمان‌ها شده و پس از باز شدن لینک مورد نظر هزینه اینترنتی را پرداخت کرده و به سهولت می تواند خدمات مورد نیاز خود را بدون مراجعه به سازمانی دریافت کند.
برای مثال به جهت پرداخت عوارض ساختمان وارد لینک سایت شهرداری شده و امور مربوط به پرداخت انجام می شود یا حتی با پیوستن شرکت های ایران خودرو و سایپا شهروند وارد سایت شده و می تواند از اطلاعاتی که نیازمند آن است مطلع و حتی برای ثبت نام ماشین اقدام کند.
وی اظهار کرد: شرکت‌هایی مثل ایران خودرو نیازمند احراز هویت هستند و با ورود به سایت از لینک مذکور احراز هویت معلوم می‌شود اما اگر قرار بر این باشد که مستقیماً به صورت حضوری به سازمان مراجعه کند شخص به اداره پست فرستاده شده و تقاضای احراز هویت و مکان از او می شود که مبلغی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر شهروند هزینه در بر خواهد داشت و یک هفته زمان می‌برد.
وی افزود: پس از اینکه تمام منازل دارای پلاک هوشمند شود همه روند احراز هویت از طریق همین پلاک هوشمند انجام شده و همه این رفت‌وآمدهای فیزیکی و هزینه‌های اضافی حذف می‌شود.

حسن نامی گفت: در حال حاضر تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و شرکت پست اصفهان برای اجرای این طرح در ۲ منطقه بسته شده و امیدواریم که در نیشابور سازمان‌ها همکاری لازم را داشته باشند و لازم به ذکر است که کار گروه جی نف در استانداری‌ها و مراکز استانها تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از مذاکره با شهرداری‌ها این است که شکل و شیوه چگونگی همکاری را بررسی کنیم و مواقعی هست که شهرداری صفر تا صد کل کار را به عهده می گیرد و قرار داد بین شهرداری و اداره پست بسته می شود و گاهی اوقات هم مثل شهرستان نیشابور کار به صورت معمول طی شده و همزمان با به روزرسانی اطلاعات، پلاک کوبی هم انجام می شود و فقط کافیست اداره پست کد پستی را در اختیار ما قرار دهد تا به شکلی که قانون اجازه دهد اطلاعات را بابت نصب پلاک در اختیار خواهیم گذاشت.
وی گفت: فقط ۲۵ نمونه از خدمات اطلاعات شهرداری ثبت و به روز رسانی می شود و این در حالی است که اطلاعات هیچ سازمانی به روز نیست.
وی گفت: اطلاعات کدپستی ما مربوط به سال ۹۶ است و به تعبیر دیگر ۶ سال از به روز رسانی عقبیم، همچنین اطلاعات شهرداری ۲ سال پیش به روز شده و خیلی دقیق نیست و اگر پلاک هوشمند در شهرستان و کشور اجرا شود نیازی به آپدیت در سال های بعد نیست. وی افزود: در یخش نفوس و مسکن اگر این طرح به صورت کامل اجرا شود می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار سازمان‌های مختلف قرار دهد .
وی افزود: در این طرح به روز رسانی ابدا انجام نمی شود بلکه با وصل شدن به لینک سازمان ها اطلاعات از همان طریق به روز خواهد شد و حتی اگر ساخت و ساز جدیدی انجام‌ شود به صورت سرویسی که در اختیار شهرداری هست اطلاعات اولیه به صورت الکترونیک در اختیار اداره پست گذاشته شده و اداره، کد پستی جدیدی که شهرداری برای ساخت و ساز و وسایل جدیدی که نیازمند آن است به کارتابل شهرداری برگردانده و شهرداری پلاک ها و مکان های جدید را مجدداً اجرا می کند که منجر به آپدیت همیشگی برنامه می شود.
حسن نامی اظهار کرد: وقتی این طرح به صورت کامل اجرا شده و همه سازمان‌ها پای کار باشند و شهروندان نیز درست از طرح استفاده کنند برداشت اطلاعات نفوس و مسکن منتج به پایان کار هر شهر می‌شود و زمانی که به شهروندان اعلام شود از طریق QR وارد سازمان مسکن شوند و اطلاعات شهروندی خود را ثبت سامانه کنند در پایان روز می توانند نتیجه اطلاعاتی که ثبت شده را بدون مراجعه مأمور آمار و پر کردن فرم و پرداخت هزینه و صرف زمان دریافت کنند.
معاون فنی و بازرگانی پست خراسان رضوی در مورد مقدار هزینه در برگیرنده نصب پلاک این پلاک گفت: با تولید و نصب پلاک و جمع آوری اطلاعاتی که نیازمند ثبت هستند و در نهایت به صورت نقشه های GRS و به صورت بانک اطلاعاتی که در اختیار شهرداری قرار گرفته شوند، ۸۰تا ۸۵ هزار تومان برای هر پلاک در نظر گرفته شده و هر پلاک متعلق به یک ساختمان است و اگر کل ساختمانی ۲۰ طبقه هم باشد تنها یک ۸۵ هزار تومان دریافت می‌شود زیرا فقط یک پلاک بر سر درب منازل نصب می شود و متولی خود شهرداری است و هیچ هزینه ای برای شهروندان در بر نخواهد داشت.