صنعت خودروسازی نیشابور گرفتار سیاست انقباضی بانک‌ها
صنعت خودروسازی نیشابور گرفتار سیاست انقباضی بانک‌ها
خاتون شرق - اعضای کمیسیون صنایع مجلس به همراه نمایندگان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی از شرکت‌های پویاک، افلاک الکتریک و کارخانه صنایع خودروسازی نفیس زرین بینالود در شهرک صنعتی خیام و شرکت فضل الکتریک و همچنین مجتمع فولاد خراسان بازدید کردند.

در این برنامه بازدید مصطفی طاهری و روح‌الله عباس‌پور از اعضای کمیسیون صنایع مجلس به همراه نمایندگان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی از شرکت‌های پویاک، افلاک الکتریک و کارخانه صنایع خودروسازی نفیس زرین بینالود در شهرک صنعتی خیام و شرکت فضل الکتریک و همچنین مجتمع فولاد خراسان بازدید کردند.

ما از دولت هیچ چیز نمی‌خواهیم فقط این قوانین وست‌وپا گیر را حذف کند
در برنامه بازدید هیات کمیسیون صنایع مجلس از کارخانه صنایع خودروسازی نفیس زرین بینالود در شهرک صنعتی خیام امیر نیکجو رییس هیات‌مدیره این کارخانه گفت: این واحد حدود یک سال است که آماده تولید می‌باشد و قرارداد خرید سه‌هزار و پانصد خودرو تا پایان امسال با خودروساز چینی بسته شده و از شهریورماه فروش خودروها را آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: در عید سال ۱۴۰۲ که رئیس‌جمهور شهید به مشهد آمده بودند ۲ونیم هزار میلیارد تومان برای این خودروسازی مصوب شد اما متاسفانه با سیاست انقباضی بانک‌ها مواجه شدیم و اعتبار ۲ونیم همت که توسط بانک مرکزی تایید شده بود به ۲۰۰میلیاردتومان رسید و طی یک سال و نیم من هرهفته برای دریافت این اعتبار به تهران می‌رفتم و در نهایت هیچ‌کاری انجام نشد و هنوز هم اعتبار مصوب ۲۰۰میلیارد تومانی که امضای شخص رئیس‌جمهور و استاندار پای آن بود پرداخت نشد.
وی اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم credit پشتوانه مالی خارجی تهیه کنیم و ما می‌توانیم سرمایه خودمان را از خارج کشور تهیه کنیم به شرط اینکه دولت اجازه بدهد، تا وقتی ثبت سفارش و تخصیص ارز نگیریم اجازه نمی‌دهند جنس ما از چین حمل بشود. ما نه پول و نه ارز می‌خواهیم فقط اجازه بدهید جنس‌مان را وارد کنیم و تولید کنیم و پولش را بعدا به طرف چینی بدهیم.
نیکجو گفت: ما می‌توانیم همه اجناس مورد نیازمان را از خارج کشور وارد کنیم اما در داخل کشور credit نداریم و در حال حاضر تا ۱۰میلیون دلار از طرف چینی من اعتبار دارم اما باید ابتدا ثبت سفارش کنم، ریالم را به بانک بدهم و تخصیص ارز بگیرم در حالی که اصلا ارز نیمایی نمی‌خواهیم و من تاکنون یک ریال ارز نیمایی و یک کیلو مواد اولیه از بورس نگرفته‌ام و هیچ دینی دولت به گردنم ندارد چون می‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم و این قوانین دست‌وپا گیر باید حذف شود.
وی اظهار کرد: ما از دولت هیچ چیز نمی‌خواهیم فقط این قوانین وست‌وپا گیر را حذف کند و اگر گذاشته بودند یک سال قبل این واحد را راه‌اندازی کرده بودیم.
نیکجو‌ گفت: هدف از تولید این خودرو آوردن رفاه برای دهک‌های پائین اجتماع است و این خودرو همه شاخص‌های یک خودرو لوکس را دارد و مصرف آن یک سوم نیسان و قدرت موتور آن بیشتر است و از تفاوت پول بنزین آن در یک سال پول یک نیسان را به شما برمی‌گردانیم اما یک سال معطل اجرای مصوبه رئیس‌جمهور بودیم که هیچ‌کس به آن اعتنا نکرد و حتی شخص آقای قالیباف نماینده پارلمانی‌اش را برای گرفتن این اعتبار فرستاد اما باز هم اختصاص پیدا نکرد و فقط مانده به آقای اژه‌ای و پس از آن دست به دامان رهبری بشویم‌.

تا یک ماه آینده مجوز پلاک‌گذاری را از فراجا اخذ می‌شود
سعید آستانه مدیرعامل کارخانه صنایع خودروسازی نفیس زرین بینالود در این برنامه گفت: این خودروها دارای امکاناتی در حد خودروهای سواری با ایمنی بالا و تناژ بار متنوع از یک تا سه تن بوده و
میزان مصرف سوخت این ماشین‌ها ۶ونیم لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است.
وی افزود: فرآیند تولید تکمیل شده و تا یک ماه آینده مجوز پلاک‌گذاری را از فراجا اخذ می‌شود و طی سه ماه نخست ظرفیت تولید این کارخانه چهار خودرو در ساعت خواهد بود که این ظرفیت به ۶خودرو در ساعت و ۳۰هزار خودرو در سال خواهد رسید و موجب اشتغال مستقیم برای ۴۵۰نفر می‌شود.
وی گفت: نمایندگی خدمات پس از فروش نیز برای ۱۳استان پیش‌بینی شده و به محض ورود این خودروها به بازار فعال خواهند شد.

تصمیمات کمیسیون صنایع پشت درهای بسته بدون مشورت با مدیران صنایع
عبدالله یزدانبخش رئیس گروه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: از نمایندگان کمیسیون صنایع انتظار داریم صنعتی فکر کنند و تصمیم بگیرند و پیگیری اجرای مصوباتشان باشند.
وی افزود: این‌که تصمیمات مربوط به بخش صنعت در کمیسیون صنایع مجلس بدون اطلاع و مشورت با مدیران این بخش گرفته شود باعث بروز لطمات و صدمات جبران‌ناپذیر می‌شود مانند همین مشکلات تامین ارز و تهیه مواد داخلی که در مواردی حتی با تحریم‌های داخلی روبرو هستیم.

پیشنهاد مشخص ما این است که هر گونه قانونی در این حوزه پیش از تصویب نهایی حتما در کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران بحث و بررسی و نظر این بخش هم اتخاذ شود.
وی اظهار کرد: موضوع بعدی تفویض اختیار به استان‌ها برای تصمیم‌گیری است مانند تفویض اختیار کمیسیون صنایع به سازمان صمت استان‌ها است همچنین تعداد سامانه‌هایی که مدیران صنایع ملزم به ثبت‌نام در آنها هستند از مشکلات عدیده دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و بسیاری از این سامانه‌ها به صورت موازی عمل می‌کنند و موجب ایجاد یک بر‌وکراسی دست‌وپا گیر برای صنایع شده است.
وی خاطرنشان کرد: هر قانونی که نمایندگان مصوب و اعلام‌ می‌کنند باید بر اجرای آن هم توسط دولت نظارت داشته باشند و نتیجه قوانین‌شان را ملاحظه کنند و در نهایت تصمیمات دستوری صدمات زیادی به بخش خودرو زده است.
وی گفت: نگرانی عمده صنعت‌گران کمبود زیرساخت‌ها و انرژی در شهرک‌های صنعتی است که این روزها با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم که صدمات جبران ناپذیری به این بخش وارد کرده است و‌ انتظار داریم برای تقویت و توسعه زیرساخت‌های شهرک صنعتی یک درصد از عوارض ارزش افزوده را به این شهرک‌ها اختصاص بدهند.

محمد رستمی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: این روزها مجلس درگیر موضوع انتخاب وزرای کابینه آقای پزشکیان است اما از فرصت تعطیلی این پنج‌شنبه و جمعه استفاده کردیم تا کمیسیون صنایع از ظرفیت صنایع استان خراسان رضوی بازدید کند و به چهار گروه تقسیم شدیم و یک گروه به سنگان خواف، گروه دیگر به ایران خودرو و گروهی هم به مشهد رفتند و یک گروه هم برای بازدید از صنایع به نیشابور بزرگ آمدند و نخستین سفر کمیسیون صنایع مجلس دوازدهم از خراسان آغاز شد.

یحیی سلیمانی دیگر نماینده نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی گفت:
برای توسعه تامین آب، برق و مخابرات از نیازهای اصلی شهرک صنعتی خیام می‌باشد و پنج میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت مخابرات در شهرک صنعتی خیام اختصاص پیدا کرده است.

اولویت کمیسون صنایع مجلس تصویب سند توسعه صنعتی کشور
مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: امروز در کشور هوشمندسازی در همه حوزه‌ها برای مقابله با ناترازی انرژی و کمبود منابع به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: اجرای برنامه‌های سند توسعه صنعتی کشور از اهداف کمیسیون صنایع کشور است و در این سند اولویت‌های برنامه‌های صنعتی کشور مشخص شده است.
وی گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری توسعه‌ای براساس سلیقه و علاقه وزرا که در کدام بخش مهارت و علاقه بیشتری دارند انجام‌ می‌شده است به عنوان مثال یک وزیر به معادن توجه بیشتری دارد و وزیر دیگری به اتومبیل برقی که باعث می‌شود سایر حوزه‌ها مغفول بماند.
وی گفت: سند توسعه صنعتی براساس آمایش و ظرفیت‌های کشور مسیر حرکت را در بلندمدت مشخص کرده و با تغییر دولت‌ها برنامه و تکلیف مشخص است و مجلس باید بر آن نظارت داشته باشد و این اولویت اصلی کمیسون صنایع است تا سند توسعه صنعتی کشور را که یک سند راهبردی است هرچه سریع‌تر تصویب کند.

ایجاد بندر خشک در شهرک صنعتی خیام
حسین محمدیان عضو‌ کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران و‌مدیرعامل شرکت افلام الکتریک نیز در این بازدید گفت: بالغ بر ۹۵درصد واحدهای صنعتی در استان خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور واحدهای بزرگ دولتی در این استان باشیم.
وی افزود: ایران در حوزه ذخایر مس رتبه هشتم را در دنیا دارد اما در بخش استخراج و استحصال رتبه ۱۹ را دارد و با اتفاقاتی که در صنایع ملی مس می‌افتد امیدواریم به زودی در این بخش به رتبه نهم برسیم.
وی گفت: در حال حاضر میزان تولید صنایع ملی مس ۳۷۰هزار تن است و طی ۲سال آینده به یک میلیون تن می‌رسد و در آینده مس جایگزین نفت خواهد شد و درخواست ما این است بخشی از عوارض پرداختی توسط صنایع در شهرک صنعتی به همین‌ جا اختصاص پیدا کند و یکی از مواردی که گمرک به ما قول داده است ایجاد بندر خشک در شهرک صنعتی خیام است.

جعفر فرشچی طوسی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی نیز در این برنامه گفت: در نیشابور چهار شهرک صنعتی فعال وجود دارد و حدود ۲۵۵واحد صنعتی در شهرک صنعتی خیام‌ وجود دارد و از لحاظ زیرساختی تکمیل است و برای توسعه در بخش تامین آب و برق و گاز واحدهای صنعتی دچار مشکل هستند و برای توسعه زمین نداریم.
وی افزود: ایجاد پست برق یکی از نیازمندی‌های اساسی شهرک صنعتی خیام است که بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.