شوراهای کارگری نیشابور کم‌کاری می‌کنند
شوراهای کارگری نیشابور کم‌کاری می‌کنند
خاتون شرق / تشکل‌های کارگری برآمده از سال‌های منتهی به انقلاب هستند. پیش از پیروزی انقلاب، نهادهای کارگری که در کار برگزاری اعتصاب بودند «شوراهای اسلامی اعتصاب» نام داشتند.

سعید صفارائی / تشکل‌های کارگری برآمده از سال‌های منتهی به انقلاب هستند.
پیش از پیروزی انقلاب، نهادهای کارگری که در کار برگزاری اعتصاب بودند «شوراهای اسلامی اعتصاب» نام داشتند. پس از انقلاب این صحبت مطرح شد که شوراهای اسلامی اعتصاب، منحل و سندیکاها جای آن‌ها را بگیرند اما کارگران مخالفت خود را اعلام کردند. شورای انقلاب هم با انحلال تشکیلات شورا مخالفت و قانونی برای فعالیت آن‌ها وضع کرد.
در مرحله شکل‌گیری شوراها، ماده ۱۳۱ قانون اساسی به نظام قانونی کشور وارد شد و به تبع آن، بنگاه‌های اقتصادی نیز می‌توانستند انجمن صنفی داشته باشند.
با وجود اینکه به صراحت در متن قانون بر ایجاد تشکل‌های کارگری تاکید شده ولی هنوز بسیاری از کارفرمایان این تشکیلات را به رسمیت نمی‌شناسند و از ایجاد شورای اسلامی کار طفره می‌روند و بنا بر گفته برخی فعالان کارگری برخی از آنها نسبت به آثار منفی فقدان شوراها آگاه نیستند و در روند انجام وظایف اعضای این شوراها همکاری نمی کنند.
محمد عمارلو دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور گفت: شوراهای اسلامی کار نیشابور بزرگ واقعا کم‌کاری می‌کنند.
وی اظهار کرد: طی روزهای گذشته از سوی اعضای خانه‌های کارگری در سراسر کشور به دیوان عدالت اداری برای افزایش ناچیز حقوق کارگران شکایت‌هایی تنظیم و ارسال شده است.


وی افزود: طبق اعلام رسمی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ میزان تورم ۴۷درصد اعلام شد که البته میزان تورم‌واقعی بسیار بیشتر از این است اما میزان افزایش حقوق کارگران تنها ۲۷درصد بود و این ۲۷درصد هم در واقع ۲۱درصد است.
وی گفت: ما از دیوان عدالت درخواست داریم مصوبه شورای عالی کار را باطل کند البته در متن قانون هم تصریح شده که در طول یک سال برای افزایش حقوق‌ها این شورا می تواند ۲بار جلسه برگزار کند.
وی گفت: ما به جای تجمع و اعتصاب، اعتراض قانونی و مسالمت‌آمیز را انتخاب کردیم و به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و جامعه کارگری در سراسر کشور به دنبال حقوق و مطالبات خود هستند و اگر جواب مناسب گرفته نشود قطعا این اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: متاسفانه اعضای منتخب شوراهای اسلامی کارگری شهرستان نیشابور برای پیگیری همین‌ مسئله هم همکاری لازم را نداشتند به این بهانه که مبادا کارفرمایشان راضی نباشد و حاضر نشدند فرم شکایت را پر کنند.

،،ما به جای تجمع و اعتصاب، اعتراض قانونی و مسالمت‌آمیز را انتخاب کردیم و به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و جامعه کارگری در سراسر کشور به دنبال حقوق و مطالبات خود هستند و اگر جواب مناسب گرفته نشود قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: در این خصوص تاکنون بیش از ۲۲میلیون تومان برای مکاتبه با دیوان عدالت اداری و ارسال پستی فرم‌ها و ثبت در سامانه از سوی خانه گارگر هزینه شده است اما در این خصوص هم شوراهای اسلامی کارگری همکاری و حتی کانون بازنشستگان هم همکاری نکردند.
وی گفت: در حال حاضر حقوق پایه یک کارگر با حق مسکن و بُن کارگری مبلغ هفت میلیون و یکصد هزار تومان است در حالی که ۱۹میلیون تومان زیر خط فقر است.
وی گفت: اعضای محترم شوراهای اسلامی کار در نیشابور که واقعا برایشان متاسف هستم و جدا توصیه می کنم اگر توانایی کارکردن ندارید برای عضویت در هیات مدیره شورای کار کارخانه‌ اقدام نکنید.
وی با اشاره به کاهش نقش و تاثیر شورای اسلامی کار در کارخانه‌ها گفت: در حال حاضر کارخانه بدون تایید شورای اسلامی کار اقدام به استخدام کارگر می‌کند و این به خاطر کوتاهی شورای کار است.
وی افزود: ما در خانه کارگری و انجمن‌صنفی کارگران و شورا‌های کارگری مشکلی نداریم چون پول نداریم اما در انتخابات کانون بازنشستگان که ۲ماه آینده برگزار می‌شود ببینید چه خبر است چون آنجا یک‌میلیارد تومان پس‌انداز دارد زیرا سازمان بیمه تامین اجتماعی ۲درصد به عنوان ماده فلان در اختیارشان قرار می‌دهد و این یک واقعیت است و می‌بینیم که برای رفتن به کمیسیون تامین اجتماعی شدیدا رقابت می‌کنند و این‌ جای تاسف دارد.

،،اعضای شوراهای اسلامی کارگری باید جلسه‌هایشان را به صورت منظم و مستمر برگزار کرده و در این زمنیه کوتاهی نکنند اما برخی از اعضا شورا مدعی هستند که کارفرما به ایشان اجازه برگزاری جلسه نمی‌دهد و در این خصوص اداره کار باید به صورت قانونی ورود کند اما در حال حاضر جلسات هیچ‌کدام از شوراهای کارگری نیشابور برگزار نمی‌شود.

وی گفت: تعجب می‌کنم که شورای اسلامی کار سکوت می‌کند در حالی که خود کارفرما آقای حسینی مقدم مدیر عامل فضل الکتریک و آقای محمدیان مدیر عامل افلاک الکتریک و آقای نیکجو مدیرعامل نفیس پارت به عنوان کارفرما از حقوق کارگر دفاع می‌کنند و از اضافه نشدن متناسب حقوق کارگران انتقاد می‌کنند.
وی خطاب به اعضای شوراهای اسلامی کار نیشابور گفت: اگر می‌ترسید دعوت کنید تا ما بیاییم به جای شما صحبت کنیم.
وی اظهار کرد: در اواخر پارسال از برخی کارخانه‌های نیشابور بزرگ بازدید کردیم و در این بازدیدها تعدادی از مسئولان با وعده‌ بررسی و حل مشکلات با ما همراه شدند اما جز گرفتن عکس یادگاری هیچ اقدامی نشد و حتی برای پرداخت حق مسکن کارگری که از مهرماه تصویب شده بود پیگیری کردیم اما اتفاقی نیفتاد، چرا کسی به داد گارگران‌ نمی‌رسد؟
محمد عمارلو دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور ار بخش دیگری از سخنانش گفت: در خانه کارگر نیشابور تعدادی برنامه‌های آموزشی مانند طرح رحمت با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی درباره روابط زناشویی به صورت رایگان برگزار شد همچنین برنانه‌های خیاطی و آشپزی و کمک درسی برای فرزندان کارگران با کم‌ترین هزینه برگزار می‌شود.

روز جهانی کارگر در زبرخان برگزار شد در نیشابور نشد

وی با بیان اینکه پس از قانون اساسی قانون کار جزو بهترین قوانین نوشته شده در جمهوری اسلامی است اظهار کرد: هر سال هفته کار و کارگر برگزار و کارگران نمونه و کارآفرینان برتر معرفی و از ایشان تقدیر می‌شد و ۱۱اردیبهشت هم به این‌ مناسبت تعطیل بود اما امسال با اینکه در قانون آمده است نه تنها تعطیل نشد حتی برخی این ادعا را مطرح کرده‌اند که ۱۱اردیبهشت روز جهانی کارگر است و ما باید یک روز دیگر را انتخاب کنیم.


وی یادآور شد: البته از فرماندار زبرخان تقدیر می‌کنیم کا امسال مراسمی به این‌ مناسبت در فرمانداری برگزار کردند و از کارگران نمونه و کارآفرینان برتر تقدیر شد اما در نیشابور این‌ اتفاق نیفتاد و از این بابت از مسئولان شهرستان گلایه داریم.
وی گفت: بخش خصوصی بسیار مظلوم واقع شده و اگر اعتراض‌هایی هم بوده فقط در فولاد و نیروگاه بوده است و بیشتر این مدیران هم غیربومی هستند و این صنایع هم فقط شهرمان را آلوده کرده‌اند و تنها دلمان به این خوش است که شهر صنعتی داریم درحالی که صنعت آب‌مان را به یغما برد، هوای‌مان را آلوده کرد و شهر از مهاجران اشباع شده و سودش را دیگران‌ می‌برند.
عمارلو گفت: در حال حاضر حدود یکصد نفر در قالب ۲۰شورای اسلامی کارگری در نیشابور وجود دارد که اعتبار تعدادی از این شوراها تمام شده و شورای کارگری اگزوز خراسان هم استعفا داده است.
وی افزود: اعضای شوراهای اسلامی کارگری باید جلسه‌هایشان را به صورت منظم و مستمر برگزار کرده و در این زمنیه کوتاهی نکنند اما برخی از اعضا شورا مدعی هستند که کارفرما به ایشان اجازه برگزاری جلسه نمی‌دهد و در این خصوص اداره کار باید به صورت قانونی ورود کند اما در حال حاضر جلسات هیچ‌کدام از شوراهای کارگری نیشابور برگزار نمی‌شود و در قانون هم در این‌ خصوص برای کارفرما و اعضای شورا کارگری جریمه‌هایی درنظر گرفته شده است.
وی گفت: در قانون هم تصریح شده اعضای شورای کارگری در واحدهای صنعتی با بیش از ۱۵۱ نفر کارگر می‌توانند در هفته چهار روز از زمان کاری را صرف رسیدگی به امور شورا و کارگران کند و برای کمتر از ۱۵۱نفر در هفته ۲روز است.

درمانگاه تامین‌ اجتماعی نیشابور پاسخ‌گو نیست

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات جامعه کارگری نیشابور مشکلات درمان است و درمانگاه تامین‌ اجتماعی نیشابور در خیابان ۱۷شهریور پاسخ‌گوی این‌حجم از نیازهای بینه شدگان نیست و این درمانگاه یک شیفت کار می‌کند در حالی گه باید شبانه‌روزی باشد و این‌ در حالی است گه در تربت حیدریه هم درمانگاه و هم بیمارستان داریم اما در نیشابور چند برابر آنجا نیروی بیمه شده دارد فقط دارای یک درمانگاه است.
وی افزود: بیمارستان حکیم متعلق به تامین اجتماعی بود که با وعده‌ ساختم یک بیمارستان دیگر گرفته شد و بعد قرار شد خدمات رایگان به بازنشستگان بدهند که آن هم حذف شد و در حال حاضر درمان یکی از مشکلات اساسی جامعه کارگری نیشابور است.
وی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه سن بازنشستگی ۲سال افزایش یافته اما چرا این‌ موضوع به کارگران اطلاع‌رسانی نمی‌شود، چرا اجازه داده نمی‌شود این‌موصوع را ما به اطلاع کارگران برسانیم.

در این رابطه بخوانید:

ارکانی نماینده مردم نیشابور بزرگ: با افزایش سن بازنشستگی مخالفم

 

وی گفت: در همین برنامه هفتم توسعه دولت مردمی لطف کرده و مقرر کرده‌ اگر کارفرما اقدام به جذب کارگر از طریق بهزیستی و کمیته امداد و انجمن‌حمایت از زندانیان و تا سه سال با ایشان قرارداد کاری ببندد می‌تواند از تسهیلات پرداخت یک‌سوم‌ حقوق برعهده کارفرما برخوردار شود اما به این‌ موضوع نپرداخته که اگر پی از سه سال کارفرما اقدام به اخراج آنان کرد چه خواهد شد، چرا جامعه کارگری و شوراهای کارگری سکوت کرده است؟! باید جامعه کارگری را درخصوص برنامه هفتم توسعه آگاه کنیم.

در شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان بالغ بر ۵۹هزار بیمه شده با احتساب مستمری‌بگیران در قالب سه هزار و ۶۵۰ کارگاه وجود دارد که از این تعداد ۴۶هزار مورد بیمه شده اصلی است و طبق آمار حدود یک‌هزار و صد نفر کارگر در نیشابور بیمه بیکاری می‌گیرند.

روز کارگر تعطیل رسمی است

لازم به ذکر است علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در آستانه ۱۱اردیبهشت ماه امسال و روز کارگر در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه اینکه روز کارگر، تعطیل رسمی برای کارگران است گفته بود: روز کارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.
وی با اشاره به ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر( ۱۱ اردیبهشت)نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.بنابراین کارگران در این روز مانند جمعه ها، تعطیل هستند و می توانند از تنها روز خود در سال استفاده کنند.
وی با بیان اینکه طبق قانون کارفرمایی اجازه ندارد کارگر را به اضافه کاری وادار کند گفت: هر چند کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضاً مجبور به کار می کنند اما قانون کارتأکید بر تعطیل رسمی برای کارگران است.