زیرمیزی پزشکان بلای جان بیماران
زیرمیزی پزشکان بلای جان بیماران
خاتون شرق - پدیده زیرمیزی قدمتی ده‌ها ساله دارد و معضلی است که سالیان سال جامعه پزشکی و بیماران را مبتلا کرده است.

پدیده زیرمیزی قدمتی ده‌ها ساله دارد و معضلی است که سالیان سال جامعه پزشکی و بیماران را مبتلا کرده است.
ریشه این حقیقت تلخ از آن‌جا آب می‌خورد که به‌دلیل آنکه برخی پزشکان تعرفه‌های تعیین‌شده از سوی دولت را واقعی و متناسب با نرخ تورم نمی‌دانند یا به‌دلیل انحصاری که در رشته تخصصی‌شان به‌دلیل کمبود پزشک ایجاد شده، اقدام به دریافت زیرمیزی از بیماران می‌کنند و در این میان، بیمارانی که در شرایط اضطراری و به ناچار مجبور به پرداخت دستمزد جداگانه به پزشک می‌شوند متحمل هزینه‌های بسیار زیادی می‌شوند.
اگرچه پدیده زیرمیزی محدود به تعداد معدودی از پزشکان می‌شود اما موجب نگاه منفی جامعه به کل جامعه‌ پزشکی است. این در حالی است که پزشکان همواره در جامعه ایران مورد احترام بوده و هستند.

وقتی هزینه‌ تمام‌شده خدمت را حساب نمی‌کنید معلوم است که در ارائه خدمت کم‌فروشی می‌شود
یکی از پزشکان نیشابوری در گفت‌وگو با خاتون‌شرق با اشاره به اینکه نرخ تعرفه‌های پزشکی واقعی نیست گفت: وقتی شما هزینه‌ تمام‌شده خدمت را حساب نمی‌کنید، یک سود منطقی هم درنظر نمی‌گیرید، معلوم است که در ارائه خدمت یا کم‌فروشی می‌شود یا در آن تقلب می‌آید یا فساد به راه می‌افتد.
دکتر محمدرضا مجدی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور معتقد است مقابله با این معضل به این سادگی‌ها نبوده و باید به جوانب مختلف آن اندیشیده شود.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور می‌گوید: هر دانشگاهی که می‌خواهد به این مسئله ورود کند باید طوری بوده برنامه‌ریزی کند که در یک رشته خاص دچار مشکل کمبود پزشک نشود فرض بفرمائید اگر ارتوپد در شهرمان یک دفع کم بشود بعد مریض‌ها مجبور به مراجعه به مشهد و دادن زیرمیزی‌های گران‌تری می‌شوند.

معذوریت دوطرفه داریم
الان در این موضوع یک معذوریت دوطرفه داریم و ما می‌خواهیم این مسئله در سطح کشوری حل بشود.
البته یک سری پزشکان هم هستند که دیگه حالا خاص شده و مشهور شد‌ه‌اند و رقمی بالاتری می‌گیرند و اینها حتی به قیمت این که اگر از این شهر هم بروند باید برخورد کنیم اما پرونده و سابقه‌ای درست نمیشود که فرضا اگر عز نیشابور به مشهد یا تهران رفت در آنجا این سوابق را بدانند تا باز در آنجا زیرمیزی‌های درشت‌تر بگیرد.
به گفته دکتر مجدی هنوز راهکاری در سطح ملی برای این معضل اندیشیده نشده و اکر هم اقدامی در حوزه منطقه انجام بشود آن هم باعث از دست رفتن منابع منطقه می‌شود.

او‌می‌گوید: به نظر من اگر پروانه بیست نفر متخلف در کشور لغو شود و همه جا هماهنگ کار کنند قضیه حل می‌شود.
الان من نگرانم که اگر سخت بگیرم بعد میبینم مردم ضرر بیشتری میکنن زیرا این اگر منجر بشه تخصص‌های خاصی را که مهم هستند و باید حتما در شهرستان به اندازه کافی داشته باشیم از دست بدهیم مردم دچار مشکل خواهند شد.
مریض ما که کم نمی‌شود بلکه باید از جای دیگری خدمت بگیرد و هزینه بیشتری بپردازد.
وی با تایید اینکه ایراد و اشکال پزشکان درباره اینکه تعرفه‌ها واقعی نیست و در سیستم دولتی هم دستمزدها بسیار پایین است گفت: این ایراد هم درست است و باید در سطح کلان برای حل آن راه‌حل اندیشیده شود.
البته ما علی رغم مشکلات مالی جدی که داریم و مربوط به گذشته هم هست سعی کردیم حقوق پرسنل را تا حد ممکن به موقع بدهیم.
تعداد قابل توجهی از پرسنل حقوقشان از محل درآمدها است و ردیف بودجه برایشان درست نشده و این باعث شده دانشگاه مقداری بدهکاری برایش ایجاد بشود اما مثلا نسبت به سبزوار در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران خیلی جلوتریم.

ماهانه ۱۸میلیارد تومان حقوق پرسنل دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور
وی درباره تعداد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در حال حاضر این دانشگاه چهار هزار و ۲۰۰نفر پرسنل دارد و مجموعه جمعیت شهر و روستاهای تحت پوشش این دانشگاه در مجموعه نیشابور بزرگ حدود ۶۰۰هزار نفر است و ماهانه بالغ بر ۱۸میلیارد تومان در قالب حقوق به پرسنل دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور پرداخت می‌شود.
در حال حاضر بدهی این دانشگاه بالغ بر چهارصد میلیارد تومان است که یکی از دلایلش همین میزان حقوق بالای پرداختی به پرسنل است که برخی از آنان در زمان کرونا جذب شدند که تعدادشان حدود هزار نفر است و از این تعداد حدود ۶۰۰نفر هنوز ردیف بودجه ندارند و حقوقشان از محل درآمدها پرداخت می‌شود و
به همین خاطر درآمدهای بیمارستان را که باید صرف خودشان شود برای حقوق پرسنل هزینه می‌شود البته ما تلاشمان این است که هم منابعی جذب کنیم و هم هزینه های زائد را کم کنیم و خدماتی را که می‌تواند درآمد داشته باشد اضافه کنیم بدون اینکه نرخ‌مان را بالا ببریم و با همین اقدامات نسبت به چهار ماه قبل حداقل پنجاه میلیارد بدهی ما کمتر شد.
وی در پاسخ به این سوال خاتون‌شرق که یکی از چیزهایی که از روسای قبلی به شما به ارث رسیده بیمارستان سوم است اما به نظر می رسد به این زودی‌ها با وجود قول‌هایی که داده بودند راه اندازی نمی‌شود گفت: ما نباید این تلاشمان را کم کنیم اما با توجه به ظرفیت‌ها و منابعی که داریم یک‌سری پروژه‌ها در یک مقاطع زمانی کند هستند، حتی بعضی وقت‌ها متوقف می‌شوند اما با تزریق بودجه دوباره سرعت می‌گیرند و الان هم امیدواریم به هفته دولت برسد.
البتع بعد از این اتفاقاتی که افتاد و شهادت رئیس جمهور بودجه به موقع نرسید ولی الان هم نماینده‌ها پیگیری کردند و هم خود استاندار نامه نوشته که این پروژه را در اولویت بگذارند و از محل بودجه نفت و اعتبارات کشوری و همچنین اعتبارات استانی بودجه قابل توجهی اختصاص پیدا کرده تا این طرح هرچع سریع‌تر به اتمام برسد تا بین هفته دولت تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد و این بیمارستان هم قرار است به بیمارستان مادر و کودک اختصاص پیدا کند و بخش زنان و اطفال و نوزادان از بیمارستان حکیم
منتقل شود و بیمارستان حکیم به حوادث اختصاص پیدا کند.

استفاده از ظرفیت از دست رفته خیرین سلامت
وی گفت: بیمارستان ۲۲بهمن را هم داریم پیگیری می‌کنیم و بخش‌هایی از آن باید هرجور شده بازسازی شود که باید خیرین هم پای کار بیایند.
یک هفت طبقه اسکلت فلزی هم در اورژانس بیمارستان ۲۲بهمن داریم که خیرین انصراف دادن که راه‌اندازی آن کمک بسیار بزرگی خواهد بود و خدمت‌رسانی در بیمارستان ۲۲بهمن را متحول می‌کند.

میزان برخورداری نیشابور از تخت بیمارستانی نصف میانگین کشوری
وی افزود: در حال حاضر میزان برخورداری ما از تخت بیمارستانی در نیشابور ما نصف میانگین کشوری است در حالی که میانگین کشوری به ازای هر یک‌هزار نفر دو تخت بیمارستانی است.

ریشه‌ها و عوامل عقب‌افتادگی نیشابور
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: نیشابور با این پیشینه فرهنگی و قرار داشتن در مسیر جاده باید در سطوح بالای برخورداری نسبت به میانگین کشوری باشد.
زمانی که گناباد دانشگاه شده بود ما هنوز شبکه بهداشت بودیم. گناباد با یکصد و ۱۰هزار نفر جمعیت شد دانشگاه شد اما ما هنوز یک شبکه‌ای زیر نظر دانشگاه مشهد بودیم.
شاید همین ۲دستگی و چند دستگی‌ها و اختلافات باعث شده که یکی از دلایل اصلی این عقب‌افتادگی باشد. در هر حال اینجا دانشگاه شد ولی سالیان درازی طول کشید و نباید اینقدر طول می‌کشید.
این اختلافات هم باید کنار گذاشته شود و یکی از اهداف ما اینه که این اختلافات رو کم کنیم.
وی درباره اینکه دقیقا اختلاف بر سر چیست گفت: پرسنل باید بدانند که ما باید با همین پرسنلی که داریم دانشگاه را بسازیم و از آسمان هم نمی‌توانیم نیرو بیاریم و باید از توانمندی‌های موجود  استفاده کنیم و من جاهای دیگر هم که بودم روال کار هم می‌کنیم.
باید همه تلاش کنند که سهمی در رشد و توسعه دانشگاه و ارتقای دانشگاه داشته باشند.
همین الان بالاخره در حوزه آموزش، حوزه پژوهش عقب افتادگی داریم.

مجله دانشگاه هم‌که دچار رکود شده بود دوباره راه‌اندازی شد. در حال پیگیری برای گرفتن مجوز دانشکده متخصص طب سنتی، دانشکده دندانپزشکی و دانشکده داروسازی هستیم و اینها را معتقدیم باید نیشابور داشته باشد.
اگر جایی در منطقه شرق کشور بخواهد داروسازی داشته باشه باید نیشابور باشد چون کارخانه داروسازی دارد که همین الان بالای ۲۰۰قلم دارو تولید می‌کند و حتی صادرات هم دارد.
این توسعه باید اتفاق بیفتد و این توسعه با اختلاف به جایی نمی‌رسد تا این عقب افتادگی هایی که اتفاق افتاده زودتر جبران شود و دانشگاه نیشابور به یکی از دانشگاه های قوی در سطح کشور تبدیل بشود.