رئیس هیات اجرایی اتاق بازرگانی نیشابور: از مهاجرت نخبگان به مهاجرت کارآفرینان رسیده‌ایم
رئیس هیات اجرایی اتاق بازرگانی نیشابور: از مهاجرت نخبگان به مهاجرت کارآفرینان رسیده‌ایم
خاتون شرق - حسین محمدیان صادر کننده نمونه کشور و عضو نیشابوری اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت‌ومعدن در جمع خبرنگاران گفت: امروز جایگاه واقعی صنعت ایران جایگاه مناسبی نیست، امروز بهره بانکی که صنعت پرداخت می‌شود ۴۰درصد است و من این را به کسانی که این سرنوشت را برای صنعت رقم زدند تبریک می‌‌گویم و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تقریبا نزدیک به صفر شده است و من تعجب می‌کنم برای سرمایه‌های بانکی چه اتفاقی افتاد که امروز با بحران مواجه هستیم!

گزارش: سعید صفارائی
حسین محمدیان صادر کننده نمونه کشور و عضو نیشابوری اتاق بازرگانی ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت‌ومعدن در جمع خبرنگاران گفت: امروز جایگاه واقعی صنعت ایران جایگاه مناسبی نیست، امروز بهره بانکی که صنعت پرداخت می‌شود ۴۰درصد است و من این را به کسانی که این سرنوشت را برای صنعت رقم زدند تبریک می‌‌گویم و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تقریبا نزدیک به صفر شده است و من تعجب می‌کنم برای سرمایه‌های بانکی چه اتفاقی افتاد که امروز با بحران مواجه هستیم!
سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کشور صفر شده و چند سالی است اصلا سرمایه ثابت نداریم.
وی اظهار کرد: کشوری که سرمایه‌گذاری‌ خارجی نداشته باشد امکان ندارد بتواند رشد اقتصادی کند، میزان سرمایه‌گذاری که این روزها در تلویزیون می‌گویند افزایش پیدا کرده واقعیت ندارد. از استاندار پرسیدم این سرمایه‌گذاری‌ها را به ما هم بدهید اما نداشتند و تماما توافق و تفاهم‌نامه است و یکی از دلایلش این است به محض اینکه سرمایه گذار می‌آید سرمایه‌اش را باید به قیمت مصوب به بانک‌ مرکزی بدهد اما تمام هزینه‌هایش با ارز آزاد است و در بدو ورود سرمایه اش  ۴۰ درصد کاهش می یابد.
عضو‌ کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم گذاشته شده سالیانه ۲۰۰ میلیارد دلار احتیاج به سرمایه‌گذاری داریم و این در حالی است که سال گذشته برای اولین بار تراز صادرات و واردات کشور منفی شده است. سال گذشته ۶۲ میلیارد دلار واردات داشتیم و حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم که دلیل آن قانون مزخرف رفع تعهد ارزی است که صادر کننده های ما گیر افتاده اند و هیچ گوش شنوایی برای آن نیست.

وی اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در کشور داریم ولی متاسفانه مدیران ما اینکاره نیستند مخصوصا در این سال های اخیر که آدم های کوچک را در کارهای بزرگ گذاشته اند و این روند باید متوقف شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: امروز به شدت مشکل تامین مواد اولیه برای واحد های تولیدی داریم. متاسفانه خیلی از مواد اولیه کشور که باید در کشور دچار ارزش افزوده شود را به صورت خام صادر می کنیم و این(صادرات مواد خام) خیانت به مردم و کشور است و هیچ کشوری اجازه این موضوع را نمی دهد.
وی بیان کرد: امروز با افتخار به بهانه تحریم مواد خام را صادر می کنیم و خودروی بنجل چینی را وارد می کنیم و به سه برابر قیمت به مردم می فروشیم در صورتی که واحدهای تولیدی با مشکل مواد اولیه رو به رو هستند.
وی خاطر نشان کرد: بورس کالا به شدت آلوده به مهندسی شدن است. مواد اولیه را به نام ارز ترجیحی وارد بورس کالا می کنند و با رقابت هایی که خودشان درست می کنند مواد اولیه ای که به ما به عنوان تولید کننده می رسد بالاتر از قیمت ارز کف بازار که آقای فرزین قبول ندارد است‌.


نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مواد اولیه را با ارز آزاد می خریم و هزینه های تولید فراتر از ارز آزاد است. بخشی از قطعات و خدمات را از خارج کشور در حالی که ارز آزاد ۶۰ هزار تومان است با ارز ۷۰، ۸۰ هزار تومان وارد می کنیم و دلیلش این است که تحریم هستیم و به ما نمی‌دهند و از کانال های مختلف با دلال وارد می کنیم.
محمدیان اظهار کرد: متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد، از صادر کننده سوبسید می‌گیرند به وارد کننده می‌دهند، از صادر کننده ارز را به قیمت ترجیحی می‌خرند و وارد کننده کالا را با ارز آزاد در بازار می‌فروشد. کدام کالا با ارز ترجیحی در بازار فروخته می شود؟ کالای اساسی را همه دولت ها سوبسید می‌دهند ولی چرا گوشت قرمز از سفره مردم پر کشیده است؟ دولت می گوید نفت می فروشم و صادرات می‌کنم ولی ما نمی‌دانیم پول ارز کجا می‌رود که نه سر سفره مردم است و نه در صنعت است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شرکت‌های انرژی ایرانی در عراق کمرنگ شده‌اند و در عراق نرخ دلار بانکی از صرافی‌ها ۲۰درصد ارزان‌تر است اما قادر به استفاده از آن نیستیم که باعث کاهش توان رقابتی شرکت‌های ایرانی می‌شود.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: در سه چهار سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی در کشور منفی بوده و این یک‌ فاجعه است و همه اقتصادیون کشور فریاد می زنند ولی گوش شنوایی نیست و با ادامه این روند دیگر کسی در صنعت سرمایه گذاری نمی کند و ما از مهاجرت جوانان و نخبگان به مهاجرت کارآفرین‌ها رسیده‌ایم.


محمدیان گفت: در کشورهای اطراف به کارآفرین ث‌های ما زمین رایگان و تسهیلات با سود کم‌ می‌دهند تا بروند آنجا سرمایه‌گذاری کنند و کشورهای اطراف نیروی کار ما را می ربایند.

وی افزود: در ایران نهایتا ۱۵۰ دلار حقوق می‌دهیم اما نیروی کار به اربیل برود این میزان  به هزار دلار می‌رسد، به عمان برود به ۴ هزار دلار می‌رسد و  وضعیت امارات و قطر و عربستان نیز که بهتر است و به شدت نیروی فنی در حال مهاجرت است.
عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: هشدار دادیم و می‌دهیم وضعیت صنعت، کارآفرینی، کار و سرمایه گذاری در کشور وضعیت خوبی نیست و این موارد را با توجه ظرفیت‌های خوب کشورمان می‌گوییم. ما هشتمین کشور در معادن مس هستیم و این روزها در دنیا مصرف مس در حال افزایش است و جای نفت را در آینده می گیرد و یکی کالای استراتژیک است و یکی از دلایل آن این است که در خودروهای برقی حداقل ۶۰ تا ۷۰کیلو مس مصرف می‌شود و برای امتقتل انرژی شرکت‌ها به سیم و‌کابل مسی نیاز دارند اما ما چه می‌کنیم؟ مس را به صورت خام و کاتد می‌فروشیم در حالی که ظرفیت ارزش افزوده آن را داریم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز ۷۰۰نفر فعال بازرگانی در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد حضور دارند و بالغ بر ۵۰درصد صادرات استان خراسان به افغانستان است.
وی اظهار کرد: بالغ بر ۹۵درصد واحدهای تولیدی استان خراسان رضوی شامل واحدهای تولید کوچک و متوسط است و هیچ واحد دولتی بزرگ نداریم درحالی که بخش عمده اشتغال در استان‌های دیگر واحدهای بزگ دولتی دارند مانند صنایع مس کرمان.
امروز مس کیلویی ۶۰۰هزار تومان است و هر هفته چهارهزار تن فقط برای مصرف داخلی عرضه می‌شود و در همین حدود هم صادر می‌شود اما در استان خراسان از این حوزه بی‌بهره مانده‌ایم.

یکی از دغدغه‌های جدی من نشریات محلی شهرستان است
محمدیان گفت: یکی از دغدغه‌های جدی من نشریات محلی شهرستان است و شرایط اقتصادی آنان را می‌دانم که وضعیت سختی دارند و در حال پیدا کردن راهی برای ارتباط نشریات محلی با صنایع هستم که در کنار هم باشند تا بتوانیم بخشی از مشکلات اقتصادی این نشریات را حل کنیم تا حداقل اجازه ندهیم دیگر نشریه‌ای تعطیل شود.

نیشابور پرچم‌دار توسعه صنعتی استان
حسین سراج رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور گفت: سابقه کارخانه‌های روغن و‌قند در نیشابور به سال‌های ۱۳۴۲ برمی‌گردد و‌نخستین شهرک صنعتی شهرستان‌های استان خراسان بزرگ در نیشابور ایجاد شد و در حال حاضر نیشابور با دارا بودم ۳۸۰واحد صنعتی، یکصد معدن، ۳۰۰کارت بازرگانی و شهرک‌ صنعتی خیام به عنوان دومین شهرک صنعتی استان پس از مشهد و شهرک صنعتی عطار به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شمال‌شرق کشور به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی استان به شمار می‌رود.
در سال ۱۴۰۱ برای نیشابور ۱۰۸جواز توسعه صادر شد که این میران در سال ۱۴۰۲ به ۱۲۱ جواز رسید و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷فقره پروانه بهره‌برداری و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۶فقره پروانه صادر شد که نشان می‌دهد نیشابور پرچم‌دار توسعه صنعتی و یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در استان است.


وی گفت: صنعت در سال‌های اخیر با مشکلات خاصی در حوزه تحریم و صادرات و ناترازی انرژی روبرو بوده است و قطع گاز و برق ضربات سنگینی به واحدهای صنعتی وارد می‌کند مانند مجتمع فولاد خراسان که تعهدات صادراتی دارد و برخی واحدها مانند تولید کاشی و لبنیات را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
در نیشابور شرکت فولاد سپهر خیام با راه‌اندازی یک نیروگه CHP به میزان ۱۵مگاوات برق را به شبکه تزریق می‌کند که تا ۳۰مگاوات قابل افزایش است.

تکمیل زنجیره تولید مس در نیشابور
سراج اظهار کرد: پیش از این در حوزه فرآوری مس ماده خام را صادر می‌کردیم و برای دریافت مس سرچشمه باید یک سال در نوبت می‌ماندیم اما با پیگیری‌های انجام شده زنجیره تولید مس در نیشابور تکمیل شد.
در حال حاضر فرآوری مس در واحد تولیدی جنداب آغاز شده و در شهرک صنعتی بینالود تبدیل به مفتول می‌شود.
وی گفت: مورد دیگر فروش سنگ آهن در معدن شترسنگ بود که به صورت خام فروخته میشد که با کمک تعدادی سرمایه‌گذار از کرمان این محصول در شهرک صنعتی خیام تبدیل به کنسانتره شده و این کنسانتره تبدیل به فولاد خیام‌ می‌شود.
در حال حاضر ۴۵واحد در زمینه تولید قطعات خودرو در نیشابور بزرگ فعال است و به زودی ناحیه صنعتی تولید قطعات خودرو راه‌اندازی خواهد شد و امروز یک سوم صادرات استان خراسان از نیشابور انجام‌ می‌شود و به زودی کلنگ سایت نمایشگاه بین‌المللی خیام در مجموعه ۱۷هکتاری جاده باغرود به زمین خواهد خورد.

احداث بیمارستان در کنار تصفیه‌خانه‌ شهرک صنعتی
سراج در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از احداث بیمارستان در کنار تصفیه‌خانه شهرک صنعتی خیام از مسئولان و‌نمایندگان خواست در این تصمیم‌ تجدیدنظر کنند.

ابوذر سعادتی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت زبرخان گفت: در حال حاضر هشت اتحادیه صنفی در زبرخان فعال است و برگزاری انتخابات اتاق اصناف زبرخان مردادماه امسال انجام می‌شود.
وی افزود: یکی از محصولات زبرخان میوه آلو است و در سال ۱۴۰۳ ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری آلوی زبرخان و صادرات این محصولات و حذف دلالان به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته که یکی از مطالبات اصلی کشاورزان این شهرستان است.
با توجه به کمبود زمین در شهرک صنعتی زبرخان تعدادی از زمین‌های موجود به شرکت‌هایی که به صورت مستاجر در این شهرک حضور داشتند واگذاری شد و در شرایط فعلی تعیین تکلیف زمین‌های بلاتکلیف برای واحدهای صنعتی دارای طرح توسعه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با پیگیری‌های نمایندگان محترم نیشابور بزرگ طرح توسعه پایدار شهرک صنعتی خیام مورد توجه قرار بگیرد.

شرکت خدماتی شهرک صنعتی خیام یک شرکت خصوصی است
علی‌اکبر شکیبا مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی خیام در این جلسه گفت: شرکت خدماتی شهرک صنعتی خیام یک شرکت خصوصی است و براساس ماده پنج اساسنامه آن دارای یک شخصیت حقوقی مستقل است و باید ار مدیرعاملان سابق شهرک صنعتی خیام تقدیر و تشکر کنم که با همت و تلاش آنان شهرک صنعتی خیام به این جایگاه رسیده است و جزو شهرک‌های ویژه در سطح استان است.
وی افزود: در حال حاضر یکصد و ۱۲ واحد صنایع غذایی در این شهرک فعال است و تامین آب در این شهرک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
یک هفته پس از وقوع آتش‌سوزی بزرگی که در یکی از واحدهای شهرک صنعتی خیام به وقوع پیوست من به عنوان مدیرعامل به این شهرک آمدم و در نخستین اقدام مشکلات بخش آتش‌نشانی را بررسی کردیم و طی یک سال گذشته یک خودرو آتش‌نشانی به این شهرک اضافه شد همچنین تعداد ۲۰شیر آتش‌نشانی ایستاده را در مبادی ورودی شهرک و شرکت‌هایی که احتمال وقوع آتش‌سوری در آنها بیشتر بود اضافه کردیم که اتفاقا در هنگام وقوع آتش‌سوزی در گمرک خیام باعث آتش در همان دقایق و‌ مراحل نخست مهار و اطفاء شود و در ادامه یک ایستگاه آتش‌نشانی جدید در شهرک صنعتی خیام احداث شد.
شکیبا گفت: تصفیه‌خانه این شهرک به‌روزرسانی و خط انتقال آن مرمت شد و یک مخزن ۶هزار مترمکعبی برای استفاده مجدد از پساب شهرک صنعتی در واحدهای صنعتی شهرک احداث شد همچنین کنتورهای آب همه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی خیام هوشمند شده است.
در حال حاضر ۳۲واحد در شهرک صنعتی خیام در حال راه‌اندازی هستند و این واحدها و تعدادی دیکر هم برای توسعه نیاز به برق دارند و طی ۲سال آینده با احداث یک پست دیگر مشکل کمبود برق در شهرک صنعتی خیام حل خواهد شد و‌همه تلاش ما کم کردن دغدغه واحدهای صنعتی است.

رفع تعهدات ارزی
ایمان اکبرآبادی کارشناس مسئول اتاق بازرگانی نیشابور در این برنامه گفت: طی یک سال گذشته تلاش شده با برگزاری تورهای بازدید برای فعالان و مدیران حوزه صنایع ایشان با ظرفیت‌های صنعتی نیشابور بزرگ بیشتر آشنا شده و بستر مناسب برای جلب نظر سرمایه‌گذاران فراهم شود.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی رفع تعهدات ارزی است که باعث از دست رفتن سرمایه برخی شرکت‌ها و خارج شدن آنان از چرخه تولید شده و این زنگ خطری است برای واحدهای تولید که باید مورد توجه ویژه مدیران و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده و تامین اعتبار لازم، احداث ساختمان اتاق بازرگانی نیشابور به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است و با استقرار اتاق بازرگانی نیشابور در مکان جدید برای رفع چالش‌های واحدهای صنعتی صادرات محور و‌ واردات محور تلاش می‌شود با دعوت از اعضای کمیسیون‌های ۲۰گانه اتاق بازرگانی استان به نیشابور مشکلات این واحدها بدون نیاز برای مراجعه به مرکز استان با رایزنی‌های انجام شده در نیشابور حل و فصل شود.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی با حضور اساتید مجرب و رایزن‌های اقتصادی ایران در کشورهای همسایه از دیگر برنامه‌های اتاق بازرگانی نیشابور است.
لازم به ذکر است پس از این برنامه نخستین نشست رایزن اقتصادی ایران تاجیکستان در نیشابور با دعوت اتاق بازرگانی نیشابور و با حضور تعدادی از مدیران صنایع نیشابور بزرگ برگزار شد و در این جلسه کارشناس مسئول اتاق بازرگانی نیشابور پیشنهاد برگزاری تورهای صنعتی برای حضور مدیران صنایع در نمایشگاه‌های تاجیکستان را برای آشنایی با ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی این کشور مطرح کرد.