دکتر سعیدی داروساز نیشابوری به عنوان داروساز برتر سال انتخاب شد
دکتر سعیدی داروساز نیشابوری به عنوان داروساز برتر سال انتخاب شد
خاتون شرق - امسال در چهل‌وششمین همایش روز ملی داروسازی ایران که درمرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد دکتر مسعود سعیدی از نیشابور در بین داروسازان برتر کشور قرار گرفت و به این مناسبت خاتون‌شرق با ایشان گفت‌وگویی انجام داد که توجه شما را به مشروح این مصاحبه جلب می‌کنیم.

اشاره: هرسال انجمن داروسازان ایران از بین داروسازان کشور ۱۰نفر را به عنوان داروسازان برتر انتخاب می‌کند.
امسال در چهل‌وششمین همایش روز ملی داروسازی ایران که درمرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد دکتر مسعود سعیدی از نیشابور در بین داروسازان برتر کشور قرار گرفت و به این مناسبت خاتون‌شرق با ایشان گفت‌وگویی انجام داد که توجه شما را به مشروح این مصاحبه جلب می‌کنیم.

جناب آقای دکتر سعیدی ضمن تبریک خدمت شما برای کسب عنوان داروساز برتر سال که افتخاری برای نیشابور بزرگ است لطفا درباره کسب این عنوان توضیح بدهید.
انجمن داروسازان ایران در هر شهری یک شعبه دارد و حدود ۲۰روز قبل از این همایش انجمن داروسازان نیشابور از چند نفر از داروسازان شاخص نیشابور درخواست رزومه کرد که ظاهرا بنا به درخواست انجمن داروسازان ایران بوده از من هم خواستند و من هم ارسال کردم که توسط هیئت تشخیص انجمن داروسازان ایران انتخاب شدم.

لطفا درباره سابقه تحصیلی و کاریتان توضیح بدهید.
من ورودی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز در سال ۱۳۶۴ هستم و‌در سال ۱۳۷۱ فارغ‌التحصیل شدم و پس از گذراندن دوران سربازی و طرح لایحه انسانی داروخانه دکتر سعیدی را میدان خیام در نیشابور در سال ۱۳۷۵ تاسیس کردم.پس از چند سال با توجه به فعالیت‌ها و نوآوری‌هایی که داشتم از طرف شرکت کیمیاگر توس مشهد دعوت به همکاری شدم و در حال حاضر هم جزو سهامداران و هیات مدیره این شرکت هستم و‌ در بخش تحقیق‌و‌توسعه نیز با ایشان همکاری دارم. در آن زمان این شرکت با بحران‌های شدید مواجه بود به طوری که خطوط تولید متوقف شده بود که مدیریت عامل به من سپرده شد و پس از سه سال توانستیم شرکت را به نقطه سوددهی برسانم کنیم و در حال حاضر هم با حدود ۸۰نیرو درحال فعالیت است.
در سال ۱۳۹۲ با همکاری تعدادی ار داروسازان نیشابور اقدام به تاسیس شرکت سیمرغ داروی عطار در نیشابور کردیم و در ابتدا به تولید داروهای مکمل و ‌گیاهی پرداختیم و در حال حاضر هم در حال ورود به مرحله تولید داروهای شیمیایی هستیم و‌ در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰قلم محصول دارویی تولید می‌کنیم و‌ به طور مستقیم برای بالغ بر ۲۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است.
پارسال هم پخش سراسری محصولات سیمرغ داروی عطار راه‌اندازی شد همچنین شرکت «آرکا داروی شرق» هم که زیرمجموعه شرکت سیمرغ‌ داروی عطار است راه‌اندازی شد که حدود ۲۰محصول مکمل و‌ گیاهی تولید می‌کند همچنین من‌موسس شرکت «بایر بهساز دارو» هم هستم که در این شرکت هم حدود ۲۰محصول به صورت قراردادی تولید می شود .

آیا در کنار این فعالیت‌ها به تدریس هم اشتغال دارید؟‌
بله در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور و‌همچنین دانشگاه آزاد واحد نیشابور درس‌های فارماکولوژی یا داروشناسی را هم برای رشته‌های پرستاری و‌ مامایی تدریس می‌کردم و همچنین در دانشگاه نیشابور هم‌ در رشته مهندسی داروسازی تدریس می‌کردم.
در حال حاضر مدیرمسئول داروخانه دکتر سعیدی و در شرکت‌های کیمیاگر توس مشهد و سیمرغ داروی عطار و بایر بهساز دارو فعالیت دارم.
و‌سال‌های قبل رئیس هیات مدیره شرکت سیمرغ داروی عطار و‌ در حال حاضر مدیرعامل این شرکت هستم و‌ طی این مدت در بخش تحقیق و توسعه فعالیت مداوم‌ داشتم و بالغ بر ۱۵۰داروی تولیدی این شرکت با نظارت مستقیم خودم‌ و با مشورت همکاران داروساز و با شناسایی نیاز‌های جامعه بوده است.

در حال حاضر شرکت‌ سیمرغ داروی عطار از لحاظ ظرفیت و وسعت در منطقه شمال‌شرق کشور نسبت به سایر شرکت‌های داروسازی در چه جایگاهی قرار دارد؟
در حال حاضر این شرکت‌ یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید دارویی در شرق کشور می‌باشد که تنوع خطوط تولیدش منحصر به فرد است.
در این شرکت انواع داروهای جامد شامل قرص و کپسول و پودر و هم‌نیمه جامدات مانند کرم، پماد و ژل هم‌چنین شیاف و همچنین مایعات مانند قطره، کپسول، سوسپانسیون و شربت تولید می‌شود و همچنین دارای یک خط تولید برای سافت ژل ها یا کپسول های ژلاتینی نرم هستیم و از این نظر در شرق کشور منحصر به فرد هستیم.

درباره برنامه‌های توسعه‌ای شرکت سیمرغ داروی عطار توضیح‌ بدهید.
در فاز یک این شرکت پنج‌خط تولید داریم و در فاز دوم ۲طبقه تولیدی ۲هزار متری داریم که در هر دو طبقه ۱۰خط در حال ساخت داریم و‌ با راه‌اندازی آن ۱۴ خط تولید خواهیم‌ داشت و‌ در صورت تامین بودجه در شرق کشور با فاصله زیادی از لحاظ تعداد و‌ هم‌ تنوع محصول منحصر به فرد خواهیم‌ بود.
یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت سیمرغ داروی عطار تولید قراردادی برای شرکت‌هایی است که‌ کارخانه ندارند.

یکی‌از شاخصه‌های داروسازان برتر داشتن نوآوری است. در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در شرکت سیمرغ داروی عطار حدود ۱۰محصول منحصر به‌فرد تولید می‌کنیم‌ که برخی از آنها ثبت اختراع شده است مانند شربتی برای سرفه‌های مقاوم به درمان مانند هانی کافی و شربت اتنتالین برای درمان بیش‌فعالی کودکان و‌ همچنین یک‌ محصول منحصر به فرد برای درمان سرماخوردگی خانم‌های باردار و شربت ضد ویروسی که در
دوران شیوع کرونا استفاده می‌شد بنام شربت سیموایرال و الان هم برای بیماری‌های ویروسی مانند زگیل تناسلی قائل استفاده است.
قرص‌های کلسیم منیزیم زینک ویتامین د ۳ مخصوص دوران بارداری تولید می‌کنیم که منحصر به فرد است و نمونه مشابه کمی دارند.

آیا کیفیت داروهای تولیدی شما به اندازه داروهای خارجی است که دیگر به داروهای خارجی نیاز نداشته باشیم؟
بله ۱۰۰درصد و یکی از اهداف‌مان ما این است که با داروهای خارجی مورد نیاز جامعه کع قیمت بالاتری هم دارند رقابت کنیم و بسیاری از محصولات ما رقیب محصولات خارجی هستند.
آیا از لحاظ کیفیت داروهای تولید داخل با نمونه مشابه خارجی تفاوت دارد‌؟
ما مواد اولیه مورد نیازمان را از ‌، هند، ژاپن، آمریکای جنوبی و چین و حتی اروپا تامین می‌کنیم و‌ برخی از این‌ مواد اولیه از داخل کشور تامین می‌کنیم البته چند قلم از داروهای خارجی تحت لیسانس که در دسترس مردم است به شکل قراردادی در کارخانه سیمرغ دارو تولید می‌شود که از لحاظ کیفیت با نمونه خارجی برابری می‌کند و‌ متاسفانه به خاطر تمایل و‌گرایش جامعه به داروهای خارجی با قیمت بیشتری پرداخت و تهیه می‌کنند در حالی که محصولات ما از لحاظ کیفیت با آنها برابری می‌کند زیرا مواد اولیه و فرمولاسیون یکسان است و ما حتی برای برخی شرکت‌های خارجی که دارای مجوز هستند در داخل کشور تولید می‌کنیم.

داروسازان داخل کشور با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
حوزه فعالیت داروسازان را کلا میتوان به ۲ بخش صنعت و غیر صنعت و داروخانه‌ها تقسیم کرد.
در بخش صنعتی مشکلات ما هم‌ مشابه سایر تولیدکنندگان کشور است و به طور کلی تولید با وجود مشکلات واردات و تامین و تحریم‌ها کار سختی است و در بخش داروخانه‌ها هم برای برخی نسبت به هزینه‌ها به صرفه نیست.

چطور شد تصمیم گرفتید شرکت سیمرغ داروی عطار را در نیشابور تاسیس کنید؟
در ابتدا به خاطر اینکه خودم نیشابوری هستم و می‌خواستم با همکاران داروساز نیشابوری خودم‌ شروع به تولید کنم.
البته در نیشابور به خاطر دور بودن از مرکز برای تامین نیروهای متخصص دچار مشکل می‌شویم و از این لحاظ دارای محدودیت هستیم اما از طرفی با تاسیس این شرکت نیروهای بومی با مدارک بالا و دکتری که تا قبل از آن در قسمت‌هایی که ارتباط چندانی با تخصص آنان نداشت و یا در شان آنان نبود مشغول به کار بودند جذب شدند و با ما همکاری دارند.
دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور هم در حال جذب رشته داروسازی است .

اهداف و برنامه‌هایتان برای آینده چیست؟
در فاز توسعه به سمت تولید داروهایی با تکنولوژی پیشرفته می‌رویم مانند داروهای بیولوژیک همچنین افزایش خطوط تولید برای تولید داروهای خاص.

آیا خانواده‌تان در کسب این موفقیت موثر بود؟
حتما به‌خصوص از همسرم خانم دکتر صومعه که مدیرمسئول داروخانه دکتر صومعه در میدان ایران هستند تقدیر و تشکر می‌کنم ایشان هم جزو سهامداران و هیئت مدیره شرکت سیمرغ داروی عطار می باشند. پسرم هم در رشته داروسازی تحصیل کرده و بزودی به ما می پیوندند و دخترم هم در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل می‌کند و در بخش نرم‌افزار و دیجیتال مارکتینگ با شرکت سیمرغ داروی عطار همکاری خواهند داشت .

کلام آخر
کسب این عنوان را به همه همشهریان عزیزم تبریک می‌گویم و از همکاری و پشتیبانی همکارانم سپاسگزارم.