حالا دیگر صحبت از کرونا در جامعه کمرنگ شده و مردم در حال محاسبه اند که اگر دو سال پیش سرمایه شان را پراید خریده بودند حالا با چه رشد عظیمی مواجه بودند. فضای مجازی هم از شوک پراید ۹۰ میلیونی در امان نبود و واکنش ها به این موضوع به سوژه داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده. برخی خودشان را با اصحاب کهف مقایسه کردند و نوشتند: «اصحاب کهف ۳۰۰ سال خوابیدند و وقتی بیدار شدند از دیدن قیمت ها شوکه شدند ما طی دو سال و در حالی که بیداریم این تجربه رو کسب کردیم.» بسیاری از کاربران هم قیمت پراید را با مارک های معروف و مطرح خودروهای جهانی مقایسه کردند و حسرت کشان نوشتند که با قیمت پراید چه خودروهای لوکسی می شود تهیه کرد. کاربری هم با کامنتی وضعیت وحشتناک تورم را به رخمان کشید. او نوشته است: «۴ سال پیش با ۹۰ میلیون می شد یه خونه خرید و با ۷ میلیون یه پراید اما حالا با ۹۰ میلیون یه ماشین می تونی بخری و با ۷ میلیون یه لپ تاپ!» با این حال این سوال به وجود می آید آیا نیاز مردم به خودرو باعث گران شدن پراید است یا دلایل دیگری دخیل است؟ در این مطلب ضمن پاسخ به این سوال از شیوه های فروش خودرو در کشورهای مختلف دنیا نوشته ایم.
سرانه خودرو در کشور
بر اساس دادههای بانک جهانی، ایالات متحده آمریکا با ۸۳۸ خودرو بهازای هر هزار نفر، بالاترین شاخص سرانه خودرو در بین کشورها را از آن خود کرده است. کشورهای استرالیا و ایتالیا هم با ۷۴۷ و ۶۹۵ خودرو به ازای هر هزار نفر در رتبه های بعدی قرار دارند. با این حال سرهنگ علی محمدی در گفت و گویی با عصر ایران در آذر ماه سال ۹۸ با اشاره به آمار خودروهای فعال در کشور گفته است: «در سطح کشور ۲۱ میلیون و۷۷۸ هزار خودروی فعال و پلاک نصب شده داریم.» با این حساب در کشور ما هم به ازای هر هزار نفر ۲۶۹ خودرو وجود دارد. یعنی هر ۴ نفر یک خودرو. این شاخص نشان می دهد که شاخص سرانه خودرو در کشور ما از کشورهای زیادی همچون:چین، امارات، عربستان، ترکیه و …بالاتر است. با دیدن این شاخص متوجه می شویم که تقاضا برای مصرف خودرو در کشور وجود ندارد پس این گرانی چه دلیل دیگری می تواند داشته باشد.
دلایل گرانی خودرو
همان طور که در بالا نوشتیم شاخص سرانه خودرو در کشور نشان می دهد رشد افسار گسیخته خودرو به دلیل تقاضا برای مصرف نیست بلکه دلایل دیگری دارد. برخی از کارشناسان در کنار بازار غیر رقابتی برای خودروسازها نگاه سرمایه محور به خودرو را هم یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو دانسته اند. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران هم به خبرآنلاین میگوید: «تنور بازار هنوز سرد است و تقاضای چندانی برای خودرو وجود ندارد این در حالی است که شمار مشتریان طرحهای فروش شرکتهای خودروسازی همچنان بالاست و بخشی از تقاضا متعلق به کسانی است که با هدف حفظ ارزش پول خود وارد این بازار میشوند.»
اما در کنار این موضوع برخی از فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودرو دلیل دیگری را عامل رشد عجیب قیمتها و مطلوب شدن فضا برای دلالان می دانند.آن ها معتقدند آغاز نشدن فرایند شمارهگذاری خودروهای صفر کارخانهای یکی از مهم ترین دلایل بروز این اتفاق است و به زودی با آغاز عملیات شماره گذاری مشکل فعلی حل می شود و عرضه خودرو به بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت. با این حال از پیش فروش هایی که نیامده تمام شدند و از گمانه های ساختگی بودن این پیش فروش ها هم نباید غافل شد. در این میان برخی توقف خط تولید پراید را دلیل گرانی آن دانسته اند این در حالی است که در دیگر کشورها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف میشود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیری دارد.
شیوه های فروش خودرو در کشورهای جهان
حتما شما هم تا به حال به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه ای خودروها با بازار به فکر ثبت نام خودرو افتاده اید اما تعداد کسانی که از بی نتیجه بودن تلاششان گفته اند به مراتب بیشتر از کسانی بوده که تا به حال در پیش فروش ها موفق به ثبت نام شده اند. تازه بعد از ثبت نام آن هم با اعمال شاقه شما مطمئن نیستید که آیا خودروساز خودرو را به موقع به شما تحویل خواهد داد یا نه! اما در کشور های دیگر فروش خودرو کاملا متفاوت با آن چیزی است که در کشورمان شاهد آن هستیم که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم.
ماشین اجاره ای یا اقساط بدون سود
طبق بررسی های ما چیزی به نام پیش فروش خودرو در کشورهای پیشرفته وجود ندارد. فقط کافی است شما به شرکت های مجاز فروش خودرو مراجعه کنید و خودروی مد نظرتان را انتخاب کنید و آن را بخرید. برای خرید در کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، آمریکا، انگلستان و … 4 روش کلی وجود دارد.
۱- روش خرید نقدی: در این روش باید پول خودرو را کامل پرداخت کنید که به ندرت مردم آمریکا برای خرید خودرو از آن استفاده می کنند.
۲- روش اقساطی: در این روش برای خرید باید مقداری از پول خودرو را نقد بپردازید و بقیه آن را به صورت وام ۵ درصد در اقساط ۵ ساله پرداخت کنید. یعنی برای خرید یک خودروی لکسوس ۲۰۲۰ که ۵۰ هزار دلار حدودا قیمت دارد شما باید ۱۰ هزار دلار نقد پرداخت کنید و بقیه آن را در اقساط ۵ ساله که حدود ۵۰۰ دلار می شود پرداخت کنید.
۳- روش لیزینگ: فروش لیزینگی در کشورهای دیگر با تجربه ای که ما در کشورمان داشتیم کاملا متفاوت است در این روش شما بهای کامل خودرو را پرداخت نمیکنید بلکه سهمی را که از آن استفاده میکنید، میپردازید. به طور مثال شما یک خودرو را برای ۳ سال لیزینگ می کنید و به جای پرداخت قیمت کل خودرو هزینه استهلاک خودرو در مدت ۳ سال را به طور ماهانه به خودرو ساز پرداخت می کنید. فرض کنید قیمت یک خودرو ۳۰ هزار دلار است. پس از ۳ سال استهلاک، قیمت خودرو ۴۵ تا ۶۰ درصد افت میکند. در واقع پس از ۳ سال تقریباً نصف ارزش خودرو از دست میرود و قیمت لیزینگ حدود ۱۵ هزار دلار محاسبه میشود. یعنی شما ۱۵ هزار دلار را طی اقساط ۳ ساله به خودروساز پرداخت می کنید.
از نکات مثبت لیزینگ در بازار جهانی، این است که هر ۲ تا ۳ سال یک خودروی مدل جدید در اختیار دارید (که البته همیشه هم شامل ضمانت است) و مبلغ کمی برای آن پرداخت کردهاید، در ضمن اگر تصادف کردید و خودرو کاملاً از بین رفت هم نباید نگران باشید چرا که شرکت لیزینگ همه مبالغ را پرداخت میکند. بهتر از همه این است که اصلا نگران افت قیمت خودروی خود نیستید. البته لیزینگ چند محدودیت هم دارد. اول از همه محدودیت کارکرد است. معمولا بین ۱۶ تا ۱۹ هزار کیلومتر در هر سال محدودیت مسافت دارید که اگر مسافتی بیش از این مقدار طی کنید در پایان مدت لیزینگ، به ازای هر کیلومتر چند سنت باید بپردازید.
۴- اقساط بلند مدت: البته این روزها هم که به دلیل کرونا فروش خودرو در کشورها به شدت افت کرده خودروسازها برای فروش محصولات شان پیشنهادهای ویژه ای ارائه داده اند که در این شرایط می توان به اقساط ۷ ساله بدون بهره، تحویل خودرو در منزل و …. اشاره کرد.
- منبع خبر : خراسان