با چه قیافه‌ای بخوابیم؟!
با چه قیافه‌ای بخوابیم؟!
خاتون شرق- این سؤال شاید عجیب باشد ولی واقعیت دارد که همه‌ی ما با یک قیافه‌ی خاص به خواب می‌رویم. از کجا می‌دانم؟ نیاز به رمل و اصطرلاب نیست که این را بفهمیم. در طول روز، ما حالت‌های زیادی در چهره و صورت داریم که خبر از سر درون می‌دهد که گفته‌اند: رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر ضمیر.

لیلا جوان
این سؤال شاید عجیب باشد ولی واقعیت دارد که همه‌ی ما با یک قیافه‌ی خاص به خواب می‌رویم. از کجا می‌دانم؟ نیاز به رمل و اصطرلاب نیست که این را بفهمیم. در طول روز، ما حالت‌های زیادی در چهره و صورت داریم که خبر از سر درون می‌دهد که گفته‌اند: رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر ضمیر.
ما چه قیافه‌های مختلفی ممکن است داشته باشیم؟: عصبانی، پریشان، سراسیمه، آرام، وحشت‌زده، دلهره‌آور، بی‌خیال، شاد، متعجب، پرخاشگر و خیلی وضعیت‌های مختلف دیگر، در هر شرایطی، یکی از این حالت‌ها ممکن است در چهره‌ی ما دیده شود. در واقع، چهره‌ی ما نمایانگر افکاری است که در مغز و ذهن ما می‌گذرد. بنا بر این فرقی ندارد که در چه ساعتی از روز باشیم یا در چه وضعیت فیزیکی قرار داشته باشیم، همیشه به یک چیزی یا یک رویداد و مسئله‌ای فکر می‌کنیم و طبعا چهره‌ی ما هم همان حالت را به خودش می‌گیرد.
ولی در شرایط عادی، ما آنقدر درگیر مسائل روزمره هستیم که به شکل و قیافه‌ی صورت‌مان اهمیت نمی‌دهیم و البته اشکالی هم ندارد. چون، این مسئله، نقش چندانی در زندگی روزمره ندارد مگر اینکه بازخورد وضعیت چهره‌مان را در اطرافیان ببینیم و آنها دلیل آن را از ما بپرسند و ما هم جوابی فراخور سؤال کننده بدهیم.
به هر حال، وضعیت فیزیکی بدن در طور روز به اشکال متفاوتی است تا اینکه هنگام شب، به رختخواب می‌رویم که استراحت کنیم و برای یک روز کار و زندگی دیگر آماده شویم.
بسته به اینکه در آن روز چه برما گذشته باشد، فردا چه مشکلی پیش روی‌مان باشد، پیش از خواب، چه مسئله‌ای برای ما پیش آمده باشد، این پیشامد چه اهمیتی برای ما و ذهن ما داشته باشد و اینکه چه شخصیتی و تربیتی داشته باشیم، وضعیت چهره و قیافه‌ای که می‌گیریم و با آن به رختخواب می‌رویم فرق می‌کند.
مثلا فرض کنید فردا شما یک چک دارید که باید پاس کنید و پول کافی هم ندارید که جای آن را پر کنید. یا مثلا فردا دادگاهی دارید که از شما در باره‌ی یک مسئله شکایت شده و باید بروید دادگاه و جواب بدهید. یا خدای ناکرده یکی از اطرافیان‌تان بیمار است یا امروز تصادف کرده و ناخوش است و فکرتان پیش این فرد است. و همچنین به دلایلی که هنوز بر روان‌شناسی پوشیده است، ناگهان یک فکر از عمق ناخودآگاه ما به سطح می‌آید و تمام ذهن را پر می‌کند. آشوب در دل می‌افکند و کل پروسه‌ی خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
یا اینکه مثلا با همسرتان بگو مگو و جر و بحثی داشته اید که شما را عصبی کرده و قادر به حل مشکل نبوده‌اید و در کل کلی که با همسر داشته‌اید، حسابی به هم ریخته‌اید و با همین حال به رختخواب آمده‌اید.
همه‌ی این داستان‌ها در قیافه‌ی شما هنگام خواب تأثیر دارد و در هر حال، ممکن است قیافه‌ای خاص همان موضوع را بگیرید بدون اینکه به این حالت چهره‌تان فکر کنید.
متأسفانه یا خوشبختانه، قیافه‌ای که هنگام خواب می‌گیرید یعنی وضعیتی که ذهن و فکر شما در آن قرار دارد، در چگونگی به خواب رفتن و خواب دیدن و عمیق شدن خواب، تأثیر زیادی دارد. بنا بر این برای یک خواب آرام و راحت، باید از این وضعیت خارج شوید.
راه خارج شدن از این حالت، آن است که یک لحظه دست از افکاری که در حال گذران آن هستید بردارید و به چهره‌تان، خطوط صورت، نحوه‌ی فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر، خم ابروها، فشردن یا آرام گذاشتن پلک‌ها بر هم، فشرده بودن دست‌ها و چنگ بودن انگشت‌ها، بهم مالیدن پاها و حرکات غیر ارادی بدن، توجه کنید.
سعی کنید، از فکری که دارید بیرون بیایید و به اعمال فیزیکی بدن‌تان توجه کنید. مثلا اینکه چطوری نفس می‌کشید، دست‌هایتان در چه حالتی است، پاهایتان چه وضعیتی دارد و امثال اینها.
حالا سعی کنید، دست‌هایتان را کاملا شل کنید، چهره‌تان را به حالت بی‌خیال و آرام تغییر دهید، به پاها توجه کنید و تنش را از پاها دور کنید و به حالت کاملا جسدی درآیید. به گوسفندانی فکر کنید که دارند از جوی آب می‌پرند و شما باید آنها را بشمارید. گله‌ی بزرگی است و خیلی طول می‌کشد تا آنها را بشمارید. تنفس‌تان را آرام کنید و در آرامش کامل، نفس بکشید. اگر طاق‌باز راحت‌تر هستید، طاق‌باز بخوابید و اگر یک شانه می‌توانید آرام‌تر بخوابید یک شانه شوید. به هر حال، آرام و خونسرد باشید و تمام افکار منفی و مزاحم را دور بریزید. چهره‌تان را باز کنید و خم ابروها، گره چشم‌ها، چین‌های صورت، برجستگی رگ‌های گردن، مچ بودن دست‌ها و متشنج بودن پاها را بر دارید و کاملا آرام باشید. هنوز تعداد زیادی گوسفند سفید و قشنگ هستند که در سرسبزی اطراف جوی آب می‌چرند و یکی یکی می‌آیند که از جوی بپرند. حالا وارد دنیای زیبای خواب می‌شوید و هنوز دارید گوسفندان را با تنفس آرام می‌شمارید که فرشته‌ی خواب، دست‌هایش را می‌گشاید، شما را در آغوش می‌گیرد و به دنیای زیبای رؤیاها می‌برد. تا لحظاتی دیگر شما در دریای مواج خواب آرام شنا می‌کنید و فقط صدای آرام امواج و آواز دور دست مرغان دریایی است که در گوش‌هایتان می‌نشیند… خوب و خوش بخوابید.