انتخاب ما پزشکیان
انتخاب ما پزشکیان
خاتون شرق - شگفتی انتخابات این دوره، با لیست تأیید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان نمودار شد. در یک سو، نمایندگان اصولگرا قرار دارند که تقریبا همه شان دارای سوابق منفی سیاسی یا شبهات فساد اداری و مالی هستند و علاوه بر این، افرادی هستند که در مسؤولیت های خودشان، وعده های عمل نشده و برخی اطلاعات نادرست، تکیه بر اعداد و آماری که مصدق نبوده، پشت کردن به خواسته های اجتماعی و فرهنگی مردم، افراط در اموری که تفرقه انگیز است و برخی نادرستی های دیگر را در کارنامه دارند.

سعید صفارائی – خبرنگار
شگفتی انتخابات این دوره، با لیست تأیید صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان نمودار شد. در یک سو، نمایندگان اصولگرا قرار دارند که تقریبا همه شان دارای سوابق منفی سیاسی یا شبهات فساد اداری و مالی هستند و علاوه بر این، افرادی هستند که در مسؤولیت های خودشان، وعده های عمل نشده و برخی اطلاعات نادرست، تکیه بر اعداد و آماری که مصدق نبوده، پشت کردن به خواسته های اجتماعی و فرهنگی مردم، افراط در اموری که تفرقه انگیز است و برخی نادرستی های دیگر را در کارنامه دارند.
در سوی دیگر، از میان چندین داوطلب اصلاح طلب یا مورد پذیرش اصلاح طلبان، فقط آقای پزشکیان تأیید صلاحیت شده که به پاکدستی و صداقت و صراحت در بین نمایندگان مجلس و در سطح مقامات کشور، شهرت دارد.
هر چند تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان، کف خواسته‌های اصلاح‌طلبان است ولی به نظر می‌رسد در حال حاضر و با شرایط ایجاد شده، تنها گزینه‌ی همه‌ی تحول‌خواهان از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا گرفته تا مردم غیر سیاسی و اقشار تهیدست، ایشان است چون بقیه‌ی تأیید صلاحیت‌شدگان به جبهه‌ی اصولگرایان تعلق دارند که امتحان خود را پیش از اینها پس داده‌اند.
اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ به حسن روحانی اعتماد کردند و از او خواستند منویات اصلاح‌طلبان را پیگیری کند ولی وی چون به مسند ریاست جمهوری نشست، اهداف و مقاصد اصلاح‌طلبان را فراموش کرد و فقط گهگاهی از آن سخن به میان آورد و در حد حرف بود.
این انتخاب نابجا، اصلاح‌طلبان را هوشیار کرد که فقط به گزینه‌ای که متعهد به قول و صادق الوعد است اعتماد کنند. در دو انتخابات پیشین ریاست جمهوری و مجلس، اصلاح طلبان، هیچ گزینه‌ای برای خود ندیدند و به همین جهت از صندوق کناره گرفتند. اما این بار پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، سید محمد خاتمی به عنوان پیشکسوت اصلاح طلبان، رسما اعلام کرد که اگر گزینه‌ی مورد نظر اصلاح طلبان تأیید صلاحیت نشود آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند.
شاید شورای نگهبان و مقامات بالای نظام به این خواسته توجه کردند و گزینه‌ی حداقلی اصلاح طلبان را تأیید کردند شاید هم شرایط کشور به گونه‌ای است که تصمیم مقامات عالی نظام بر این قرار گرفت گزینه‌ای که پیش از این رهبری هم از آن به نام یاد کرده بود و در میانه‌ی دو طیف قرار داشت تأیید صلاحیت شود تا هم سطح مشارکت بالا برود و هم بهانه از اصلاح طلبان برای عدم شرکت گرفته شود.
به هر روی، حالا دکتر پزشکیان تنها امید همه‌ی نیروهایی است که تحول‌خواه، دموکراسی‌خواه، اندیشه‌ورز و انسان‌ دوست هستند و برای عدالت، توسعه‌ی متوازن، آزادی اندیشه و بیان، حقوق زنان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان، عدالت اقتصادی، جلوگیری از تورم، بازگشایی روزنه‌های ارتباط با جهان و اعتلای جایگاه ایران عزیز در جهان تلاش می‌کنند.
بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های معتدل و چپ‌گرا در روزهای اخیر، گفته و ناگفته از کاندیداتوری ایشان حمایت کرده و ایشان را نزدیک‌ترین گزینه به ایده‌های اصلاح‌طلبان دانسته‌اند.
دکتر پزشکیان، به پاکدستی، صداقت، ایمان دینی شفاف و بدون شیله‌پیله، اعتراض و انتقاد صریح نسبت به ناکارآمدی‌ها و مشکلات، طرفداری از حقوق مردم، اقلیت‌ها و اقشار فرودست جامعه، شهره است و هیچ نمره‌ی منفی در سیاست،‌ اقتصاد، زندگی شخصی و فساد اداری و کاری، ندارد.
بدین ترتیب، ما به عنوان رسانه‌ی آزاد و مردمی نیشابور، نگاه‌مان این است که راه دموکراسی و مردم‌سالاری، طولانی و پر از مانع و آسیب است و با خشونت و راه‌های غیر متعارف از طریق حضور خیابانی قابل ترجمه و تأویل به اغتشاش و امثالهم، نمی‌توان به زندگی مردم‌سالارانه و توسعه‌ی متوازن و عدالت اجتماعی دست یافت.
هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان در طول دهه‌ی گذشته، تجربیات تلخ و دشواری را در خصوص چگونگی حرکت کشور در جهان امروز پشت سر گذاشته و موضع‌های متضاد و متناقضی در خصوص حوادث و رویدادهای مختلف کشور و جهان گرفته‌اند.
اما به نظر می‌رسد حالا زمان وحدت اجتماعی است. اکنون زمان آن رسیده که به دور از نگاه‌های خشونت‌امیز و رادیکال، به واقعیت‌های جامعه و کشورمان توجه کنیم و با مشارکت در انتخابات و رأی دادن به کاندیدای تحول‌خواهان، به سمت مردم‌سالاری واقعی، گامی دیگر برداریم. راه آینده‌ی کشور روشن است و با اتفاق خوبی که در روزهای اخیر با تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان افتاده، امید به آینده، در دل جوانان موج می‌زند. امیدواریم انتخابات به شکل مطلوب و صحیح برگزار شود و رأی مردم از صندوق‌ها خارج شود. در این صورت قطعا نتیجه به نفع ایران خواهد بود.