اجرای ۶۰۰میلیارد تومان طرح توسعه و آبرسانی طی یک سال
اجرای ۶۰۰میلیارد تومان طرح توسعه و آبرسانی طی یک سال
خاتون شرق - هم‌زمان با هفته دولت طی مراسمی فاز نخست طرح هوشمندسازی شبکه تامین و توزیع آبرسانی شهر نیشابور با حضور مدیرعامل شرکت آبفای استان خراسان رضوی و فرماندار نیشابور و جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید.

هم‌زمان با هفته دولت طی مراسمی فاز نخست طرح هوشمندسازی شبکه تامین و توزیع آبرسانی شهر نیشابور با حضور مدیرعامل شرکت آبفای استان خراسان رضوی و فرماندار نیشابور و جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید.
جعفر تمیز مدیرعامل شرکت آبفای شهرستان نیشابور در این مراسم گفت: با تلاش همکاران و با نگاه ویژه‌ای که مهندس امامی به نیشابور داشتند توانستیم برای نخستین بار در نیشابور پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰میلیارد تومان برای هفته دولت در این شهرستان داشته باشیم.
وی اظهار کرد: طی این مدت بالغ بر ۱۷۰میلیارد تومان طرح در حوزه فاضلاب و اجرای شبکه‌های جمع‌آوری به بهره‌برداری رسیده و بالغ بر ۴۳۰میلیارد تومان هم در قالب طرح‌های حفر و ترمیم چاه، اصلاح و توسعه شبکه‌های آب شهری و روستایی و اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب در یک سال گذشته اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال گذشته پروژه هوشمندسازی شبکه توزیع آب نیشابور آغاز شد اظهار کرد: امروز فاز نخست هوشمندسازی شبکه تامین و توزیع آبرسانی در شهر نیشابور تکمیل شد و امیدواریم سال آینده هم شاهد تکمیل این پروژه در منابع تامین آب شهرستان باشیم.


وی گفت: درابتدای سال ۱۴۰۲ وضعیت و چالش‌های شرکت آبفای نیشابور را احصاء کردیم و در قالب ۱۰برنامه تدوین شد تا خدمات این شرکت را در هم در بخش کمیت و هم کیفیت ارتقاء بدهیم و دراین مسیر نخستین هدف تامین منابع پایدار تامین آب بود و شناسایی منابع جدید در دستور کار قرار گرفت و هدف بعدی افزایش بهره‌وری از منابع آبی قبلی بود که براین اساس ۱۵مورد از منابعی را که در مدار بهره‌برداری قرار داشت با روش‌های احیاء و ایرشوک توانستیم ۸۳لیتر برثانیه به ظرفیت توان تولید شهرستان اضافه کنیم.
وی اظهار کرد: تکمیل زون‌بندی شبکه‌های آب‌رسانی شهر نیشابور از دیگر برنامه‌های شرکت آبفای نیشابور بود که یکی از چالش‌های اصلی شهرستان نیشابور است که اجرای آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود اما به دلیل تزریق اعتبارات به صورت قطره‌چکانی به کندی پیش می‌رفت اما در سال ۱۴۰۲توانستیم زون یک و دو را که با تلاش مدیران قبلی به سرانجام رسیده بود تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم و عملیات اجرایی زون سه را آغاز کنیم و امیدواریم ظرف ۲سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد و احداث شبکه‌های اصلی زون چهار و پنج هم که بزرگترین زون‌های نیشابور بوده و ۶۰درصد از کل مساحت این شهر را شامل می‌شود از ۲سال قبل آغاز شده و امیدواریم با نگاه ویژه نمایندگان و فرماندار شهرستان این پنج زون را در کمتر از پنج سال آینده تکمیل کنیم که اثرگذاری ویژه‌ای در تامین کمی و کیفی منابع آبی نیشابور و افزایش رضایت‌مندی شهروندان دارد.
وی گفت: اصلاح شبکه‌های فرسوده و نصب کنتورهای هوشمند با هدف کاهش هدررفت در شبکه آب‌رسانی نیز از امسال به صورت ویژه در دستور کار آبفای شهرستان قرار گرفت و در ۶ماهه دوم تعویض بخشی از کنتورهای قدیمی با کنتورهای هوشمند در این شهرستان اجرایی می‌شود.


وی گفت: با توجه به کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی تعدادی از مجتمع‌ها دچار چالش شده‌ و کیفیت آب در این مجتمع‌ها دچار تغییر شده است که برای رفع این مشکل مجتمع‌هایی که توان تولید بیشتری دارند را با این مجتمع‌ها متصل کرده‌ایم و طی ۲ سال گذشته ارتباط مجتمع‌های آب‌رسانی ۶۴ روستا اجرایی شده است و با اجرای این طرح در بخش مرکزی کمترین چالش و تنش آبی را داشتیم.
وی افزود: استفاده از فن‌آوری‌های نوین از دیگر اهداف شرکت آبفای نیشابور است که نمونه‌اش همین هوشمندسازی شبکه آبرسانی نیشابور است در این روند اجرای طرح تله‌متری و کنترل از راه دور چاه‌های آب در دستور کار قرار گرفت که به خاطر کمبود منابع به کندی پیش می‌رفت اما با هدف‌گذاری که در سطح استان انجام شد طی یک سال گذشته توانستیم این سیستم را در نیشابور تکمیل کنیم و سرورهای آن خریداری و تجهیزات مورد نیاز تامین شد و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد و در حال حاضر هم درشهر نیشابور سیستم تله‌متری به طور کامل اجرایی شده و مزیت این طرح این است که با لینک کردن منابع در شرایط بحرانی وضعیت را مدیریت کنیم و در بخش سرولایت نیز این طرح به زودی اجرایی می‌شود و بدین ترتیب زمان رفع اتفاقات کاهش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی تکمیل سیستم جی آی اس در بخش انشعابات است که براساس هدف‌گذاری انجام شده تا پایان آبان ماه در شهرها و روستاهای نیشابور تکمیل و اجرایی خواهد شد.
خوشبختانه استاندارد ۱۷۰۲۵ آزمایشگاه میکروبی شرکت آبفای نیشابور دوباره اخذ شد و اخذ استاندارد در بخش شیمی و فاضلاب از دیگر برنامه‌های این شرکت است تا بتوانیم برای آزمایشگاه معتمد اقدام کنیم که ۲گام اساسی برای بهبود کیفیت منابع است.
وی گفت: افزایش ایمنی آب از دیگر برنامه‌های هدف‌گذاری شده توسط شرکت آبفا است و منطقه اول برای اجرای این پروژه شناسایی شده و از ابتدای مهرماه امسال وارد فاز اجرایی این طرح خواهیم شد و اجرای آن در افزایش کیفیت آب بسیار موثر خواهد بود.
وی اظهار کرد: همه این برنامه‌ها با هدف‌گذاری که شده و با همکاری همه ۲۷۳نفر پرسنل این شرکت امکان‌پذیر شده است و شرکت آبفای نیشابور افتخار دارد که به عنوان نخستین شرکت در سطح استان به اهداف اولیه‌اش رسیده و امیدواریم بتوانیم نیشابور را با توجه به وضعیتی که دارد به نقطه قابل قبولی برسانیم که تا ۲۰سال آینده دیگر دغدغه‌ای نداشته باشیم.

طی ۲سال آینده شاخص بهره‌مندی از شبکه فاضلاب در نیشابور ۲برابر خواهد شد
حسین امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در این برنامه گفت: در نیشابور در همه بخش‌ها شرکت آبفا فعال است و برای تامین آب همه موارد از احداث مخازن جدید برای تاب‌آوری شبکه و هم زون‌بندی و اصلاح شبکه در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم هدررفت آب را در شبکه کاهش بدهیم.


وی افزود: با توجه به افت مستمر سفره‌های آب زیرزمینی و مشکلات جدی که در تامین آب در شهرستان نیشابور داریم ضرورت دارد در بخش کاهش هدررفت توجه جدی داشته باشیم که نیازمند همکاری و همراهی نمایندگان هستیم.
وی گفت: اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده تبدیل به یک مسئله ملی شده و در حال حاضر بیش از یک سوم آب تولیدی در شبکه هدر می‌رود و امیدواریم یک ردیف مستمر برای این مسئله در بودجه سنواتی پیش‌بینی کنیم و از این سرمایه الهی حفاظت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در بخش هوشمندسازی شبکه نیز حفاظت تصویری خواهیم داشت و در این مرکز برکل تاسیسات به طور مستمر نظارت و پایش داریم که در بخش ایمنی و حفاظت ازآب بسیار موثر است، همچنین در بخش مدیریت شبکه هم که به صورت شبانه‌روز با آن درگیر هستیم با اجرای این سیستم نظارت دائمی برکل تاسیسات شهرستان خواهیم داشت.
وی گفت: یکی از ظرفیت‌های خوب شهرستان نیشابورشرکت پویاک است و با تفاهم‌نامه‌ای که با این شرکت امضاء کرده‌ایم هوشمندسازی کنتورهای سطح استان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و امیدواریم این طرح به صورت پایلوت کشوری درآید و از ظرفیت قانونی که در برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی شده استفاده کنیم.
وی افزود: از سال گذشته با همکاری فولاد خراسان اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه نیشابور درحال اجرا است که در بخش رشد شاخص‌های زیست محیطی نقش موثری دارد.
وی امیدواریم طرح جداسازی آب فضای سبز از شبکه آب شرب در نیشابور به طور کامل اجرایی شود اظهار کرد: طی ۲سال آینده شاخص بهره‌مندی از شبکه فاضلاب در نیشابور ۲برابر خواهد شد و امسال هم با تلاش همکاران ۱۰حلقه چاه در نیشابور تجهیز شد که ظرفیت بسیار خوبی است و برنامه جامعی برای تامین آب نیشابور تدوین شده و با تلاش و همدلی که در نیشابور وجود دارد به اهداف این برنامه خواهیم رسید و تلاش می‌کنیم در بخش رشدوتوسعه فراتر از آنچه که در برنامه پیش‌بینی شده است را عملی کنیم و رضایت شهروندان نیشابور را با کمک رسانه‌ها جلب کنیم.