آخرین وضعیت مسکن ملی  در نیشـابور
آخرین وضعیت مسکن ملی  در نیشـابور
خاتون شرق - در نیشابور حدود ۳۳هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۷هزار نفر تأیید نهایی شده و شروع به واریز اقساطی وجوه آورده خود، به تناسب پیشرفت فیزیکی هر پروژه کردند.

در نیشابور حدود ۳۳هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۷هزار نفر تأیید نهایی شده و شروع به واریز اقساطی وجوه آورده خود، به تناسب پیشرفت فیزیکی هر پروژه کردند.
در مرحله اول طرح، برای ۴۷۰۰ نفر در زمینی به مساحت ۳۶هکتار در شمال شهر نیشابور به نام سایت فدک، شروع به ساخت آپارتمان های ۵ طبقه شده است.
از ۴۷۰۰ واحد سایت فدک، حدود ۳۰۰ واحد تکمیل و آماده تحویل شده است و بقیه واحدها نیز در چند کارگاه ساختمانی، در حال احداث هستند که پیشرفت فیزیکی آنها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد متغیر است.
برای ساخت حدود ۷ هزار واحد مسکن ملی دیگر، حدود ۱۱۰ هکتار زمین شخصی در محدوده اداره هواشناسی تأمین شده است، اما هنوز مجوز الحاق قطعی زمین های مذکور از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت مسکن های ملی صادر نشده، لذا پیگیر أخذ این مجوز هستند.
با توجه به کمبود زمین برای اجرای طرح مسکن ملی، جهت احداث حدود ۳هزار واحد مسکن ملی دیگر به شکل منازل ویلای ۲۰۰متری یک طبقه، حدود ۴۵۰ هکتار زمین در محدوده روستای دشت تأمین و مقرر شده است که در این محدوده، ۲۰۰ مترمربع زمین به همراه ۵۵۰میلیون تومان وام ۱۸ درصد ۲۰ساله به هر متقاضی عادی و یا ۳۵۰میلیون تومان وام ۵ درصد به متقاضیان تحت پوشش بنیاد مسکن (روستائیان) ارائه شود تا واحد خود را در این شهرک تازه تاسیس بسازند.
همچنین قرار است در این شهرک تازه تاسیس،۲هزار قطعه زمین ویلایی نیز برای متقاضیان واجد شرایط سهمیه جوانی جمعیت واگذار شود.

فرماندار نیشابور در جلسه شورای اداری این شهرستان از برگزاری مراسم قرعه کشی واگذاری ۳ هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در نیشابور خبر داد و گفت: تا این لحظه ۳۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن نیشابور ثبت نام کرده اند که بعد از بررسی و پایش ها در اداره راه و شهرسازی، ۱۷ هزار نفر واجد شرایط شده اند.
مهدی دونده افزود: برای این تعداد ابتدا یک زمین ۳۶ هکتاری در شمال شهرک بسیج تامین شد که چهار هزار و ۶۶۸ واحد در آن در حال ساخت است که پیشرفت بالای ۴۰ درصد دارد.
وی بیان کرد: دو سایت دیگر برای بقیه افراد پیش بینی شد که یکی از آن ها به نام سعیدی یا سایت ۱۱۰ هکتاری معروف است و دیگری سایت ۴۳۵ هکتاری است که دشت نام گذاری شده است.
فرماندار نیشابور تصریح کرد: با توجه به ایرادهای فنی که جهاد کشاورزی به زمین ۱۱۰ هکتاری گرفته، دومین سایت مسکن ملی را نتوانستیم کلنگ بزنیم که به جد دنبال حل مشکل آن هستیم و از جهاد کشاورزی می خواهیم این موضوع را حل کند. وی ادامه داد: ایراد این‌ زمین درجه خاک آن است. همه می دانیم همه اراضی نیشابور مرغوب است اما آیا آب برای کشاورزی داریم؟ از طرفی مردم در این‌ زمان نیازمند مسکن هستند. وزارت جهاد کشاورزی درحال بررسی درجه خاک است و منتظر نتیجه هستیم و امیدواریم بخشی از مسکن ملی را در آن جا بتوانیم بسازیم.
دونده همچنین گفت: با توجه به مشکلات سایت ۱۱۰ هکتاری، مجبور شدیم عملیات ساخت و ساز واحدهای مسکونی را در سایت ۴۳۵ هکتاری دشت آغاز کنیم. در آنجا دو هزار قطعه زمین به واجدان شرایط طرح جوانی جمعیت و سه هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن ملی واگذار می شود. وی خاطرنشان کرد: عملیات تسطیح و آماده سازی این زمین ها توسط بنیاد مسکن آغاز شده و به زودی ساخت واحدهای مسکونی در آن جا آغاز خواهد شد. فرماندار نیشابور با اشاره به این که در سایت دشت، خانه های ویلایی ساخته خواهد شد، افزود: آینده بسیار خوبی برای این پروژه پیش‌بینی می شود.
محمد رستمی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در مجلس نیز در این جلسه گفت: امروز کشور نیاز به تلاش مضاعف مسئولان دارد. وی افزود: مسئولان باید خالصانه تلاش کنند تا عقب افتادگی ها و مشکلات حل شود.
یحیی سلیمانی دیگر نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به این که شهرستان نیشابور در برخی از حوزه ها دچار عقب ماندگی است، گفت: متاسفانه توزیع اعتبارات و بودجه تابع ضوابط خاصی نیست و قدرت چانه زنی و لابی گری نمایندگان اثر گذار بوده است و ما نیز از این ظرفیت استفاده می کنیم تا عقب ماندگی های نیشابور را جبران کنیم.