۲۵ هکتار اراضی کشاورزی نیشابور زیر کشت گل محمدی قرار گرفت
۲۵ هکتار اراضی کشاورزی نیشابور زیر کشت گل محمدی قرار گرفت
معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: در حال حاضر25 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است که انتظار می رود از باغات بارور ، معادل 20 تن محصول برداشت شود.

محمد علی فرهمند راد تصریح کرد: برداشت گل محمدی شهرستان در وضعیت مناسبی است و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده و اقدامات ترویجی و کلاس های آموزشی جهادکشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه محسوب می شود.

وی ادامه داد: وجود آفت و بیماری های  کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی  این گیاه از جمله عوامل موثر بر رشد توسعه آن محسوب می شود.

فرهمندراد افزود: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به جوان بودن  گلستان های موجود میانگین برداشت در این شهرستان ۲ هزارکیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن سه هزار کیلوگرم در هکتار برآورد می گردد.

ایشان تصریح کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود.

فرهمندراد بیان کرد: این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است،  و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

  • منبع خبر : خاتون شرق