یک شرکت اتوبوس‌رانی متولی رفع سد معبر در نیشابور شده است
یک شرکت اتوبوس‌رانی متولی رفع سد معبر در نیشابور شده است
خاتون شرق - پنجاه و هشتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر نیشابور در قالب ۶ دستور کار برگزار شد. نخستین دستور کار این‌جلسه به قرارداد شهرداری با خانم زهرا بیگم رضایی ثانی اختصاص یافت.

سعید صفارائی / پنجاه و هشتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر نیشابور در قالب ۶ دستور کار برگزار شد.
نخستین دستور کار این‌جلسه به قرارداد شهرداری با خانم زهرا بیگم رضایی ثانی اختصاص یافت.
احمد همت‌آبادی(شورا) رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر با قرائت این لایحه گفت: صورت جلسه‌ مبنی بر اضافه مساحت پلاک ۱۸۷۴ فرعی از ۱۵ اصلی بخش ۵ نیشابور به متراژ ۲و ۳۷صدم  متر مربع واقع در تقاطع بلوار معلم با بلوار آموزگار ،ضلع شمال شرقی، برابر کروکی پیوست و تایید واحد نقشه برداری شهرداری مقرر شد که اضافه مساحت فوق برابر کارشناسی جمعا به مبلغ یک‌میلیارد و۱۵۰میلیون ریال به مالک پلاک مذکور خانم زهرا بیگم رضایی ثانی واگذار شود و پس از تصویب شورای اسلامی شهر و واریز مبلغ بدهکاری به حساب در آمد شهرداری، شهرداری برابر ضوابط نسبت به واگذاری زمین اقدام می نماید.
وی افزود: این زمین در شمال کتابخانه الغدیر و مسجد الهادی در حاشیه ی بلوار معلم واقع است و این ۲متر مازاد کاربردی جز درنظر گرفتن همین پلاک ندارد.
کارشناسان آقایان کچبیان، حصاری و اقبالی موقعیت آن را با توجه به ابعاد و راه های دسترسی و کلیه عوامل مؤثر در ارزیابی ارزش کل این مساحت با کاربری مسکونی یک میلیاردو ۱۵۵میلیون ریال برآورد کرده‌اند.

دستور کار دوم این‌ جلسه به کمک برای چاپ پوستر تبلیغاتی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان اختصاص یافت.
سیدمومن حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، جوانان و امور بانوان شورای شهر نیشابور گفت: این لایحه در ۲جلسه مطرح شد که مبلغ پیشنهادی شهرداری ۱۵میلیون تومان برای چاپ پوستر و نصب در حسینیه ها، تکایا، مساجد و مکان های مختلف برآورد شده است.
وی افزود: به علت عدم حضور بنده دوستان لایحه را به کمیسیون برگردانده و در کمیسیون فرهنگی مجدداً مطرح شد و با توجه به بررسی های انجام گرفته با مبلغ پنج میلیون تومان هم پوستر ها چاپ و در اختیار شان قرار گرفت و نظر به توجه همکاران گرامی بسیار سپاسگزارم که لایحه ی فوق از ۱۵میلیون به ۵میلیون تقلیل یافت.
حبیب‌اله بتویی رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر نیشابور در ادامه گفت: البته این مبلغ چندان سنگین نیست اما دلیل چاپ پوستر را از سمت آقایان نیرآبادی و حسینی نمی دانم آن هم در زمانی که فضای مجازی می تواند بسیار مؤثر باشد و مخصوصا در تکایا و مساجد که در ایام محرم همه پای منبر بوده و اگر فرد روحانی از مردم تقاضا کند بهتر و بیشتر تأثیر گذار است و در این زمانه استفاده از پوستر و بنر چندان کار آمد نیست و نظر بنده این است که راه های بهتری برای این منظور وجود دارد.
حسینی در پاسخ گفت: بنرها پرس شده و در طول سال در مساجد نصب می شوند و ۱۵میلیون مبلغ زیادی نیست اما این گونه چندین سال مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل دیگر وجود شماره حساب ثابتی است جهت دریافت کمکهای مردمی که موجب انجام چنین اتفاقی شده است.

در دستور کار سوم به طرح آبیاری درختان معابر حاشیه سطح پرداخته شد.
بتویی در این خصوص گفت: باتوجه به مسائل موجود در شهر و عدم توجه شهرداری درختان چندین ساله‌ای که در حاشیه خیابان ها کاشته شده به علت آبیاری نشدن مناسب رو به خشک شدن هستند.
وی افزود: این موضوع در گذشته به دلیل وجود فاضلاب شهری در مجاورت درختان شاید از اهمیت کمتری برخوردار بود و اما با توجه به اینکه حدود ۶۰درصد شهر نیشابور دارای شبکه فاضلاب شهری است و آب به صورت کامل از میلان ها خارج می‌شود و باتوجه به کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر و از طرفی تغییر در رویکرد و انتخاب مصالح و پروژه‌های عمرانی و حذف عمده چاه های فاضلاب در سطح شهر و آسفالت تمام معابر که همه این اوامر منجر به تنش آبی شدید در گونه های گیاهی معابر شهری شده و از طرفی شهرداری نسبت به آبیاری درختان حاشیه معابر برنامه ی خاصی در دستور کار ندارد به همین خاطر طرح آبیاری درختان حاشیه معابر پیشنهاد می شود.

۱_ به دلیل حفظ اشجار سطح شهر و به استناد قانون حفظ اشجار مصوب شهرداری مکلف به ایجاد تشتک مناسب برای تمام درختان سطح شهر و آبیاری حداقل به میزان یک تا ۲ نوبت در طول تابستان می باشد.

۲_ باتوجه به کمبود آب و به منظور بهینه سازی مصرف آب، شهرداری مکلف به اجرای سیستم آبیاری زیر سطحی یا آبیاری قطره‌ای در طول چند سال به صورت فاز به فاز می باشد و همچنین در خصوص جوان سازی درختان کهنسال اقدام نمایند.
این طرح دو فوریتی در خدمات شهری با امضای همکاران در دستور کار رفتن به شهرداری است.
بتویی در پاسخ به این موضوع که به جهت داشتن بار مالی نیاز است حتما نظر شهرداری گرفته شود افزود: درصورت داشتن و نداشتن بار مالی شهرداری مکلف است درختان کاشته شده در سطح شهر را به خوبی نگهداری کند.
وی افزود: این به علت کوتاهی شهرداری است که ما این طرح را می دهیم و گرنه اصلأ نیازی به ارائه ی طرح نیست و این وظیفه شهرداری است و بار مالی جدیدی برای آن در نظر نگرفته‌ایم.
وی گفت: با توجه به تنش های آبی و خشک سالی‌ای که در سطح کشور خصوصاً نیشابور داریم می‌بایست در بحث فضای سبز و تامین آب آن به صورت پایدار فکری کنیم که بحث جدا سازی آب شرب از فضای سبز و تامین آب فضای سبز از پسآب ها با تسویه‌خانه‌های محلی که در دستور کار شهرداری قرار دارد و بحث اجرای سیستم های آبیاری قطره‌ای یا تحت فشار را می‌بایست در اولویت کار ها قرار دهیم و این از طرح هایی است که فورس ماژور انجام نمی شود و دراز مدت و اساسی صورت می‌پذیرد.

،،جناب شهردار اعلام کردند که با نیروهای شهرداری امکان برنامه ریزی سدمعبر وجود ندارد و لایحه‌ای فرستاده و تصویب کردند که به بخش خصوصی واگذار شود و شورای اسلامی شهر با این لایحه موافقت کرد اما متأسفانه بعد از یک سال ونیم رفت‌وبرگشت به این نتیجه رسیدند که دفترچه‌ای چند صفحه‌ای تنظیم کنند که با ملاحظه آن هیچ پیمان‌کاری حاضر به شرکت در مناقصه نشده است و چهار بار مناقصه ترتیب داده شده و کسی در آن شرکت نکرده

دستور کار چهارم این جلسه شورای شهر به طرح حمایت از بازار وحدت اختصاص یافت:
بتویی گفت: چندین سال پیش بازار وحدت را به بخش خصوصی واگذار کردیم و یکی از معضلات آن انسداد کامل جاده ورودی جنوب شهر به علت حرکت از کاشمر و فروش کالاهای دست دوم بود که معضلات مهمی برای شهر به بار می‌آورد وحالا خوشبختانه با سرمایه‌گذاری شخصی و تهیه ی زمین مناسب کارها در حال انجام است.
وی افزود: شهرداری در زمینه بخش خصوصی هیچ حمایتی نکرده زیرا یکی از این وظایف این است که کسانی که بیرون از بازار نسبت به خرید و فروش اقدام می کنند توسط نیروهای سد معبر به داخل بازار هدایت شوند که این اتفاق نیفتاد و در کمیسیون خدمات شهری چند بار بحث شده که شورای شهر خود نظری در این زمینه ندارد که اداره‌ بازارها را به عهده بگیرد به خصوص بازار هایی که در سمت شمال شهر و در جنوب و شرق و غرب ایجاد می‌شود و در این‌خصوص نامه‌ای فرستادیم اما توجهی نشد و مجدد نسبت به شروع بازار انتهای فردوسی و همچنین پایانه ترمینال کفگدک که مختص ماشین آلاتی است که از آنجا عبور می‌کنند و چندین سال بود که دکه‌هایی در آنجا نصب می شد که مشکلات زیادی به وجود آورد نه تنها اقدامی در جهت انتقال بازارها صورت نگرفت بلکه نسبت به برقراری بازارهای جدید در مکان‌هایی که مجدد همین ترافیک را ایجاد خواهند کرد اقدام کردند.
وی اظهار کرد: در این خصوص همکاران نامه ای را با ۶ امضا ارسال کردند و ازشهرداری خواسته شده نسبت به بازارهای جدید اقدام نکنند و اگر قرار است بازاری ارائه شود توسط پیمانکار به شکل اصولی و تحت نظارت شهرداری صورت پذیرد.
وی گفت:وپیشنهاد می‌شود از ظرفیت بازار کالا و خدمات وحدت جهت تجمیع روز بازار ها و ساماندهی دستفروشان و رفع سد معبر استفاده شود.
وی گفت متن لایحه بدین شرح می باشد: شهرداری مکلف است برای حمایت از پیمانکار و سرمایه‌گذار بازار وحدت و همچنین ساماندهی دستفروشان، روز بازارها و کاهش سدمعبر در سطح شهر نسبت به اجرای بند های ذیل اقدام نماید:

۱_ توجه بیش از پیش به بازار کالا و خدمات وحدت از طریق استقرار نیروی رفع سد معبر و انتظامی و مدیریت این مجموعه، احداث فضای سبز در مسیر ورودی بازار وجلوگیری از فعالیت فروشندگان و دستفروشان در فضای خارج از محدوده بازار با به کار بستن راه های اساسی و ایجاد موانع فیزیکی مناسب

۲_تعطیلی کامل بازارهای واقع در انتهای فردوسی جنوبی و انتقال آن به بازار وحدت

۳_انتقال کلیه ی روز بازار ها و بازار های خرید و فروش موتور سیکلت و اتومبیل به بازار وحدت و تجمیع فعالیت آنها در این مکان با هدف سد معبر در سطح شهر واستفاده از اراضی و املاک شهرداری

با توجه به اینکه زمینی در انتهای فردوسی داریم و چندین میلیارد  ارزش داشته مانع ایجاد ترافیک در خیابان جعفری و فردوسی جنوبی در روزهای چهارشنبه می‌شود.
کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور در ادامه گفت: بازارها و روز بازار ها  نقش بسیار مهمی در ساماندهی دستفروشان و ایجاد اشتغال و رفع سد معبر دارند که ما از شهرداری تقاضا داریم ضمن حمایت از بازار ، به سرمایه‌گذار هم کمک کنند و در مکان یابی سایر بازارها در مناطق مختلف شهر بایستی که برنامه ای را تهیه و بازار های دیگری نیز در مناطق دیگر شهر راه اندازی کنیم.

دستور کار پنجم این جلسه به موضوع صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه ی عقد قرارداد رفع سد معبر اختصاص یافت.
بتویی در این خصوص گفت: باتوجه به مشکلاتی که از سد معبر و وضعیت نابسامان آن در شهر وجود دارد شهروندان و حتی همکاران نیز گلایه مند هستند و از شهرداری تقاضا دارند که نسبت به ساماندهی این مسئله اقدام بکنند.
وی افزود: حدود یک سال و نیم و از اوایل ورود آقای شهردار این بحث صورت گرفت و جناب شهردار اعلام کردند که با نیروهای شهرداری امکان برنامه ریزی سدمعبر وجود ندارد و لایحه‌ای فرستاده و تصویب کردند که به بخش خصوصی واگذار شود و شورای اسلامی شهر با این لایحه موافقت کرد اما متأسفانه بعد از یک سال ونیم رفت‌وبرگشت به این نتیجه رسیدند که دفترچه‌ای چند صفحه‌ای تنظیم کنند که با ملاحظه آن هیچ پیمان‌کاری حاضر به شرکت در مناقصه نشده است و چهار بار مناقصه ترتیب داده شده و کسی در آن شرکت نکرده و سه دوره نیروهای بلاتکلیفی که در آن زمان تحت نظر شرکت سبزیور و شهرداری بوده سه‌ماه سه‌ماه تمدید قرارداد کرده‌اند و از ما قرارداد گرفتند که نوشتیم این برای بار آخر است اما باز هم آخرین بار که دفتر چه را ارائه دادند توضیح دادند برای ۱۲نفر نیروی پرسنل که این خود نشان دهنده ی یک اشکال است.
وی گفت: نیروهای رسمی و شرکتی با هم ادغام شدند و ۶نفر آن ها (که ۲۱ نفر را تصویب کردیم) ۱۲نفر شرکتی هستند و الباقی نیروهایی بودند  شامل خانواده های رزمندگان یا شهیدان که رسمی شدند و. اشکال بعدی این بود که شهرداری کاری برای رفع سد معبر نکرده و فقط به خاطر پرداخت حقوق نیرو‌ها اقدام به ایجاد این دفتر چه کرده است و به زبان ساده‌تر شرکتی که از گفتن نامش در رسانه معذوریم کارش در حوزه اتوبوس‌رانی است و هیچ عملی در جلوگیری از سد معبر انجام نداده و بنا به صحبت کارشناسان شهرداری با ایشان قرارداد بستند که طوری برنامه ریزی شود تا حقوق نفرات مقرر شود.
وی گفت: اصل بحث این بوده که مشکلات سد معبر رفع شود وگرنه با این قرارداد که از ما ترک تشریفات خواستند دقیقاً هیچ گونه اقدامی  برای سد معبر انجام نخواهد گرفت لذا شورای اسلامی با توجه به آمدن دوستانی که از شهرداری به کمیسیون خدمات تذکرات لازم را به کارشناسان شهرداری و به شهردار محترم دادیم که بحث لایحه واگذار ی در بحث سد معبر را جدی بگیرند.
وی افزود: در حاشیه خیابان‌ها توقف کامیون‌ها، سه‌چرخه‌ها، ماشین‌ها و گاری‌ها موجب مزاحمت عبور و مرور خودروها و گاهی منجر به تصادفات شده و علی‌رغم میل باطنی با توجه به تمدید سه‌باره این سه‌ماه را برای سه‌ماه دیگر تمدید کردیم و مقرر شد شهرداری به دنبال شرکت‌های توانمند برود تا کار سدمعبر را انجام دهند نه اینکه فقط از کد بیمه آنها استفاده کرده و حقوق بدهیم و کماکان سد معبر دچار مشکل باشد.

،،تمام شهر تحت سیطره سه چرخ و نیسان و کامیون قرار گرفته، وسط شهر و بلوار شورا را در نظر بگیرید که میوه‌فروشی صورت می گیرد و پوشال و زایدات مسیر را در بر می گیرد

کمیلی‌پور در ادامه گفت: جا دارد ۳نکته را در خصوص این دستور کار و دستور کار قبلی مطرح کنم. ابتدا این که با وجود مشخص بودن تابلوی پارک ممنوع و حمل با جرثقیل چه میزان جریمه و چند مرتبه حمل با جرثقیل اتفاق افتاده؟ پس این همت و همکاری سایر نهادها را می طلبد.
ثانیا نگاهی به رقم این قرارداد بیندازیم در طی ۲سال ۱۲ونیم میلیارد تومان بابت کاری که مطلعیم و مطمئنیم اتفاق نمی افتد لذا رویکرد های سلبی پاسخ نمی دهد.
وی گفت: با استفاده از این ۱۲میلیارد می‌شود با ایجاد غرفه‌هایی با عرض کم این معضل را ازبین برد و مطمئن باشید که این هزینه در سال‌های بعد برخواهد گشت.
احمد همت‌آبادی(شورا) رئیس کمیسیون اقتصاد شهری و سرمایه‌گذاری در پاسخ به این طرح گفت: بی تدبیری شهرداری به حدی رسیده که قابل توجیه نیست.
وی افزود: تمام شهر تحت سیطره سه چرخ و نیسان و کامیون قرار گرفته، وسط شهر و بلوار شورا را در نظر بگیرید که میوه‌فروشی صورت می گیرد و پوشال و زایدات مسیر را در بر می گیرد.

دستور کار ششم و آخرین دستور کار این جلسه به طرح مطالعات پارک جنگلی شهید قاجاریان اختصاص یافت.
احمد همت آبادی(مهندس) در این خصوص گفت: لایحه‌ای را شهرداری به شورا فرستاده با عنوان تصویب مطالعات پارک جنگلی شهید قاجاریان که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و سرکار خانم نجار به عنوان مدیر پروژه مطالعات را تشریح کردند که در مدت یک سال گذشته یکی دو جلسه در شهرداری برگزار شده که از بدو شروع مطالعات ، نظرات کارشناسی همکاران در شورا و شهرداری و ادارات مرتبط چون آبفا، فاضلاب، امور آب و منابع طبیعی و محیط زیست هم در این مطالعات لحاظ شده بود که در نهایت مشاور مطالعات فاز صفر و یک خود را تقدیم شهرداری کرد و با اصلاحاتی که در جلسات قبلی به مشاور ابلاغ شد و در نهایت اصلاح و در شهرداری مصوب شد.
وی گفت: نکته ی قابل توجه این است که قطعه‌ای زمین ۲۲۰ هکتاری را در سنوات گذشته و در سال‌های قبل با توجه به توافق نامه.ای که بین شهرداری و منابع طبیعی انجام شده حق بهره‌وری آن را به شهرداری دادند.