گفتگو با بانوی هنرمند عکاس نیشابوری مهناز  نوریان
گفتگو با بانوی هنرمند عکاس نیشابوری مهناز  نوریان
مهناز نوریان ، معلم بازنشسته و عضو انجمن عکاسان نیشابور ومدت 5 سال است که عکاسی را شروع کرده و دراین مدت دارای کسب رتبه و راه یافته در جشنواره های متعدد عکاسی می باشد و در نمایشگاه های مختلف عکاسی شرکت کرده است.

?نیشابور را چگونه می بینید؟ نیشابور شهر فرهنگ و ادب و هنر است که از آن به عنوان ابرشهر یاد می کنند و از بابت جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزو غنی ترین شهرها محسوب می شود.

? تاثیر هنر به خصوص عکاسی برای ثبت تاریخ چگونه است؟ وقتی انسان،اندیشه خود را در قالب هنر به کار می برد، تاثیر بیشتری بر جامعه می گذارد و هدفم برای عکاسی این بود که این موضوع، قسمتی از تاریخ است و باید به عنوان سندی معتبر ثبت شود و همچنین معلمان بدانند که کارشان تحت هر شرایطی دیده میشود و زحماتشان بی نتیجه نخواهد ماند.

ر خصوص نمایشگاهتان بفرمایید؟ نمایشگاه عکس جلوه های ویژه معلمی اولین نمایشگاه عکس انفرادی من بود که در هفته معلم با رعایت کامل پرتکل های بهداشتی به جهت پیشگیری از بیماری کرونا به صورت محدود در دبیرستان خیام برگزار شد.

? آثار نمایشگاه چگونه بود؟ در این نمایشگاه تعداد ۷۱ عدد عکس، قرار گرفته بود که تعدادی از آثار روی بنر در اندازه ۷۰ ×۵۰ و تعدادی روی شاسی در اندازه ۴۰×۳۰به صورت رنگی چاپ شد.

? موضوع آثار نمایشگاه چه بود؟ موضوع آن ثبت فعالیتهای مجازی و فیزیکی معلمان و شیوه های آموزش در مدارس و منازل در ایام کرونا بود.

? برای ثبت عکس های نمایشگاه چه کردید؟ برای تهیه این مجموعه،بهار سال گذشته به مدت یک ماه و نیم به منازل همکاران، مدارس مختلف شهر و روستاهای اطراف نیشابور مراجعه کردم.

?آیا توانستید در قاب دوربین همه زوایای این تلاشها را نشان دهید؟ هر چند به دلیل محدودیت فضا و شرایط ادامه دار همه گیری ، آن چه بر روی دیوار و توسط ابزار دوربین عکاسی نقش بسته، تنها بخشی از این تلاش هاست که دیده می شود اما این نمایشگاه می تواند یک نمود ستودنی از معلمانی باشد که رسالت آموزش و آگاهی در نگاهشان نه یک شغل که یک اعتقاد ، یک عشق و یک وظیفه است.

? نگاهتان به چه اقشاری در دوران کرونا بود؟ کادر درمان و مجموعه بهداشت و درمان کشور بیشترین فشار ناشی از این همه گیری را با شکیبایی و ایثار به دوش می کشند اما نباید از سایر گروه ها از جمله معلمان عزیز فراموش کرد که با به دوش کشیدن سختی های فراوان و چند برابر شدن سطح فعالیت شغلی در آموزش مجازی ، توانستند فرآیند تولید علم و فرهنگ را در کشور با افتخار سرپا نگاه دارند.

?وضعیت هنر عکاسی نیشابور را چگونه می بینید؟ در حال حاضر، عکاسان و اساتید بزرگی در این شهر وجود دارند که همگی به خوبی کار می کنند و جزو چهره های شناخته شده در ایران و جهان هستند و این باعث افتخار است.

?و کلام آخرتان چیست؟ در انتها لازم است از حمایتهای اساتید گرامی حمید رضا هلالی، محمد رضا چایفروش، مسعود سلیمانی،مرتضی امین الرعایا ،علی امینی، حیدر رضایی، علیرضا جوکار و مریم آل مومن، نوشین وفادار و شهلا ناظران و هم چنین همکاری اداره آموزش و پرورش نیشابور و معلمان و دانش آموزان گرامی سپاسگزاری نمایم.

  • نویسنده : سیدباقرمیرعلمدار