کپسول هایی که خاک می خورند
کپسول هایی که خاک می خورند
خاتون شرق - در هرکجا که هستید محل کار، داخل تاکسی یا منزل نگاهی به اطرافتان بیندازید. اگر در آن محل کپسول اطفای حریق یا همان کپسول آتش نشانی وجود دارد، می توانید از خیر خواندن این گزارش بگذرید و با خیال راحت به کارتان برسید اما اگر نشانی از یک کپسول آتش نشانی نیافتید، توصیه می کنیم با ما همراه شوید و این گزارش را بخوانید.

در هرکجا که هستید محل کار، داخل تاکسی یا منزل نگاهی به اطرافتان بیندازید. اگر در آن محل کپسول اطفای حریق یا همان کپسول آتش نشانی
وجود دارد، می توانید از خیر خواندن این گزارش بگذرید و با خیال راحت به کارتان برسید اما اگر نشانی از یک کپسول آتش نشانی نیافتید، توصیه می کنیم با ما همراه شوید و این گزارش را بخوانید.
شاید دلایل و توجیه های شما برای نداشتن چنین وسیله حیاتی در منزل، اتومبیل یا محل کار برطرف شود و مجاب شوید که خریدن یک کپسول آتش نشانی هزینه چندانی ندارد.
حتما این جمله کلیشه ای که «حادثه خبر نمی کند» را بارها و بارها شنیده اید. آتش سوزی یکی از حوادثی است که به واقع خبر نمی کند. در برابر حوادث آنچه قبل از همه توصیه می شود پیشگیری است.
ضرب المثل «علاج واقعه قبل از وقوع» مصداقی از این توصیه است. با رعایت برخی نکات ایمنی و رفتاری که نه
هزینه بر است و نه وقت گیر، می توان از وقوع حوادث جلوگیری کرد.
با این وجود همانگونه که از مفهوم «حادثه» بر می آید، به ناگاه اتفاقاتی حادث می شوند که از اختیار و اراده انسانها خارج است.
آنگاه که اتفاق حادث شد آنچه مهم است عکس العملی ست که در برابر آن انجام می گیرد. هنگامی که خانه، ماشین یا کارخانه ای به هر علتی دچار حریق شد، خاموش کردن آتش به هر نحو ممکن نخستین کاری است که همگان در پی انجام آن هستند.
سازمان آتش نشانی متولی این کار است اما اگر فقط و فقط چشم به ماموران آتش نشانی داشته باشید، تا رسیدن آنها و خاموش کردن آتش، آتش سوزی محدود اولیه گسترش یافته و خسارت وارده ۲چندان می شود.
یک کپسول اطفای حریق کوچک سه یا چهار کیلویی با قیمت ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار تومان به شما کمک می کند تا آتش را در نطفه خاموش کرده یا حداقل از گسترش آن جلوگیری کنید و خسارات را به حداقل ممکن برسانید. برخلاف کاربرد بسیار ضروری و حیاتی که کپسولهای آتش نشانی دارند استفاده از آنها چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
این نوع کپسول ها معمولا از چشم برخی شهروندان، کالاهای لوکسی محسوب می شوند که هیچگاه نیازی به آنها نیست و به لحاظ حاکم بودن این نگاه چه بسا به هنگام ضرورت نیز طرز استفاده از آنها را خیلی ها بلد نباشند.
عدم توجه به استفاده از این کپسول ها نه تنها در بین عموم مردم که در میان مسئولان نیز شایع است.
در کمتر برنامه آموزشی تلویزیونی یا کتاب های درسی به ضرورت استفاده از کپسول آتش نشانی اشاره شده است. اگر مقایسه ای بین سازمان آتش نشانی و نیروی انتظامی در تولید و پخش تیزرهای آموزشی در صدا و سیما داشته باشید آنگاه به عمق بی توجهی به این موضوع پی خواهیم برد.

قیمت و انواع کپسولهای
خاموش کننده

کپسول های اطفای حریق با وجود کاربرد ویژه ای که دارند از قیمت بالایی برخوردار نیستند و هر خانواده ای با هزینه ای معادل ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان
می تواند صاحب یک نوع از این کپسولها شود و خیال خود را از بابت آتش سوزی احتمالی راحت کند.
کپسولها به لحاظ محتوای درونی آنها به سه دسته پودر و گاز، آب و گاز و گاز co۲ تقسیم
می شوند.
به لحاظ وزن کپسول ها نیز می توان آنها را به ،۳،۲،۱، ۴، ۶، ۱۲، ۲۵ و ۵۰کیلویی تقسیم کرد.
معمولا کپسولهای ۱ و ۲ کیلویی در اتومبیل ها استفاده می شوند و ۳ و ۴ و ۶ کیلویی هم در منازل و از ۱۲ کیلویی به بالا در کارخانه ها و شرکت ها استفاده می شود.
قیمت متوسط یک کپسول یک کیلویی حدود ۳۰۰ هزار تومان ۲ کیلویی ۳۲۰ هزار تومان است.
کارخانه های نسیم، پیشرو، رناک گاز خزر، خزر سیلندر، باران مازند، ایران نجات، یادگار و سیاق عمده ترین تولید کنندگان این نوع کپسولها هستند.
علاوه بر محصولات داخلی کپسولهای ساخت چین، اسپانیا و آلمان نیز در بازار موجود است.
محصولات چینی که به لحاظ قیمت پایین تر است بیشترین خرید را به خود اختصاص داده اند.
کپسولهای ساخت اسپانیا هم گرانترین نوع خود محسوب می شوند.
قیمتها توسط خود کارخانه تولید کننده تعیین می شود.
ثابت ایمانی مدیر بزرگترین فروشگاه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در نیشابور به شما مشتریان عزیز توصیه می کند که در حین خرید کپسول آتش نشانی مواظب برخی تقلبهای سودجویان باشید.
برخی از این سودجویان در اماکنی غیر استاندارد اقدام به تولید و فروش کپسول می‌کنند و آن را با مارکهای تقلبی مختلف به فروش می رسانند یا به محتویات درونی کپسولها دست می‌زنند و پودر متفرقه اضافه می‌کنند یا مل و خاک سنگ می‌ریزند و این پودرهای متفرقه به مرور زمان سفت و گلوله می شود و در مواقع ضروری عمل نمی‌کند.
آموزش نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی برای مدارس، شرکت ها، سازمان ها و اداره ها به صورت رایگان توسط این فروشگاه ارائه می شود.
شارژ کپسول
کپسولهای خاموش کننده پس از هر بار مصرف نیاز به شارژ داشته و در صورتی که در طول یک سال مورد استفاده قرار نگیرند احتیاج به بازدید دارند.
باید توجه داشت که پس از گذشت یک سال و عدم استفاده، محتویات آنها ممکن است سفت شود و خاصیت خود را از دست بدهد. لذا پس از هر بار مصرف و عدم مصرف در طول یک سال باید محتویات آنها بازدید شده یا در اصطلاح شارژ شوند. این کاردباید توسط مراکز تخصصی و به واسطه این فروشگاه انجام شود.
اغلب فروشنده ها خود کار شارژ کپسولها را در مکانهای خاص انجام می دهند.
قیمت شارژ هم با توجه به وزن و نوع کپسولها متفاوت است.
بر اساس لیست قیمتی که اتحادیه ماشین ساز و فیلتر تراش _ تهران اتحادیه ای که فروشندگان لوازم آتش نشانی زیر مجموعه آن _ هستند منتشر کرده، قیمت شارژ یک کپسول یک و ۲ و سه کیلویی با محتویات پودر و گاز ۷۰هزار تومان، ۴ کیلویی ۸۰هزار تومان و ۶ کیلویی ۹۰هزار تومان است. شارژ یک کپسول ۱۲ کیلویی هم ۱۰۰هزار تومان تعیین شده است.
با این وصف در زندگی های پر خرج امروزی مبلغی معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای خرید یک کپسول خاموش کننده جای دوری نمی رود.
چه بسا همین مبلغ ناچیز به هنگام ضرورت جلو خسارات میلیونی را بگیرد .فراموش نکنیم که «حادثه خبر نمی کند و علاج واقعه» قبل از وقوع باید کرد.