کشور با ماشاالله و انشاالله اداره نمی‌شود
کشور با ماشاالله و انشاالله اداره نمی‌شود
خاتون شرق - هم‌زمان با مراسم‌ گرامیداشت روز شورا در فرمانداری نیشابور از صادرکنندگان نمونه این شهرستان تقدیر شد.

سعید صفارائی / هم‌زمان با مراسم‌ گرامیداشت روز شورا در فرمانداری نیشابور از صادرکنندگان نمونه این شهرستان تقدیر شد.
در این‌ مراسم حسین محمدیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و هیات اجرایی اتاق بازرگانی نیشابور و مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ در این مراسم ضمن تقدیر از امام جمعه نیشابور گفت: این نخستین بار است که در شورای اداری شهرستان به مناسبت کسب عنوان صادرکننده برتر حضور پیدا می‌کنیم و انصافا حجت الاسلام یعقوبی امام جمعه نیشابور جزو معدود امام‌جمعه‌های کشوری است که مباحث اقتصادی را به خوبی درک کرده‌اند.
وی اظهار کرد: بابت برگزاری روز ملی عطار در نیشابور تشکر می‌کنیم اما گله‌مند هستیم زیرا روز ملی عطار و خیام در نیشابور می‌شود بهتر برگزار شود و امیدواریم با توجه به محدودیت بودجه‌های دولتی در سال‌های آینده بخش خصوصی در برگزاری این روزهای ملی نیشابور نقش فعال‌تری ایفا کند.
وی با گرامیداشت روز کارگر گفت: ما همه مدیون جامعه کارگری هستیم و امروز زندگی این قشر به سختی می‌گذرد و حتما دولتمردان باید به این موضوع توجه کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: همچنین باید از همکارانم در بخش صادرات تقدیر و تشکر کنم که در روزهای سخت اقتصادی با همت این عزیزان امروز شهرستان بزرگ نیشابور هفت صادرکننده برتر استانی دارد در حالی‌که بسیاری از مراکز استانی این تعداد صادرکننده ندارند.
وی افزود: امسال به نام رشد تولید و مهار تورم نام‌گداری شده و چندین سال است که در نامگداری سالها موضوع اقتصاد مورد توجه ویژه قرار گرفته اما این اهداف چقدر محقق شده با نگاهی به وضعیت امروز می بینیم بسیاری از کارگزاران در بخش دولتی و صنعتی کارشان را آن طور که مورد نظر مقام‌ معظم رهبری است انجام نمی‌دهند وگرنه وضعیت ما امروز خیلی بهتر بود.
وی گفت: نیشابوری‌ها در پایان سال ۱۴۰۱ با حضور در اتاق بازرگانی استان خراسان یک حماسه آفریدند و من هم این توفیق را پیدا کردم که در هیات نمایندگان خراسان حضور داشته باشم و قول می‌دهم ارتباطم با مسئولان اقتصادی و دولتی بیشتر شود تا بتوانیم از امکانات اتاق بازرگانی در نیشابور استفاده بیشتری ببریم و در آخرین جلسه‌ای که داشتیم مبلغ هفت میلیارد تومان برای احداث اتاق بازرگانی نیشابور مصوب شد تا یکی از آرزوهای دیرینه مردم و فعالان اقتصادی نیشابور محقق شود و با برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای دانش اقتصادی در سطح شهرستان صنعت نیشابور پویاتر شود.
وی اظهار کرد: باید قبول کنیم کشور با انشاالله و ماشاالله اداره نمی‌شود و در این جهت باید ابتدا وضعیت موجود را ببینیم و برای بهبود آن با استفاده از ظرفیت‌های موجود تلاش کنیم.
وی در ادامه با ارائه بخشی از یک مقاله‌ درباره چشم‌انداز اقتصاد ۱۴۰۲ که توسط تعدادی از اساتید اقتصاددان دانشگاه تهران ارائه شده گفت: در این مقاله ۱۰چالش اقتصادی معرفی شده که یکی از این چالش‌ها حکمرانی نامناسب اقتصادی است که در مدیریت افتصادی کشور می‌بینیم، در همین مکان وزیر وقت صمت تشریف آوردند و درباره تفکیک وزرات بازرگانی و صنعت به ایشان گفتیم که این اقدام نادرست است ولی وزیر از آن دفاع کردند و امروز هیات دولت تصریح کرد که وزارت بازرگانی از صنعت جدا شود، چقدر باید بهای این اشتباهات را بپردازیم؟ ارز چهار هزار و ۲۰۰تومان در دولت قبل مصوب شد که نتایج خسترت‌باری برای مردم داشته و در دولت آقای رئیسی با چه هزینه‌ای آن را حذف کرد اما امروز ارز ۲۸هزار تومانی جایگزین شد که بسیار غیرکارشناسانه است و هیچ آنالیزی پشت آن نیست.
وی افزود: فساد اقتصادی، عدم شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی، عدم توجه به نظرات نخبگان، عدم تعامل بین‌المللی مناسب، نابه‌سامانی نطام تدبیر اقتصادی، عدم شفافیت اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی از دیگر چالش‌های معرفی شده در این‌ مقاله است.
محمدیان گفت: بیش از یک ماه از آغاز سال جدید می‌گیرد اما هنوز ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها به واحدهای تولیدی قفل است و در این مقاله برای سال ۱۴۰۲ بهره‌وری کل اقتصاد نزولی، بازده بازار بورس صعودی، فضای کسب‌وکار نزولی، ضریب نفود بیمه نزولی، بازار مسکن از لحاظ حجم ساخت‌وساز ثابت، نرخ رشد اقتصادی منفی، نرخ تورم ۴۸درصد پیش‌بینی شده که فاجعه است و نرخ بیکاری ۱۶درصد پیش‌بینی شده است.