کشف ۱۰محصول تقلبی غیراستاندارد در نیشابور
کشف ۱۰محصول تقلبی غیراستاندارد در نیشابور
خاتون شرق - حسین بیدکی رئیس اداره استاندارد نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق به مناسبت روز استاندارد گفت: استاندارد حوزه وسیعی را در بخش محصولات تولیدی، ایمنی شهربازی‌ها، آزمونهای دوره‌ای باسکول‌ها، احجام پمپ بنزین‌ها و CNGها و زمین‌های شهر بازی شامل می‌شود.

سعید صفارائی – حسین بیدکی رئیس اداره استاندارد نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق به مناسبت روز استاندارد گفت: استاندارد حوزه وسیعی را در بخش محصولات تولیدی، ایمنی شهربازی‌ها، آزمونهای دوره‌ای باسکول‌ها، احجام پمپ بنزین‌ها و CNGها و زمین‌های شهر بازی شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: برای صدور پروانه استاندارد برای محصولات جدیدی که در سطح بازار یا در سطح واحد صنعتی عرضه می‌شود و مشمول مقررات علامت استاندارد اجباری باشد پروانه استاندارد اجباری صادر می کنیم و اگر استاندارد محصول تعریف شده اما اجباری نباشد به صورت تشویقی پروانه صادر می‌شود و در حال حاضر هفت مورد پروانه تشویقی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار عملکرد اداره استاندارد نیشابور شامل نیشابور، فیروزه، زبرخان، میان‌جلگه و سبزوار است اظهار کرد: از کل پروانه های کاربرد علامت استاندارد استان ۱۲ درصد آن متعلق به حوزه تحت نظارت اداره استاندارد نیشابور است.

وی گفت: از ابتدای امسال ۲۵ پروانه استاندارد برای محصولات صنایع غذایی، انواع لبنیات، وسایل شهربازی و انواع وسایل خانگی توسط این اداره صادر، ۵۴ پروانه تمدید و ۱۳ پروانه باطل و ۸۵۰ مورد آزمون استاندارد دوره‌ای وسایل سنجش سبک در سطح شهرستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: پروانه‌های استاندارد دارای اعتبار سه ساله است و زمانی که برای محصولی پروانه صادر می‌شود در سامانه ثبت شده و براساس کنترل‌هایی که توسط کارشناسان به صورت دوره‌ای انجام می‌شود هر نمره منفی در پرونده آن واحد لحاظ می‌شود و بالای ۱۲۰ نمره منفی پروانه تعلیق و بالای ۱۸۰ نمره منفی پروانه ابطال می‌شود.

همه وسایل بازی که توسط شهرداری در سطح بوستان‌های شهر نصب شده مانند الاکلنگ و سرسره‌های ترکیبی استاندارد نیست اما تجهیزاتی مانند ترامپولین و سرسره.های بادی که تجهیزات سنگینی محسوب می شود و توسط شهرداری اجاره داده می شود به هیچ عنوان بدون مجوز استاندارد، به شخص اجازه فعالیت نمی‌دهیم و همه این وسایل در سطح شهرستان مانند بوستان ارغوان، بوستان سرو، پارک قلم و افلاک‌نما دارای مجوز است.

وی افزود: باسکول‌های کل حوزه تحت پوشش اداره استاندار نیشابور سالانه به صورت دوره‌ای کنترل می‌شود و معمولاً بیش از ۹۰درصد موفق به دریافت تأییدیه ادواری می‌شوند و از ابتدای امسال۲۱۷ تأییده استاندارد باسکول صادر شده است.

وی اظهار کرد: امسال ۲۰۲ تأییده فنی و ایمنی آسانسور برای ساختمان‌های تازه ساخت صادر و طی این مدت ۷۰ تأییدیه ادواری برای آسانسور صادر شده است.

 

 

وی گفت: همه جایگاه‌های CNG به لحاظ ایمنی موظفند تأییده ادواری داشته باشند و در حال حاضر تعداد ۲۷ تأییده فنی در این حوزه صادر شده و از این ۲۷ مورد ۱۶ جایگاه سوخت CNG در شهرستان نیشابور است که سه مورد آن ۲ منظوره و یک‌مورد هم غیرفعال است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه جغرافیایی تحت پوشش اداره استاندارد نیشابور ۲۵ واحد آزمایشگاهی وجود دارد اما از این تعداد قرار است تمام آزمایشگاه‌های همکار، ایزو ۱۷۰۲۵ مخصوص به خود را دریافت کنند و ۷۰ درصد آزمایشگاه‌های شهرستان دارای گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ هستند و ۳۰ درصد باقی‌مانده در فرصت سه ماهه‌ای که در نظر گرفته شده ملزم به دریافت این‌گواهینامه هستند.

وی اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۰درصد از فرایند بازرسی اداره استاندارد نیشابور برون‌سپاری شده بود اما در حال حاضر این میزان ۵۰درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۲مورد جعل علامت استاندارد شناسایی شده که مربوط به دستمال کاغذی و محصولات رنگ و مشتقات آن بوده و ۱۴ هم مورد محصولات تولیدی بدون مجوز کشف شده و طی این مدت بالغ بر ۷۰۰ مورد بازرسی و ۶۵۱ مورد نمونه‌برداری انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در واحد‌های تولیدی موردی درباره قاچاق کشف نشده اظهاد کرد: طی این‌مدت ۱۶ مورد پرونده در حوزه تولید بدون مجوز صادر و ۱۰ مورد محصول تقلبی کشف شده که شامل محصولاتی مانند روغن موتور، دستمال کاغذی، ضد یخ، روغن گریبوکس، اتصالات لوله پلاستیکی، نمک، زعفران، خامه، پودر کیک و بسته‌بندی آرد بوده است.

وی در خصوص اینکه بازرسی‌های دوره‌ای سالانه توسط اداره استاندارد شامل چه واحدهایی می‌شود اظهار کرد: بازرسی‌های سالانه شامل کلیه‌ واحد‌های صنفی که محصول ارائه می‌کنند، انبار ها، واحدهای اقامتی صنفی، واحد های اقامتی بین راهی، سردخانه ها و تأسیسات سیلندر پرکنی گاز مایع و اکسیژن است.

وی افزود: تأسیسات سیلندر پرکن گاز مایع و اکسیژن مشمول مقررات اداره استاندارد نیست اما کپسول‌های اکسیژن طبی مشمول مقررات اداره استاندارد است و در مورد واحد‌های صنعتی متصدی این تأسیسات مکلف است سیلندر ها را کنترل کند و تاریخ استاندارد و آزمون دوره‌ای آنها حک می‌شود و کپسول باید استاندارد محصول را دریافت کند.صورت واضح روی بدنه درج و زیر علامت استاندارد کد ۱۰ رقمی قید شده باشد و برای اطمینان از اصالت کالا شهروندان می توانند کد ۱۰ رقمی را به ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند و اگر مشخصات دریافتی از سامانه با نمونه درج شده روی آن تطابق نداشته باشد آن کالا تقلبی است.

وی افزود: مورد بعدی که شهروندان در خرید کالاها مخصوصاً برای لوازم یدکی خودرو و لوازم برقی باید رعایت کنند این است که این‌کالاها را باید از واحدهای معتبر خریداری و فاکتور آن را از  فروشنده درخواست کنند.

وی گفت: در حوزه تحت پوشش اداره استاندارد نیشابور ۶ آزمایشگاه هیدرواستاتیک  وجود دارد که از این تعداد به دلیل الزام دریافت گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ یکی از گردنه خارج شد و از پنج مورد دیگر ۲ آزمایشگاه در شهرستان نیشابور و سه مورد در سبزوار است و مراکز معاینه فنی خودروها تحت پوشش  اداره استاندارد نیست.

وی افزود: همه وسایل بازی که توسط شهرداری در سطح بوستان‌های شهر نصب شده مانند الاکلنگ و سرسره‌های ترکیبی استاندارد نیست اما تجهیزاتی مانند ترامپولین و سرسره.های بادی که تجهیزات سنگینی محسوب می شود و توسط شهرداری اجاره داده می شود به هیچ عنوان بدون مجوز استاندارد، به شخص اجازه فعالیت نمی‌دهیم و همه این وسایل در سطح شهرستان مانند بوستان ارغوان، بوستان سرو، پارک قلم و افلاک‌نما دارای مجوز است.

وی درباره اینکه طی یک سال گذشته چند پروانه معیار مصرف انرژی برای واحد های پرمصرف صادر شده گفت: حدود ۲۶ واحد مشمول مقررات رعایت معیار   مصرف انرژی هستند و از این تعداد ۵۰ درصد تأییدیه   دریافت کرده و ۲۰درصد همکاری نمی‌کنند و بقیه هم اقدام کرده‌اند اما در حد استاندارد نبوده و موفق به اخذ تأییدیه نمی‌شوند.