کشف نوزاد رهاشده درمیان زباله ها در نیشابور
کشف نوزاد رهاشده درمیان زباله ها در نیشابور
خاتون شرق - در پی انتشار خبری مبنی بر پیدا شدن یک نوزاد در پلاستیک و در کنار زباله ها مدیر روابط عمومی بیمارستان حکیم در گفت و گو با خراسان رضوی این خبر را تایید کرد.

وحید شجاعی مهر/ در پی انتشار خبری مبنی بر پیدا شدن یک نوزاد در پلاستیک و در کنار زباله ها مدیر روابط عمومی بیمارستان حکیم در گفت و گو با خراسان رضوی این خبر را تایید کرد.
مدیر روابط عمومی بیمارستان حکیم ضمن تایید خبر پیدا شدن یک نوزاد و انتقال آن به بیمارستان حکیم گفت: جنسیت نوزاد دختر است و روز چهارشنبه به بیمارستان حکیم منتقل شده است.
عرب برزو افزود: از نوع شست و شو و وجود بند ناف نوزاد به نظر می رسد نوزاد یا سه شنبه شب یا چهارشنبه صبح خارج‌از مجموعه های پزشکی و درمانی به دنیا آمده و در حال حاضر سه روزه است.
وی در خصوص وضعیت فعلی نوزاد و اقدامات پزشکی صورت گرفته گفت: بند ناف نوزاد برداشته و استریل شده و شست و شوی نوزاد کامل شده است. اقدامات اولیه و لازم انجام شده و نوزاد در حال حاضر در ان ای سیو بستری و تحت نظر است.
وی با بیان اینکه حال عمومی نوزاد فعلا مساعد است اظهار کرد: بعضی از آزمایش ها از نوزاد گرفته شده و مشکلی نداشته است اما جواب برخی از آزمایش ها باقی مانده و تا آن زمان در خصوص شرایط نوزاد نمی توان نظر قطعی داد.
رئیس اداره بهزیستی نیشابور هم در این باره به خراسان رضوی گفت: یک نوزاد با هویت نامشخص در بیمارستان حکیم بستری و تحت نظر است و به محض اینکه شرایط با ثبات را پیدا کرد تحویل ما داده می شود تا آن را به شیرخوارگاه مشهد منتقل کنیم.
علی صدر افزود: کلیه کودکانی که هویت نامشخصی دارند یا پدر و مادرشان صلاحیت نگهداری آن ها را ندارد با حکم دادستانی تحویل اداره بهزیستی می شوند و ما آن ها را تا زیر ۷ سال تحویل بهزیستی استان می دهیم.
وی افزود: بچه های نوزاد خواهان زیادی برای گرفتن سرپرستی دارند و افراد زیادی پشت نوبت برای گرفتن فرزند خوانده گی آن ها هستند. پرونده ها از قبل در بهزیستی رسیدگی شده و هم اکنون افرادی آماده پذیرش سرپرستی این نوزاد هستند.
وی در خصوص چگونگی گرفتن فرزند خواندگی گفت: کسانی که تقاضای فرزند خواندگی دارند در سامانه مربوطه در سایت سازمان بهزیستی ثبت نام و مدارک خود را بارگزاری می کنند. پس از آن همکاران ما برای تشکیل پرونده با آن ها تماس می‌گیرند. پس از کامل شدن پرونده و گزارش مددکاری و احراز صلاحیت خانواده که از جنبه های مختلف فرهنگی، مالی و اجتماعی برای پذیرش فرزند مشخص شد پرونده برای کمیته های تخصصی به مشهد فرستاده می شود و پس از تکمیل این روند در نوبت قرار می گیرند تا بهزیستی استان با آن ها تماس بگیرد و نوزاد تحویلشان شود.
وی بیان کرد: در نیشابور پاسخگوی خانواده های متقاضی به صورت حضوری هستیم و علاقه مندان به فرزند خواندگی می توانند از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنند.
وی اظهار کرد: همچنین طرحی در بهزیستی استان با عنوان شیرخوارگاه بدون فرزند داریم‌که طبق آن کودکانی که به شیرخوارگاه می آیند تا زمانی که تعیین تکلیف شوند به خانواده های علاقه مند واگذار می شوند تا آن ها با تا زمان تعیین تکلیف نهایی نگهداری کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی برای حضانت نوزدان نداریم و مشکل اساسی ما مربوط به کودکان با سن بالا تر است افزود: در نیشابور ۵ مرکز نگهداری از فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست داریم که سن آن ها بین ۷ تا ۱۸ سال است. در این مراکز که دوتای آن دخترانه و سه مرکز پسرانه است حدود ۱۰۰ نفر نگه داری می شوند.
رئیس اداره بهزیستی نیشابور گفت: پیشنهاد من به همشهریان این است از مشاوره های بهزیستی استفاده کنند و بچه های با سنین بالاتر را به سرپرستی بگیرن و این آمادگی را داریم تا تقاضا ها برای فرزندخواندگی کودکانی که سن ها آن ها بالاتر از ۵ سال است را خارج از نوبت رسیدگی کنیم و به خانواده ها و زنان مجرد بالای ۳۵ سال واگذار کنیم.
صدر افزود: همچنین شهروندان می توانند کمک های خاص خود را با نیت خاص به بهزیستی تحویل دهند و بهزیستی مبالغ را در همان زمینه مانند کودکان بی سرپرست هزینه می کند و آن ها را در روند جزئیات این کمک ها قرار می دهد و به آن ها گزارش می دهد.