پلمب ۱۰۳ واحد صنفی متخلف طی یکسال گذشته
پلمب ۱۰۳ واحد صنفی متخلف طی یکسال گذشته
خاتون شرق - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال گذشته بیش از ۴۲ هزار بازدید از واحدهای صنفی مختلف صورت گرفته که جز که منجر به پلمب ۱۰۳ واحد متخلف شده است و در زمینه بازرسی از مکان های تهیه و توزیع مواد غذایی رتبه اول را در کشور داشتیم.

شجاعی مهر/ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال گذشته بیش از ۴۲ هزار بازدید از واحدهای صنفی مختلف صورت گرفته که جز که منجر به پلمب ۱۰۳ واحد متخلف شده است و در زمینه بازرسی از مکان های تهیه و توزیع مواد غذایی رتبه اول را در کشور داشتیم.
دکتر هادی حسین زاده در نشست خبری خود با موضوع بهداشت محیط افزود: در همین مدت چهار هزار و ۵۵۲ اخطاریه به واحدهای صنفی داده شده است و یک هزار و ۳۴۵ پرونده نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی بیان کرد: در سال گذشته ۶۵۴ شکایت به سامانه ۱۹۰ ارسال شد که ۵۶۷ مورد آن‌مربوط به شهر نیشابور بود و ۱۰۰ درصد شکایات در سامانه ۱۹۰ سال قبل رسیدگی شد و در این موضوع در بین سه دانشگاه برتر کشور هستیم. این آمار طی سه ماه نخست امسال ۲۲۴ مورد شده است.
وی با بیان اینکه شرایط برای دریافت پروانه های اشتغال در این‌معاونت تسهیل شده است گفت: بیش از هزار پروانه در این مدت صادر شده است و اعتقاد داریم هر چه فعالیت های زیر زمینی شناسایی شود امکان بازرسی بیشتری وجود خواهد داشت.
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی نیشابور ادامه داد: یکی‌از مشکلات ما در نیشابور استفاده بیش از حد از لبنیات سنتی می باشد که برای نظارت بیشتر در این حوزه اقدام به صدور پروانه برای واحدهای تولید کننده کرده ایم که البته تاکنون فقط سه مورد پروانه صادر شده است.
وی با بیان اینکه بیماری های آب و غذا طی ۵ ساله گذشته ۱۴ درصد در کشور و در فصل تابستان افزایش داشته است گفت: به مردم توصیه می‌کنیم از رستوران های معتبر خرید کنند و از خرید یخ های فله نیز اجتناب و از آب بهداشتی استفاده کنند و از فروشندگان دوره گرد خرید نکنند.
دکتر حسین زاده گفت: در جغرافیای تحت پوشش به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت داریم و از سال  ۹۵ یک تیم کامل پزشکی از روانشناس، ماما، پرستار و…داریم ولی متاسفانه به همه اهداف خود در حوزه بهداشت و سلامت عمومی نرسیده ایم.
وی افزود: سه خانه بهداشت کارگری در کارخانه های ما فعال شده است و خدمات اولیه بهداشتی را در محل کار دریافت می‌کنند. همچنین با ۸۷ درصد مطب ها و مراکز پزشکی برای جمع آوری و امحای پسماند های پزشکی توافق کرده ایم.
وی اظهار کرد: ۳۲ روستا در منطقه داریم داریم‌که تحت پوشش آبفا نیستند و در خصوص میزان کیفیت آب آشامیدنی آن ها دچار مشکل هستیم.‌
وی خاطر نشان کرد: برای سلامت شهروندان در نظر داریم میزان مصرف شکر را در قنادی ها کاهش دهیم و این طرح را به صورت پایلوت با ۳ قنادی پیش بردیم تا نتایج آن را بررسی کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از وضعیت محل دفن زباله گاه نیشابور رضایت نداریم و نسبت به محل جمع آوری فاضلاب نیشابور نیز انتقاد داریم.
دکتر حسین زاده گفت: طی یک طرح مشخص از رستوران ها خواسته ایم محل تهیه گوشت خود را اعلام کنند و به صورت مستمر آن ها را بررسی می کنیم و از آن ها خواسته شده از ظروف فومی برای بسته بندی غذا استفاده نکنند.
وی با اشاره به معضل جمع آوری و دپوی ضایعات در شهرستان نیشابور گفت: با همکاری نهادهای مربوطه تاکنون ۳۰‌ مرکز خرید ضایعات پلمب شده است و مقرر شده به خارج شهر منتقل شوند.
وی با اشاره به برخورد با دستفروشان و فروشندگان مواد غذایی در مکان های گردشگری نیشابور گفت: مشکل ما با دست فروشان این است که جای ثابت و گواهی بهداشت ندارد و محل تهیه مواد اولیه آن ها مشخص نیست.