مسعوداصغرنژادبلوچی
فنون داستاننویسی در دوران معاصر بهگونهای است که دیگر نمیتوان ذیل یک شخص یا یک کتاب یا یک جریان به شکل تک بُعدی مباحث را مورد بررسی قرار داد. سبک نگارش و زاویه دید و نگاه موشکافانه به جلوه های نویسندگی حرفهای، رونق خاصی بخشیده است. ضمن خواندن یک رمان در دوران معاصر موضوع ِقرائتهای نقادانه ذیل تناقضهای مفهومی، موجب گردیده حتی تا بدان جا این مقوله پیش رود که نویسنده عدم انسجام خود را ذیل قانونی به نام فقدان قاعده در داستان ارائه کند. کند زیادهروی و زیادهخواهی در نشر همیشه موجب ابتذال خاصی است که بهراحتی میتوان آن را رصد نموده و مورد بررسی قرار داد. در هر دوران یک نویسنده شاخص به عنوان سرآمد دردها و درک ها در اتصال کوتاهی بین جابجایی نسل ها قرار می گیرد و ضمن روایت داستانی، آنچه در گذشته یک مردم اتفاق افتاده است را با پیوند زدن و جملات حکیمانه به شکل داستانی ارائه می نماید تا یک قوم یا جامعه از عملکرد های متفاوت کارکردی در روشهای کاربردی تحقیق و بررسی در ادبیات شفاهی بهره جسته، قاعدهای را رقم بزنند به عنوان ادبیات شفاهی. نویسندگان پیشرو ایران از نمایشنامهنویسی تا طرحواره، همیشه و همه جا سعی بر ارائه یک دنیای متفاوت از دنیای حقیقی در فضای داستان هستند. آنها سعی دارند با جلوه گر نمودن فضاهای متفاوت از هند دور تا آمریکای لاتین ِندیده توسط خیلی ها، نوعی از ادبیات را برای مردم به شکل بازنمایی ادبیات جهان ارائه دهند؛ در صورتی که پتانسیل ها و نگاه های خاص و عملکردهای پژوهی در ذیل زاویه دید و سبک نگارش میتواند در هر قوم و جغرافیای مرزی، ایجاد یک شاکله خاص را بکند. به عنوان مثال داستان یک ماهیگیر با قایق شکسته که در نهایت تبدیل میشود به سوژهی ارنست همینگوی و پیرمرد دریا را مینویسد میتواند در همین سطح و شاید خاصتر در شمال یا جنوب ایران رخ بدهد و موضوعی است که نیز قابل انطباق و تحلیل است؛ اما سورتمهسواری و اتفاقهای فانتزی خاص که دور از ذهن مخاطب عام رو به ضعیف یا طبقه پایین اجتماعی است به شکل یک فانتزی نمود پیدا میکند. درصورتیکه در همه جغرافیاها برف مقولهای است که ذیل آن به آدمبرفی سازی، سورتمهسواری و اسکیت پرداخته میشود. به همین خاطر تعصب بیمورد و تأکید بیجا بر معین کردن جغرافیایی درک و درد موجب گردیده ادبیات داستانی ما ذیل یک فضای مشخص تکرار شود و جایگاه اصلی آن را ذیل هنر ِترجمه و خواستنها و روایتها و معرفیها و نهایتاً اینکه چه کسی معیار ساز است مترجم یا محقق روانه بازار نشر ادبیات داستانی بودند که خوشبختانه تا به امروز، داستاننویس موفقی، لااقل در هفتادسال گذشته زبان فارسی بعد از صادق هدایت و احمد محمود و دولتآبادی و… امثالهم به وجود نیامده است.
هفتاد سال بدون داستان نویس مطرح بودن، هنر خاصی است
برچسب ها
نماینده نیشابور خبرداد:
بخش میان جلگه نیشابور به شهرستان ارتقا پیدا کرد.
برگزاری مراسم رونمایی دانشنامه نیشابور بدون حضور مسئولان
خانه مولف دانشنامه نیشابور در رهن بانک / گفتوگو با مولف نخستین دانشنامه شهری ایران
بخش میان جلگه نیشابور به شهرستان ارتقا پیدا کرد.
خاتونشرق - احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه گفت: پس از پایان جلسه امروز هیات دولت، اعضای هیات دولت با ارتقای بخش میانجلگه نیشابور به شهرستان موافقت کردند و با رای و تصویب هیات وزیران میان جلگه به شهرستان ارتقا پیدا کرد.
خانه مولف دانشنامه نیشابور در رهن بانک / گفتوگو با مولف نخستین دانشنامه شهری ایران
خاتون شرق - امید مجد شاعر و نویسنده خوش ذوق نیشابوری است که نامش یادآور نخستین ترجمه منظور قرآن است. او نهجالبلاغه را نیز به نام درآورده و از سال ۱۳۹۶ در سودای تدوین نخستین دانشنامه نیشابور که نخستین دانشنامه شهری ایران است پای در راهی گذاشت که برخی گمان میکردند راه به جایی نمیبرد اما او با تلاش و پایمردی همه مصائب را به جان خرید.
در فضای مجازی در موضع پدافند قرار گرفتهایم
خاتون شرق - سرهنگ حمید طهماسبی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی گفت: امروز در فضای مجازی در موضع پدافند قرار گرفتهایم و به خودمان مشغول شدهایم و علمداران اصلی نظام رسانهها هستند و اگر با قدرت و بصیرت جلو برویم عقبه خوب حرکت میکند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.