سعید صفارائی / احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در گفت و گو با خاتون شرق درباره وضعیت واردات خودروهای خارجی گفت: بحث واردات خودرو چه صفر کیلومتر و چه کارکرده با پافشاری نمایندگان مجلس نهایتاً بعد از اینکه در یک مرحله در هیأت عالی نظارت مجمع مطرح شد منجر به این شد که دولت لایحه ای را مطرح و مجلس تصویب نماید.
وی افزود: لزوم واردات خودرو به منظور کاهش قیمت و افزایش کیفیت و همچنین تأمین نیاز مردم موجب شد هیأت عالی نظارت مجمع آن را تأیید و به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود و دولت نیز مکلف شده با همکاری وزارت صمت آییننامه ی اجرایی واردات را تنظیم کند که طی آن واردات به صورت قانونی و طبق روال انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: مافیایی که از بازار انحصاری خودرو و عدم مجوز برای واردات خودرو نفع فراوانی میبرد و با دلالی و واسطه گری و تزریق قطره چکانی خودرو در بازار، قیمت غیر واقعی را برای خوردو ایجاد کرده بود ازاین اتفاق ناراحت است و تمامی دستگاه های متولی اعم از وزارت صمت و مجلس می بایست نظارت کنیم که مافیای واردات خودرو در حوزه ی دیگری شکل گیری نکرده و مانع تراشی ایجاد نکند تا خودروی باکیفیت و قیمت مناسب به دست مردم نرسد.
وی درباره مهمترین مشکل دولت درخصوص قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: در خصوص قیمت، یکی از پارامترهای مهم این بود که انحصار تولید و بازار خودرو را داشتیم.
به عنوان مثال تولیدات سایپا و ایران خودرو با هر کیفیت و قیمتی به علت عدم وجود رقیب و آلترناتیو دیگری در داخل کشور خریدار مجبور به خرید آن با کیفیت های پایین و قیمت های بالا بود.
وی گفت: یکی از معضلات این وضعیت آشفته این بود که هیچ رقیبی در بازار وجود نداشت لذا وقتی خودرویی که قیمت آن ۵۰۰_۶۰۰ میلیون بیشتر نیست به اجبار یک میلیارد تومان از بازار تهیه می شد؛ و با اینکه خودروی خارجی باکیفیت تر رابا دلار۵۰ تومن که قیمت آن به یک میلیارد هم نمی رسد اما بسیار باکیفیت تر از آن هست مسلما تولید داخلی توانایی تحویل خودرو به قیمت کاذب قبلی را ندارد ضمن اینکه اگر کیفیت آن را ارتقاء ندهد در بازار رقابتی عقب افتاده و کسی خریدار محصول نخواهد بود بنابراین چنین فضای رقابتی ای موجب می شود که تولید داخلی کیفیت پایین را افزایش و قیمت بالای خود را تعدیل کند.
وی درخصوص اینکه واردات خودرو از چه زمانی تأثیر خود را در بازار نشان می دهد گفت: در کشور بین تقاضا ی مردم و تولید خودرو سالانه حدود ۵۰۰ هزار کسری داریم وتا زمانی که حجم واردات نزدیک به این مقدار نسبی شود شاهد تأثیر حداکثری خودرو در مقوله ی واردات خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر رکود و کاهش قیمت را شاهدیم که نسبت به افزایش آسانسوری ماه های گذشته افت و قطع داشتیم و تأثیر بلند مدت آن طی یک سال آینده و با واردات ۲۰۰_۳۰۰هزار دستگاه خودرو در بازار مشهود خواهد بود.
هشدار ارکانی درخصوص مافیای واردات خودرو
برچسب ها
فقر زنانه
خاتون شرق- وقتی از فقر سخن میگوییم، معمولاً تصویری از یک مرد در حال تلاش برای تأمین معاش خانواده در ذهن شکل میگیرد. اما فقر زنان، به ویژه زنان سرپرست خانوار، پدیدهای است که کمتر دیده میشود؛ فقر نه تنها به کمبود درآمد و امکانات میانجامد، بلکه به یک چرخه بیپایان از نابرابریهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل میشود که زنانی که به دلایل مختلف سرپرستی خانواده را به عهده دارند، بیش از همه درگیر آن هستند.
افتتاح نخستین کتابخانه عمومی عشق آباد شهرستان میان جلگه
خاتون شرق- همزمان با هفته دولت، آیین افتتاح نخستین کتابخانه عمومی عشق آباد شهرستان میان جلگه، کتابخانه عمومی «ادیب ثانی»، با حضور محمد رستمی، نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میانجلگه در مجلس شورای اسلامی، حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی، عزتالله سلیمانی، فرماندار شهرستان میانجلگه، حجتالاسلام و المسلمین مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان میانجلگه و جمعی از مسئولین محلی و مردم فرهنگدوست شهرستان عشق آباد برگزار شد.
نوتهیدستان و نوکیسهگان
خاتون شرق- جامعه ایران امروز با دو پدیده متضاد اما مرتبط روبهروست: نوتهیدستان که به دلیل بحرانهای اقتصادی و اجتماعی جایگاه خود را از دست دادهاند و نوکیسهگان که با رانت و فرصتهای نامتعارف به ثروت یا قدرت رسیدهاند. این دو قشر، اگرچه در موقعیتهای متفاوت قرار دارند، اما هر دو به شکلی بر روابط اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیر منفی گذاشتهاند.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.