نخستین‌ تور بازدید اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی از واحدهای تولیدی نیشابور بزرگ برگزار شد
نخستین‌ تور بازدید اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی از واحدهای تولیدی نیشابور بزرگ برگزار شد
خاتون شرق - هفته گذشته به همت اتاق بازرگانی نیشابور تیمی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی از تعدادی از صنایع تولیدی نیشابور بزرگ بازدید کردند.

هفته گذشته به همت اتاق بازرگانی نیشابور تیمی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی از تعدادی از صنایع تولیدی نیشابور بزرگ بازدید کردند.
در این برنامه که نخستین تور بازدید کمیسیون صنایع اتاق‌ بازرگانی استان خراسان رضوی از شهرک‌های صنعتی خراسان بزرگ بود از شرکت فرآورده‌های لبنی بینالود، شرکت‌گراند صنعت خراسان در شهرک صنعتی خیام، شرکت صنایع فضل الکتریک و شرکت فولاد تک‌فرآور آسیا در شهرک صنعتی عطار بازدید شد و اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی از نزدیک در جریان مشکلات و چالش‌های این صنایع قرار گرفتند.


محمدشفیع مشعوفی مدیرعامل فرآورده‌های لبنی بینالود در این برنامه با اشاره به اینکه شرکت فرآورده‌های لبنی بینالود در آستانه سی‌وپنجمین سال تاسیس قرار دارد گفت: در طی این‌ مدت بینالود هرسال به عنوان واحد نمونه انتخاب شدا و تمرکز ما بر بازار داخلی بوده و تا پایان امسال صادرات را هم شروع می‌کنیم.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰نوع محصول تولید می‌کنیم و ۲فاز توسعه در دست اقدام داریم و در حوزه صادرات برای ارز تخصیصی با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با توجه و همکاری مسئولان هرچه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود.
مهندس عاطفه عارفخانی قانم مقام مدیرعامل شرکت بینالود نیز گفت: نخستین‌ گروه آر اند دی کارخانه‌ها در سطح نیشابور بزرگ در شرکت بینالود ایجاد شد و تلاش کرده‌ایم پژوهش محور کار کنیم و نخستین درخواست ماست پروبیوتیک را در ایران در سال ۱۳۸۲ ارائه کردیم.


مهندس عبدالله یزدانبخش رئیس گروه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در حاشیه این بازدید گفت: یکی از مشکلات صنایع نیشابور به خصوص صنایع لبنی مشکل آب است و دشت نیشابور جزو دشت‌های بحرانی است و صنایع باید روی استفاده بهینه از آب و برگشت آب مصرفی تمرکز داشته باشند.
مقصد بعدی گروه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، شرکت گراند صنعت در شهرک صنعتی خیام در شهرستان زبرخان بود و در این برنامه از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی لوازم خانگی بازدید کردند.
محمد رفیقیان مدیرعامل شرکت گراند صنعت در ابتدا با خیر مقدم به اعضای کمیسیون صنایع گفت: من تا سال ۱۳۵۶ ساکن تهران بودم و در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت می‌کردم و در آن سال تصمیم گرفتم به زادگاهم نیشابور برگردم و همان سال واحد صنعتی ایرانشرق را ایجاد کردم و در سال ۱۳۵۸ ایرانشرق به مرحله بهره‌برداری رسید و تا سال ۱۳۹۱ که مدیریت آن را برعهده داشتم هفت نوع محصول روانه بازار شد.


در سال ۱۳۷۰ واحد تولیدی نیک‌گستر را برای تولید مشعل های بخاری و آبگرمکن که کالاهای وارداتی بود تاسیس کردم و در سال ۱۳۷۱ با ظرفیت ۲میلیون قطعه به بهره‌برداری رسید و نیاز کل تولیدکنندگان داخلی را تامین کرد.
وی گفت: در سال ۱۳۸۱ شرکت سایواگستر با هدف تولید آبگرکن‌های مخزن‌دار و بخاری‌های بدون دودکش را تاسیس کردم و در سال ۱۳۸۳ یک واحد تولیدی قطعات خودرو تاسیس کردم که نخستین محصول آن باک بنزین از جنس پلیمر بود و در سال ۱۳۹۱ شرکت گراند صنعت را با هدف تولید یخچال و فریزرهای خانگی و ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی تاسیس کردم و در حال حاضر سالیانه ۸۰هزار دستگاه در این واحد تولید می‌شود و برای ۳۰۰نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

استفاده از پساب شهرک صنعتی خیام مغفول مانده
امین تابعی عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در حاشیه بازدید هیأت رئیسه و اعضای کمیسیون صنعت از واحدهای صنعتی نیشابور با اشاره به ضرورت ارتباط موثر و تعامل صنعت با دانشگاه گفت: شهرستان زبرخان از نظر شرایط مساعد طبیعی و مجاورت با رشته کوه بینالود به قطب کشاورزی باغداری و دامپروری تبدیل شده و با استقرار شهرک صنعتی خیام در این منطقه، زبرخان به عنوان مهمترین قطب صنعتی غرب استان به شمار می رود.
عضو نیشابوری کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان با اشاره به ظرفیت بالای شهرک صنعتی خیام و استقرار پایانه گمرکی در این شهرک در سال ۱۳۹۴ گفت: از سال ١٣٩۵ که فاز توسعه تصفیه خانه شهرک صنعتی خیام به بهره برداری رسیده ظرفیت ورودی تصفیه خانه به ۳۲۵۰ متر مکعب در شبانه روز افزایش یافته، اما استفاده از ظرفیت پساب خروجی با استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون مغفول مانده است.


وی با اشاره به تعداد بالای بیمه شدگان زبرخان و فضای مثبت کسب و کار در منطقه گفت: در مجموع نرخ اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی در نیشابور بزرگ نسبت به میانگین استان بالاتر است.
وی با اشاره به محدودیت تأمین زیرساختهای بخش صنعت و مرسوم شدن برنامه قطع برق صنایع در تابستان گفت: این موضوع بعضا خسارات جبران ناپذیر با آثار سوء فراوان بر واحدهای صنعتی تحمیل نموده که از آن جمله می توان به تعطیلی مقطعی یا طولانی مدت کارخانجات ناشی از خسارات وارده به تجهیزات صنعتی و عدم امکان تأمین مجدد قطعات آسیب دیده بالاخص در شرایط تحریم، زمانبر بودن راه اندازی مجدد، بیکاری کارگران تا زمان راه اندازی مجدد خطوط تولید و بعضا از حیّز انتفاع خارح شدن تأسیسات که قلب واحد تولیدی محسوب می شود اشاره کرد.

در ادامه این بازدید تیم کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی از بخش‌های مختلف صنایع فضل الکتریک تولید کننده کلید و پریز بازدید کرد.
رضا حسینی‌مقدم مدیرعامل شرکت فضل الکتریک در نشستی که در حاشیه این بازدید با اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی برگزار شد گفت: افتخار می‌کنیم امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که فضل الکتریک یک از برندهای معروف و سرشناس در ایران و منطقه است.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما سخت‌و زیان‌آور معرفی شدن مشاغل است که باعث می‌شود نیروی کار در آستانه ۲۰ یا ۲۵سالگی که به مرحله پختگی رسیده بازنشسته شود و ما از این نیروهای زبده که به آنها نیاز داریم محروم شویم و مشکل دیگر سامانه‌های دولتی است که ناقص و مشکل‌ساز و مبهم است مانند مسئله مالیات برارزش افزوده که هنوز معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی گفت: ما مالیات زیادی پرداخت می‌کنیم و برای احترام به مشتری در چند شهر بزرگ سطح کشور فروشگاه فروش مستقیم محصولات ایجاد کرده‌ایم اما همکاری لازم انجام نمی‌شود.
در آخرین‌مرحله این برنامه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی خراسان رضوی از کارخانه فولاد تک‌فرآور آسیا بازدید کرد.


اباصلت میرزایی مدیرعامل این کارخانه گفت: متاسفانه با وجود قول‌ها و وعده‌های فراوانی که از سوی مسئولان و مدیران داده می‌شود هیچ گرهی از مشکلات ما گشوده نشده است.
وی افزود: احداث شرکت فولاد تک‌فرآور آسیا که در سه فاز آغاز شده بود به دلیل تورم ناگهانی هنوز نیمه‌تمام مانده است و از سوی بانک‌ها هم همکاری لازم نمی‌شود.
در حاشیه این بازدید عبدالله یزدانبخش رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی با گرامیداشت روز ملی خیام گفت: در آستانه روز ملی خیام بزرگ قرار داریم و نیشابور بزرگ همیشه در طول تاریخ زادگاه زنان و مردان بزرگی بوده و به همین خاطر امام‌ رضا(ع) نیشابور را برای بیان حدیث سلسله‌الذهب برگزید.


وی اظهار کرد: نیشابور بزرگ پس از مشهد دومین قطب صنایع تولیدی و لبنی استان است اما به خاطر شرایط بحرانی دشت نیشابور که امروز یک دشت خشک است باید صنایع آن به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد و راه‌حل‌های ویژه و بلندمدت نیز برای حل مشکلات و چالش‌های آن در نظر گرفت.

زنگ خطر چالش رفع تعهد ارزی به صدا درآمده
ایمان اکبرآبادی کارشناس مسئول اتاق بازرگانی نیشابور در حاشیه این بازدید گفت: هدف از برگزاری این تورهای بازدید توسط کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان آشنایی بیشتر با مشکلات و‌چالش‌های صنایع و جمع‌بندی این موارد برای مطرح کردن در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و انتقال به وزارت صمت و مجلس است.


وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی رفع تعهدات ارزی است که باعث از دست رفتن سرمایه برخی شرکت‌ها و خارج شدن آنان از چرخه تولید شده و این زنگ خطری است برای واحدهای تولید که باید مورد توجه ویژه مدیران و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.
در انتهای این برنامه تیم کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی خراسان رضوی از افلاک‌نمای نیشابور بازدید کرد.
لازم به ذکر است در این برنامه از مدیران شرکت‌های فرآورده‌های لبنی بینالود، گراند صنعت، فضل الکتریک و فولاد تک‌فرآور آسیا با اهدای لوحی از سوی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تقدیر و تجلیل شد.