مردم نیشابور بالاخره دست منافقان باغ ملی را رو می‌کنند
مردم نیشابور بالاخره دست منافقان باغ ملی را رو می‌کنند
خاتون شرق - هفت سال قبل در شامگاه سه‌شنبه هفتم دی ماه ۱۳۹۵ به همت خاتون‌شرق پخش مستقیم جلسات علنی شورای شهر نیشابور به طور مستقیم از کانال تلگرام که هنوز گرفتار بلای فیلترینگ نشده بود به طور آزمایشی آغاز شد.

سعید صفارائی

هفت سال قبل در شامگاه سه‌شنبه هفتم دی ماه ۱۳۹۵ به همت خاتون‌شرق پخش مستقیم جلسات علنی شورای شهر نیشابور به طور مستقیم از کانال تلگرام که هنوز گرفتار بلای فیلترینگ نشده بود به طور آزمایشی آغاز شد.

استقبال شهروندان وارسال پیام‌های فراوان از سوی مخاطبان سبب شد با وجود همه دست‌انداز‌ها و بهانه‌گیری‌ها از سوی اشخاص معلوم الحال این کار ادامه پیدا کند تا به امروز که پخش مستقیم جلسات علنی شورای شهر نیشابور به صورت یک رویه ثابت و منظم درآمده تا شهروندان بتوانند از محتوای جلساتی که وکلای آنان برای حل و مرتفع کردن مشکلات شهری برگزار می‌کنند و در قبال آن حق‌الجلسه و کمیسیون و فلان و بهمان دریافت می‌کنند اطلاع حاصل نمایند.

در آغاز کار چه بهانه‌های بنی‌اسرائیلی و چه کارشکنی‌هایی که در پشت پرده برعلیه جریان شفافیت و آگاه‌سازی شهروندان به راه افتاد از سوی همان افراد منافق و دورو و نان به نرخ روزخوری که در ظاهر ژست حق به جانب و عدالت‌خواهی و طرفداری از حقوق مردم را می‌گیرند و در باطن پیمانه زدوبندهای مالی و سیاسی خودشان را سنگین‌تر می‌کنند.

چه بسیار نامه برعلیه نگارنده همین سطور به نهادهای مختلف حفاظتی و حراستی با عناوین مختلف و با استناد به مواد و لوایح گوناگون قانون ارسال شد با این توجیه که پخش مستقیم جلسات علنی شورای شهر خلاف است.

در همین شورای شهر نیشابور کسانی بودند که به طور علنی با حضور خبرنگار و ضبط جلسه و گرفتن عکس حتی از جلسات علنی شورای شهر مخالفت می کردند، در یک نمونه که برای شخص من پیش آمد یکی از اعضای وقت شورا خواستار بیرون کردن من از جلسه به خاطر گرفتن عکس از صحن علنی شورا شده بود البته این اتفاقات این روزها غیرعادی به نظر می‌رسد در حالی که آن روزها عین واقعیت بود.

هفت سال از آن روزها که هر روز و هرجلسه شورای شهر آبستن اخباری داغ بود گذشت و امروز به خاطر همان گزارش‌ها و اخبار شهروندان بیشتر و بهتر با حقوق شهروندی خود و نحوه پیگیری مطالبات‌شان آشنا هستند.

اصولا بر هر موضعی که توسط خبرنگاران نور شفافیت تابیده می‌شود خواب راحت آنان که نان‌شان در گرو ناآگاهی و بی اطلاعی شهروندان است آشفته می‌شود.

نگاهی به آمار اعضای شوراهای شهر و روستا که طی سه سال گذشته به اتهام فسادهای مالی دستگیر و منجر به صدور حکم محکومیت قطعی شده نشان می‌دهد چقدر زمینه ظهور و بروز فساد در این نهاد مهیا است و تجربه نشان داده همیشه حضور خبرنگاران در کاهش ریشه ها و زمینه فساد موثرتر و کم‌هزینه‌تر از ورود نهادهای نظارتی و حراستی بوده است.

شاید اگر آن روزی که سیدمحمد خاتمی سنگ بنای شوراهای شهر و روستا را برای تمرین دموکراسی بنا نهاد این روزها را هم می‌دید که چطور عده‌ای نان به نرخ روز خور و زدوبندکار این نهاد پایه دموکراسی را به ضد خودش بدل می‌کنند شاید همان وقت منصرف می شد و عطایش را به لقایش می‌بخشید.

عامل اصلی فساد تاریکی و جهل و ناآگاهی است و هرکس که دستی در جهل مردم داشته باشد بدون شک فاسد است.

نهادهای نظارتی و مسئولان شهرستان نیشابور بدانند امروز که دوباره شورای شهر نیشابور به بهانه‌های واهی از حضور خبرنگار خاتون‌شرق در جلسات این شورا امتناع می‌کند زنگ خطر عدم شفافیت به صدا در آمده است.

مبادا آن روزی برسد که تشت رسوایی شورا از بام بیفتد که صدایش گوش فلک را کر خواهد کرد و آن روز همین مردمی که چنین نجیبانه صبر می‌کنند و دم برنمی‌آورند دست منافقان باغ ملی را رو می‌کنند.