فقط شبکه خراسان حاضر به پخش «شاهد ۱۴» شد
فقط شبکه خراسان حاضر به پخش «شاهد ۱۴» شد
سید حجت حسینی گارگردان‌ مستند «شاهد ۱۴» درباره اين فيلم مستند گفتند: این فیلم درباره حادثه انفجار قطار در نیشابور است و با شاهدان این‌ماجرا و خانواده‌های جان‌باختگان مصاحبه کرده‌ایم. سید سجاد موسوی تهیه‌کننده این مستند هم گفت: با اینکه این‌ فیلم‌ مستند از کیفیت بالایی برخوردار است ولی هیچ شبکه تلوزیونی به جز شبکه خراسان حاضر به پخش این‌مستند نشده است.

وی افزود: مستند «شاهد۱۴» روایتگر اقدامات شجاعانه آتش‌نشانان در حادثه انفجار قطار نیشابور است که درسال ۱۳۸۲ اتفاق افتاد و باعث به شهادت رسیدن تعداد زیادی از آتش نشانان شد.


وی اظهار کرد: فیلمبرداری این مستند زمستان امسال انجام و با پایان یافتن مراحل تدوین آماده پخش از شبکه های سیما شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیشابور با گرامیداشت یادوخاطره آتش‌نشانان جان‌باخته در حادثه انفجار قطار نیشابور گفت: طی حکم مقام‌معظم رهبری ۱۶ نفر از آتش‌نشانانی که جان خود را در حادثه پلاسکو از دست دادند شهید نامیده شدند اما هنوز آتش‌نشان‌هایی که در حادثه قطار نیشابور جان باختند شهید محسوب نمی‌شوند.
وی افزود: در این‌راستا آخرین اقدام شهرداری نیشابور نامگذاری یکی از میادین نیشابور به نام شهدای آتش‌نشان بود و تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیشابور هم به نام هشت شهید آتش‌نشان نام‌گذاری شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیشابور گفت: طی بازدید‌های میدانی از نقاط حادثه‌خیز سطح این شهر ۲۸۰ مکان ناایمن شامل دیوارهای فرسوده، تابلوهای خطرزا، چاله‌ها و گودال‌ها شناسایی و به سازمان‌ها و ادارات مربوطه اعلام شده است.

ساختمان‌های مسکن مهر نیشابور از لحاظ ایمنی فاقد استانداردهای مناسب است

سیدمهدی حسینی به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان آتش‌نشان در هجدهمین سالگرد حادثه انفجار قطار در ایستگاه خیام نیشابور اظهار کرد: ساختمان‌های مسکن مهر نیشابور از لحاظ ایمنی فاقد استانداردهای مناسب است و برخی از این مسکن‌ها فاقد پارکینگ برای استقرار خودرو‌های آتش‌نشانی در صورت بروز حادثه است.


وی خاطرنشان کرد: تجهیزات داخل ساختمان باید برای حفاظت از ساکنان در صورت بروز حادثه کافی باشد و مدیران ساختمان در این‌خصوص باید توجه و نظارت داشته باشند و آنش‌نشانی به دلیل نداشتن ضابط قضایی امکان برخورد با تخلفات این حوزه ندارد.
حسینی افزود: با توجه به افزایش مرتفع‌سازی ساختمان‌های مسکونی در نیشابور سازمان آتش‌نشانی این شهرستان به طور جدی نیازمند نردبان هیدرولیک ۳۲ متری به ارزش ۳۵میلیارد تومان است تا در صورت بروز حادثه در طبقات بالا قادر به امدادرسانی باشد و در حال حاضر در صورت بروز حادثه امکان امدادرسانی از طبقه سوم به بالا وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امسال حدود ۲۵میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات از طرف شهرداری در نظر گرفته شده اظهار کرد: از این‌میزان تاکنون ۱۵میلیارد ریال اختصاص یافته و طی ۲سال اخیر یکدستگاه خودرو اطفاء حریق فوماتیک، یکدستگاه خودرو سنگین، یکدستگاه خودرو فرماندهی، اقلام حفاظت فردی شامل لباس و کلاه ایمنی و دستگاه تنفسی به ارزش ۵۰میلیارد ریال برای سازمان آتش‌نشانی نیشابور خریداری شد و در راستای اقتصاد مقاومتی چهاردستگاه خودرو آتش‌نشانی بازسازی و به چرخه خدمات بازگردانده شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت ایستگاه آتش‌نشانی در نیشابور فعال است و در حال حاضر از لحاظ استاندار در این زمینه کمبود نداریم گفت: امسال یک هزار و ۲۸۰ مورد حادثه آتش‌سوزی و نجات به وقوع پیوسته که این تعداد سال قبل یک‌هزار و ۴۸۲مورد بوده و امسال هفت مورد فوتی بر اثر غرق‌شدگی اتفاق افتاده که بیشتر غریق‌ها نوجوان بوده‌اند.
وی اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا طی یک سال بالغ بر ۵۱هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های آموزشی قرار گرفتند ولی با شیوع کرونا این فرایند کند شد و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی آموزش‌های پیشگیری برای شهروندان ارائه شود.
در پایان این‌ نشست خبری از کارگردان مستند «شاهد ۱۴» درباره جان‌باختگان این حادثه تقدیر شد.
۲۹بهمن ۱۳۸۲ در حادثه انفجار قطار باربری در ایستگاه خیام نیشابور بیش از ۳۵۰ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند. در این حادثه ۲۱ نفر از نجات‌گران آتش‌نشان به شهادت رسیدند.