عامل شیوع کرونا در خوابگاه دانشجویی؛قصور یا سهل انگاری؟!
عامل شیوع کرونا در خوابگاه دانشجویی؛قصور یا سهل انگاری؟!
(عکس تزئینی) جمعه گذشته یکی از رسانه‌های محلی نیشابور برای نخستین بار از خبر ابتلای تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور به کرونا با عنوان "فاجعه در خوابگاه دانشجویی دانشکده علوم پزشکی نیشابور " پرده برداشت و مدعی شد نزدیک به ۸۰ درصد از دانشجویان مستقر در خوابگاه دختران این دانشکده مبتلا به کرونا شده‌اند.

در ادامه این رسانه از شرایط بسیار بد بهداشتی و [عدم] رعایت پروتکل‌ها خبر داده و تاکید می‌کند مسئولان دانشکده، در مقابل رسانه‌ای شدن این اتفاق بشدت مقاومت می‌کنند.

این در حالی است که منصور نعیم‌آبادی معاون فرهنگی این دانشکده بلافاصله همان روز طی مصاحبه با یکی از رسانه‌های محلی خبر از ابتلای هفت دانشجوی این دانشکده به کرونا می‌دهد.

در این گزارش که روز جمعه منتشر شده ولی زمان تهیه آن عصر روز قبلش ذکر شده است! وی اظهار می‌کند: چهارشنبه گذشته جواب تست کرونای یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه مثبت اعلام شد و ما پس از اطلاع از این موضوع برای بررسی بیشتر به اتفاق معاون آموزشی‌ دانشکده در محل خوابگاه حضور یافتیم که در این بازدید متوجه شدیم چند نفر دیگر از دانشجویان دارای علائم مشکوک هستند.

وی با اعلام اینکه جواب آزمایش کرونای هفت دانشجو مثبت بوده مدعی می‌شود: ️در حال حاضر تعداد دانشجویان ساکن خوابگاه محدود است و خوشبختانه می توان گفت که امسال شرایط نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.!

اظهارات ضد و نقیض معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی

وی در خصوص نحوه ابتلای این دانشجویان می‌افزاید: این کارآموزان هم در محیط کاری خود و هم در جامعه و جمع خانواده خود در معرض ابتلا هستند.

این درحالی است که یکی از رسانه‌های محلی نیشابور با انتشار خبری از احتمالی خبر می‌دهد که بر اساس آن همه‌گیری کرونا در خوابگاه دانشجویان [دانشکده علوم پزشکی نیشابور] تقریبا یک هفته پس از حضور منصور نعیم‌آبادی معاون دانشجویی و فرهنگی این دانشکده در خوابگاه در حالی که تست کرونای وی مثبت بوده اتفاق افتاده است.

در پی انتشار این خبر بلافاصله منصور نعیم آبادی طی مصاحبه‌ای با همان رسانه محلی که مصاحبه قبلی‌اش را پوشش داده بود از ابتلایش به کرونا خبر داده و بیان می‌کند: متاسفانه به دلیل ابتلا به کرونا دو هفته در قرنطینه خانگی به سر می بردم و ارتباطم با همکاران دانشکده قطع شده بود و از آمار جدید ابتلای دانشجویان کارآموز  به کرونا اطلاعی نداشتم.

وی در ادامه اظهار می‌کند: دیروز و هم زمان با پایان دوران قرنطینه خود برای سرکشی و به روز رسانی آمار خود از این اتفاق به محل کار رفتم و طی آخرین بازدید از خوابگاه های غزالی و خیام در جریان آخرین آمار مربوطه قرار گرفتم.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که وی در مصاحبه قبلی با همین رسانه از بازدیدش در هفته گذشته از خوابگاه دانشجویی خبر می دهد در حالی که بر اساس مصاحبه‌ای که صبح امروز به نقل از وی منتشر شده زمان پایان قرنطینه وی دیروز ذکر شده است.

۳۸ دانشجوی دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور مبتلا به کرونا شدند

در ادامه رسانه خاتون شرق بنا به درخواست شهروندان و پیام‌های رسیده طی گفت‌وگوی اختصاصی با رئیس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور آخرین آمار دانشجویان مبتلا به کرونا را از وی جویا شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در این مصاحبه گفت: نتیجه آزمایش کرونای ۲۳ دانشجوی دختر و ۱۵ دانشجوی پسر ساکن خوابگاه‌های این دانشکده مثبت شده است.

محسن عظیمی نژاد افزود: در خوابگاه دخترانه غزالی و پسرانه فرهنگیان خیام به ترتیب ۹۵ و ۴۱ نفر ساکن موقت و دائم هستند و اولین آزمایش مثبت کرونای این دانشجویان چهارشنبه هفته گذشته در خوابگاه پسران گزارش شد که بلافاصله با اجرای طرح غربال‌گری از همه دانشجویان ساکن خوابگاه آزمایش گرفته شد و دانشجویان بومی هم به صورت تلفنی غربال‌گری و رصد شدند.

وی اظهار داشت: در نخستین مرحله شیوع کرونا در خوابگاه‌های دانشجویی دانشکده علوم پزشکی نیشابور آزمایش چهار دانشجوی دختر و سه دانشجوی پسر مثبت اعلام شد که بلافاصله شرایط قرنطینه ایجاد گردید و در حال حاضر کلیه مبتلایان به کرونا در خوابگاه قرنطینه هستند.

وی بیان کرد: حال عمومی همه این دانشجویانِ مبتلا به کرونا خوب بوده و نیازمند بستری نیستند و سایر دانشجویان مرخص شده‌اند و در حال حاضر هم دوره‌های کارآموزی تعطیل شده است.

این در حالی است که منصور نعیم‌آبادی معاون فرهنگی این دانشکده در مصاحبه‌ با یکی از رسانه‌های محلی بدون اشاره به تعطیلی دوره‌های کارآموزی تنها خبر از تغییر منوی غذایی دانشجویان داده بود.

وی در این مصاحبه تاکید کرده بود دانشجویان ترم هفت و هشت حتما باید دوره‌های کارآموزی پرستاری، آی سی یو کرونا و سایر بخش‌ها را بگذرانند.

وی اما در مصاحبه‌ای که روز پس از آن با همان رسانه محلی انجام می‌دهد بدون اشاره دقیق به زمان آن خبر از لغو دوره‌های کارآموزی می‌دهد.

به نظر می‌رسد در شرایطی که نیشابور از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت فوق بحرانی به سرمی‌برد ایجاد کمیته اطلاع‌رسانی در کنار ستاد کرونا برای آگاه‌سازی شهروندان و جلوگیری از انتشار اخبار متناقض که موجب بی‌اعتمادی شهروندان می شود لازم و ضروری است.

چنان‌که برای گسستن زنجیره شیوع کرونا رعایت موارد بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی ضروری است در کنار آن بالابردن سرمایه‌ اجتماعی و اعتماد شهروندان با انتشار صحیح و دقیق و به موقع نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و از اطلاع رسانی‌های جزیره‌ای و غیرمتمرکز به صورت پراکنده که باعث ایجاد ابهام می‌شود جلوگیری شود.

لازم به ذکر است امام جمعه و رییس دادگستری نیشابور هم در جلسه ستاد کرونا با تاکید بر تشکیل کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی میزان اطلاع‌رسانی در این خصوص را کافی ندانستند.