اشاره: روزی که سیدمحمد خاتمی در قامت رئیسجمهور ظرفیت مغفول مانده شوراهای شهر و روستا را در قانون به حالت فعال درآورد شاید هیچگاه تصور نمیکرد روزی همین نهادهایی که قرار بود توسعه دهنده دموکراسی و مردمسالاری باشد تبدیل به ضددموکراسی شود.
در همان آغاز به کار انتخابات نخستین شوراهای شهر و روستا به قدری تحت تأثیر فضای سیاسی قرار گرفت که صحنه هماوردی ۲ جریان سیاسی غالب بر کشور بدل شد که تا به امروز هم ادامه دارد و شورای شهر نیشابور هم از این امر مستثنی نیست.
شورای ششم شهر نیشابور که قریب به اتفاق اعضای آن با لیست شورای ائتلاف انقلابی بر سرکار آمد در اجرای مهمترین و خطیرترین وظیفهاش میرفانی شهردار و عضو سابق شورای شهر شاهرود را به عنوان شهردار نیشابور برگزید.
با تمدید یکساله دوره شوراهای ششم شهر و روستا عمر این دوره شورای شهر نیشابور اگر در ادامه اتفاقی نیفتند به طولانیترین دوره شوراهای این شهر بدل خواهد شد و به تبع آن میرفانی نخستین شهرداری خواهد بود که پنج سال به طور مسمتر بر صندلی شهرداری نیشابور تکیه زده است.
امروز پس از چهارسال فرصت مناسبی است تا به کارنامه عملکرد شهردار برگزیده نیروهای انقلابی نیشابور در شورای شهر از دریچه نگاه خود اعضای شورای این شهر نگاهی داشته باشیم.
بدین منظور خاتونشرق سوالاتی برای اعضای این شورا ارسال کرده که تاکنون سه نفر از اعضای این شورا حاضر به پاسخگویی به این سوالات نشدهاند.
هفتهنامه خاتونشرق برای آگاهی شهروندان و ایجاد شفافیت در عملکرد شورا و شهرداری نیشابور در هر شماره پاسخهای یکی از اعضای شورای شهر نیشابور را منتشر خواهد کرد.
در این شماره مصاحبه محمدکاظم صادقی عضو شورای شهر نیشابور را میخوانیم که چندین دوره سابقه عضویت در شورای شهر و تصدی شهرداری نیشابور را در کارنامه دارد.
جناب آقای صادقی شما از منتقدان جدی میرقانی شهرداری نیشابور در ماههای اخیر هستید.
نظر شما به عنوان عضو شورای شهر نیشابور درباره عملکرد شهرداری در هر کدام از بخشهای عمران، خدمات شهری چیست؟
به نام خدا و با تشکر از نشریه خاتون شرق به نظر من عملکرد شهرداری در حوزه عمران از لحاظ کمیت و تعداد پروژهها تا حدودی قابل قبول است ولی از نظر کمیت و نظارت دقیق در اجرا قابل قبول نیست و متاسفانه اجرای پروژهها هم از لحاظ زمانی طولانی اجرا میشود و هم کیفیت مناسب ندارد.
بهانه شهرداری این است که نیرو برای نظارت ندارد اما این نمیتواند بهانهای باشه برای حیف و میل وجوه شهروندان و در همین رابطه شورای شهر با شهردار مکاتبه کرده که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند اما شهرداری پاسخ داده که ضرورتی ندارد و با نیروهای داخلی این کار را به نحو احسن انجام می دهیم.
نمونه عینی این عدم نظارت و دوباره کاری را در باغ ملی نیشابور میتوانیم به وضوح ببینیم بر طبق روزشماری که برای این طرح با اصرار شورای شهر نصب شد قرار تا پایان آبان پارسال این پروژه به اتمام برسد اما امروز که ۲۱ فروردین است هنوز این پروژه با حدود ۷۰۰ متر کف پوش به اتمام نرسیده است.
به طور مشخص چه ابهاماتی درباره قرارداد پیمانکار شهرک مشاغل مزاحم نیشابور وجود دارد؟
با وجود مساعدتهای شهرداری اما آقایان طرف قرارداد به تعهدات مالی خودشان عمل نکردهاند و این پروژه از جدول زمانبندی خودش خیلی عقب است و شهرداری هم نظارت ضعیفی در طی این مدت داشته است و اگر شهرداری پیشرفت کاری پیمانکار را برابر جدول زمانبندی رصد میکرد و در ماههای نخست که کار با تأخیر جلو میرفت به پیمانکار اخطار میداد شاید این قدر کارها روی هم انباشته نمیشد.
موضوع بعدی که سئوال کردید درباره خدمات شهری است؛ وقتی آقای میرفانی خودشان را برای شهرداری نیشابور نامزد کردند در جلسه ارائه برنامههایشان گفتند خدمات شهری نیشابور وضعیت مطلوبی ندارد و باید اصلاح شود.
امروز شما به عنوان یک خبرنگار و شهروند به سطح شهر و شهروندان مراجعه کنید، نه تنها وضعیت نظافت شهری و حمل زباله، نظافت و شستشوی سطلهای زباله، شستشوی گاریهای حمل و دپوی زباله و شستشوی کانالها بهتر نشده که به مراتب از گذشته در هر دو ناحیه و حتی شهرکها بدتر شده است ولی در عوض پولی که پرداخت میکنیم از گذشته خیلی بیشتر شده است و در مناقصهای که برگذار شده جهش قیمت زیادی داشتیم، شما به عنوان خبر نگار میتوانید نظر شهروندان را در این زمینه جویا شوید.
موضوع بعدی جذب سرمایهگذار و سرمایهگذاری است که با وجود فرصتهای زیادی که در نیشابور برای سرمایهگذاری وجود داشته و دارد اما شهرداری نتوانست از این فرصت استفاده کند.
همه شهرداریها از امکانات، اراضی، امتیازات حقوقی از جمله صدور پروانه برای تبدیل کردن به سرمایه مولد استفاده میکنند اما در نیشابور اتفاقی نیفتاده است.
در شهرداری نیشابور واحدی به نام سرمایه گذاری در ابتدای منوچهری شمالی با تعدادی نیروی کارشناس و تجهیزات راهاندازی شده است که خروجی آن تاکنون چهار قرارداد بوده است که عملاً در اجرا با شکل مواجه شده است که مهمترین آن قرارداد شهرک مشاغل کارگاهی و آلاینده است که بنا به گفته آقای شهردار در مراسم کلنگ زنی قرار بود سرمایه گذار بالغ بر یکهزار میلیارد تومان سرمایهگذاری کند اما حالا مشخص شده که این سرمایهگذار توان پرداخت چکهای که تعهد مالی برای خرید زمین و صدور پروانه است را هم ندارد و از تعداد ۱۱۰ بلوکی که قرار بوده برایشان پروانه بگیرد فقط برای ۱۰ بلوک پروانه گرفته و تاکنون هم ۲ بار به شورای شهر لایحه آورده که چکهایش را با فروش واحدهای تجاری تهاتر کند که با وجود تایید شورای شهر اما هیئت انطباق مصوبه شورای شهر را تایید نکرده البته در این مورد من و آقای همتآبادی(شورا) مخالف بودیم در حالیکه زمینهای مشارکتی در شهر نیشابور زیاد است از جمله پارک ۲۲۰ هکتاری شهید قاجاریان، پارک ریاضیات، زمین انتهای بنیاد شهید و زمین تریا پارک مغفول مانده است.
در حوزه عملکرد واحد سرمایهگذاری شهرداری و جذب سرمایهگذار بیشتر توضیح بدهید.
به نظر من با توجه به ظرفیتهای موجود در شهر نیشابور شهرداری میتوانست خیلی موفقتر عمل کند. یک ایراد اساسی این است که خیلی از شهروندان و سرمایهگذاران خارج از استان از ظرفیتهای موجود در شهر نیشابور مطلع نیستند و قرار هم بود که شهرداری کلیات بستههای سرمایهگذاری را تهیه کند که متاسفانه در این مورد سهلانگاری میشود.
،،وقتی آقای میرفانی خودشان را برای شهرداری نیشابور نامزد کردند در جلسه ارائه برنامههایشان گفتندخدمات شهری نیشابور وضعیت مطلوبی ندارد و باید اصلاح شود.
در طول چهار سال گذشته قراردادهایی در این حوزه منعقد شد که نمیشود نام آن را سرمایهگذاری گذاشت ولی مرسوم است مانند سالن ورزشی دکتر مشایخان که زمین آن را شهرداری در اختیار ایشان گذاشت همچنین ۲ یا سه مورد احداث زمین چمن مصنوعی، قرارداد بنرها، قرارداد مشاغل کارگاهی که در واقعیت سرمایهگذاری نیست و به نوعی زمین فروشی و صدور پروانه است ولی نام آن را سرمایهگذاری گذاشتهاند و متاسفانه به جز احداث سالن ورزشی دکتر مشایخان بقیه در اجرا موفقیتآمیز نبوده و عملا یا سرمایهگذاران و یا شهروندان و شهرداری ناراضی هستند.
در خصوص طرحها و لوایح مرتبط با حمایت از انبوهسازان ارزیابی شما چیست؟
درباره انبوهسازان با وجود وعدههایی که آقای شهردار دادند حمایتی از انبوهسازان نیشابور نشده و مثل سایر شهروندان تعهدات مالی خودشان را انجام میدهند و با ایشان هم به همان منوال رفتار میشود و به خاطر جذابیتی که شهر مشهد دارد تعداد زیادی از انبوهسازان نیشابور به مشهد مهاجرت کردهاند.
آیا شورای شهر ششم نیشابور در آغاز کارش برنامه تعریف شدهای داشته و اگر چنین بوده پس از نزدیک به چهار سال چند درصد از این برنامهها با حضور آقای میرفانی به عنوان شهردار نیشابور محقق شده است؟
خیر شورای شهر ششم نیشابور برنامه مدون و تعریف شدهای نداشته البته نه در این دوره و نه در دورههای قبلی هم وجود نداشته ولی هر کدام از اعضای شورا براساس و عدهای که در دوره انتخابات به شهروندان داده اولویت های خودش را تعریف میکند ولی معمولاً به این شکل است که شورا به شهرداری رای می دهد که برنامههایش به ایدهها و نظرات آنها نزدیک باشد و شورای ششم از بین ۱۷ کاندیدا برای تصدی شهرداری به برنامه های آقای میرفانی رای داد که مهترین آنها عبارت بود از بهسازی و ساماندهی ورودیهای شهر نیشابور، ساماندهی وضعیت خدمات شهری، ساماندهی منطقه گردشگری، بهسازی بافت فرسوده، اجرای پروژههای برندینگ و کسب سود از این پروژهها، ایجاد باغ ها و پارک های موضوعی، مشارکت با انبوهسازان، جذب سرمایه گذار، اجرای پیادهراه در منطقه گردشکری، تکمیل پروژههای نیمه تمام، ایجاد گلخانه و فروش گل و گیاه، کمک به مالکین بافت فرسوده و اعمال تخفیف برای بازسازی این بافتها، بهسازی میادین و پارک ها، نورپردازی معابر و پیادهروها و… که اگر بخواهم به تمامی موارد اشاره کنم تعداد ریفهای آن بسیار زیاد است ولی متأسفانه بخش بسیار زیادی از این موارد اجرائی نشده و به همین دلیل هم تاکنون ۲ بار شورای شهر تا آستانه استیضاح شهردار جلو رفته است ولی بنابه دلایلی موفق به کسب اکثریت آرا نشده است.
میزان عملیاتهای عمرانی و اجرای طرحهای آسفالت در دوره مدیریت آقای میرفانی نسبت به دوره قبل چگونه بوده است؟
به نظر من تولید آسفالت و پخش آن در بعضی سالها خوب و در بعضی از سالها متوسط بوده ولی واقعیت این است که وضعیت معابر از لحاظ روکش آسفالت مناسب نیست و شهروندان راضی نیستند، البته این موضوع عوامل متعددی دارد از جمله حفاریهای متعدد شرکتهای خدماتی مثل آب و فاضلاب، برق، مخابرات و گاز که در این خرابیها موثر است و دیگر اینکه معابر شهر نیشابور قدیمی است و اگر هر سال بخشی از این معابر روکش آسفالت نشوند وضعیت شهر در بخش ترمیم عقب میافتد و از لحاظ تناژ آسفالت هم آمار دقیقی ندارم که به صورت آماری بخواهم مقایسه کنم.
آیا به روز شدن پرداخت حقوق پرسنل شهرداری از دستاوردهای دوره مدیریت ایشان است؟
پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در این دوره به موقع و معمولا تا پایان ماه و در تاریخ معین پرداخت میشود و از این بابت پرسنل شهرداری راضی هستند.
آیا در دوره مدیریت میرفانی تحولی در سازمان آتشنشانی نیشابور صورت گرفته؟
سازمان آتشنشانی نیشابور در حال حاضر به دلیل کمبود نیرو و بازنشسته شدن تعداد زیادی از پرسنل وضعیت مناسبی ندارد ولی از لحاظ خرید تجهیزات و تامین ماشینآلات وضعیت قابل قبولی دارد و با وجود محدودیتهای مالی به این مجموعه به تناسب توجه شده است.
نظر شما درباره نحوه مدیریت شهردار نیشابور درخصوص وضعیت جمعآوری زبالههای شهری چیست؟
به نظر من وضعیت شهر از این نظر به هم ریخته است و مناسب نیست.
چرا طرح اکو در نیشابور به حالت تعلیق درآمده است؟
اکو یک طرح جدید در شهر نیشابور بود. آنچه در جلسات در این خصوص بیان شده این است که پیمانکار به خاطر همکاری نکردن دستگاههای اداری شهرستان مانند دادستانی، نیروی انتظامی برای جلوگیری از فعالیت زبالهگردها در سطح شهرستان ناراضی بود که در این مورد نمیتوانم خیلی اظهار نظر کنم.
موضوع دیگری که این روزها درباره شهرداری نیشابور مطرح شده وضعیت قرارداد با یک پیمانکار مربوط به تبلیغات درونشهری نیشابور است. در این خصوص لطفا توضیح بدهید.
در این مورد ابهامی در قرارداد وجود ندارد ظاهرا در اجرا با مشکلاتی مواجه شده است.
درباره میزان مرخصیها و مأموریتهای آقای شهردار هم در حال حاضر اطلاعات آماری ندارم و باید از دبیرخانه استعلام کنم.
به عنوان عضو شورای شهر نیشابور ارزیابی شما از عملکرد میرفانی شهردار نیشابور طی چهار سال گذشته چیست؟
من آقای میرفانی را از لحاظ اجرائی موفق نمیدانم و با توجه به تجربه ایشان در شهرداری و شورای شهر شاهرود و همچنین همدلی و همراهی شورای شهر نیشابور در این دوره انتظار میرفت موفقتر عمل کنند.
به نظر شما نقاط قوت و ضعف مدیریت ایشان چیست؟
آقای میرفانی از لحاظ اخلاق و رفتار انسان وارسته و متشرع و سالم و متعهد به شرع و دیانت است ولی از لحاظ مدیریتی به نظر من مدیر موفقی نیستند.
توجه داشته باشید که عملکرد شهرداران و مدیران شهری روی زمین دیده میشود و اثرات آن کاملا محسوس است. از نظافت درب ورودی منزل شهروندان، آیلندهای فضای سبز ، درب و دیوار اعیان شهر، آسفالت معابر، پارکهای شهر، ساختوساز داخل شهر، پلها و زیرگذرها و میادین همه اینها با شهروندان و مسافران و گردشگران حرف میزنند تا وضعیت ظاهری مناطق گردشگری، ورودیهای شهر و انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری و عمرانی که شهر ما را در این موارد وضعیت مناسبی ندارد ولی میتوانست بهتر باشد.
البته ایشان [میرفانی شهردار نیشابور] این نگاه من را قبول ندارد و میگوید شما ذرهبین به دست گرفتهاید و فقط نقاط ضعف را میبینید در صورتی که اصلا این گونه نیست، من در همه مراسمها و افتتاحیههای ایشان حضور داشتهام و از زحمات ایشان و تیم مدیریتشان قدردانی کردهام اما در جمعبندی همه موارد را باید به تناسب با هم بسنجیم، ظرفیتها، پتانسیلها و توانمندیهای شهر نیشابور بسیار از شهرهای دیگر متمایز است و انتظار من و شهروندان هم به همین تناسب بیشتر است.
ایشان مدعی است که در حوزه تملک املاک قوی کار کرده و گرههای قدیمی شهر را مثل تقاطع مخابرات و ملاصدرا را بازگشایی کرده است که من هم قبول دارم اما سوال این است که با چه بهایی بازگشایی شد؟ اگر با این مبالغ بود که در گذشته هم میتوانست این بازگشاییها انجام شود.
ایشان مدعی است که در طرح تفصیلی شهر نیشابور با رایزنیهایی که با مشاور و در حوزه معاونت عمرانی استانداری انجام شده است کاربریهای مناسبی دیده شده و ما هم امیدواریم این اتفاقات افتاده باشد اما عملا هنوز هیچ طرحی در این خصوص ابلاغ نشده است.
ایشان در مصاحبهها مدعی هستند که بودجه شهرداری نیشابور را ۱۰۰درصد وصول کردهاند در حالیکه در تمامی دورهها بودجه شهرداری نیشابور ۱۰۰درصد وصول شده است و این اتفاق جدیدی نیست.
البته این را هم قبول دارم که ایشان هرچه در توان داشته گذاشتهاند و مرتب پشت میز کارشان هستند و تلاش میکنند.
به نظر شما عملکرد شاخص مدیریت شهری نیشابور در این دوره چه بوده است؟
در این بخش میتوان به آسفالت و تکمیل بلوار شهید سردار سلیمانی اشاره کرد.
دوم اجرای مرحله نخست میدان مشاهیر است که قرار بود مرحله دوم آن هم شروع شود که هنوز نشده است.
سوم آسفالت بلوار مقاومت و بازگشایی تا بلوار پژوهش است که در صورت تکمیل این طرح میتوان از آن به عنوان یک پروژه شاخص در طی مدت چهار سال گذشته نام برد.
تخریب تکمغازه ابتدای خیابان ابراهیمی، بازگشایی ۱۶ متری میدان گلشن به ارگ جنوبی، محوطهسازی ۷۰۰متر باغ ملی و روکش آسفالت چند معبر از دیگر اقدامات شهرداری نیشابور طی این مدت است که اینها برای شهر نیشابور واقعا پروژه محسوب نمیشود و در شان مردم نیشابور نیست و مواردی هم که اگر اجرا میشد امروز نیشابور وضعیت بهتری داشت عبارتند از بهسازی ورودیهای نیشابور از سمت بلوار ۷۶ متری ، ورودی بلوار آزادگان، ورودی بلوار رسالت، ورودی تربت حیدریه و مناطق گردشگری، احداث پارک ریاضیات، تکمیل مجموعه افلاکنما، تکمیل مجموعه مشاهیر، بهسازی و تکمیل پارکها و میادین، رفع زایدات شهری در کل سطح شهر، نورپردازیهای خیابانها و معابر، بهسازی و رفع مشکلات منطقه گردشگری، جدارهسازی خیابان امام خمینی، روکش آسفالت معابر.
به عنوان شخصی که چندین دوره عضو شورای شهر نیشابور بودهاید نحوه تعامل ادارهها از جمله میراث فرهنگی و آستان قدس و اوقاف را با شهرداری نیشابور چگونه ارزیابی میکنید؟
متاسفانه اداره میراث فرهنگی نیشابور میتوانست در شهر نیشابور به عنوان یک محرک قوی برای پیشرفت و عامل جهش عمل کند اما متاسفانه در حال حاضر به شکل یک ترمز و عامل بازدارنده درآمده است.
در خیلی از موارد میراث فرهنگی نیشابور میتوانست در تعامل با شورا و شهرداری باعث پیشرفت منطقه شود که نمونه بارز آن منطقه گردشگری، بهسازی بازار نو، بازار سرپوش، رباط شاه عباسی، باغ امینالاسلامی و باغ قوامی است اما من اعتقاد دارم که پیگیریهای شهرداری هم در این موارد کافی نبوده است و اگر موضوعات اختلافی جدیتر پیگیری میشد نتیجهبخش میبود.
آستان قدس و اوقاف هم از این قاعده مستثنی نیستند. آستان قدس در نیشابور املاک زیادی دارد که اگر با شهرداری تعامل و مساعدت میداشت حتما امروز چهره شهر متفاوت بود.