سرنوشت نمایندگان نیشابور چه شد؟
سرنوشت نمایندگان نیشابور چه شد؟
در حالی به طور رسمی اسامی اعضای ۱۰ کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی پس از حرف و حدیث های فراوان اعلام شده که یکی از نمایندگان نیشابور در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابات حضور دارد و اثری از نماینده دیگر نیشابور نیست. همچنین با اعلام هیات رئیسه کمیسیون ها دو نماینده نیشابور نامشان در این بین دیده نمی شود

انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس در این دوره تفاوت هایی با دوره قبل کرده است. به گزارش ایسنا، با تغییر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی نسبت به ادوار گذشته تغییر کرده است.
در این دوره نمایندگان دو اولویت پیشنهادی خود به همراه فرم های امتیازبندی را به هیأت رئیسه ارائه می‌کنند.
این امتیازبندی بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون است.

پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراضی داشته باشد می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض اقدام کند. بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون می‏‌شود قرعه‏‌کشی انجام می‏‌گیرد.
همچنین امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند و نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند.

در همین رابطه مطابق با اعلام خبرگزاری‌ها احسان ارکانی اولویت اول خود را کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قرار داده که در بررسی های اولیه امتیاز ۶۷۵ برای آن آورده است و اولویت دوم نیز در کمیسیون اقتصاد بوده همین امتیاز را کسب کرده است. ارکانی در لیست ابتدایی در کمیسیون اقتصادی جا گرفته بود اما به نظر می رسد با افزایش ظرفیت برخی کمیسیون ها مطابق لیست نهایی منتشر شده توانسته در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا کند.

اما ماجرا برای دیگر نماینده نیشابور پیچیده به نظر می رسد.
هاجر چنارانی در اولین اولویت خود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را انتخاب کرده بود که امتیازش برای آن ۷۶۲ شده است و برای اولویت دوم در کمیسیون برنامه و بودجه نیز ۷۱۰ امتیاز کسب کرده است.
بیشترین امتیاز بین کل نمایندگان مجلس مربوط به مسعود پزشکیان است که برای کمیسیون بهداشت و درمان‌ امتیاز ۱۷۶۴ را کسب کرده است.

نکته تامل برانگیز اما عدم درج نام چنارانی در هیچکدام از دو کمیسیون مربوطه و حتی ۸ کمیسیون دیگر اعلام شده است.
این درحالی است که وی پیشتر در جلسه شورای ورزش نیشابور از انتخاب خود در کمیسیون امنیت ملی سخن گفته و این خبر را در کانال تلگرامیش نیز اعلام کرده بود.
در همین رابطه چندی پیش کانال تلگرامی منتسب به یکی از نشریات نیشابور که صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن از اعضای فعال ستاد ارکانی در انتخابات بود و روز گذشته به عنوان مسئول دفتر وی در تهران رسما انتخاب شد در خبری بدون اشاره به نام نماینده ای نوشت: شنیده ها حاکی از آن است امروز یکی از نمایندگان خانم در مجلس شورای اسلامی پس از آنکه اسمش در لیست کمیسیون امنیت ملی قرار نگرفته هیئت رئیسه مجلس را تهدید کرده در صورتی که وی در این کمیسیون قرار نگیرد از نمایندگی مجلس استعفا خواهد داد!!!
حرکات و رفتارهای خاص این نماینده واکنش های متفاوتی را در بین دیگر نمایندگان در پی داشته است.

به غیر از چنارانی نام ۴ نماینده زن دیگر در فهرست درخواست کنندگان کمیسیون امنیت ملی به چشم می خورد.
به نظر می‌رسد منظور از نماینده خانم در این خبر نماینده نیشابور بوده که در صورت صحت این موضوع در همین آغاز کار حاکی از وجود اختلاف نظر و شکاف حداقل بین اطرافیان نمایندگان نیشابور است که در لیست واحد اصولگرایان قرار داشتند.
هرچند چنارانی هیچ گاه مورد تایید اصولگرایانی که از ارکانی در نیشابور حمایت کردند قرار نگرفت.

حال باید منتظر ماند و دید ماجرای چنارانی برای انتخاب کمیسیون به کجا می رسد.‌
آیا موفق خواهد شد به کمیسیون مورد علاقه خود یعنی کمیسیون امنیت ملی برود یا مجبور به حضور در کمیسیون های دیگر می شود و شاید هم مطابق آیین نامه جدید مجلس باید منتظر حضور او در سه کمیسیون باقی مانده مجلس یعنی امور داخلی کشور و شوراها، فرهنگی و قضایی و حقوقی باشیم یا اینکه باید منتظر استعفای وی چنانکه پیش از این گفته بود باشیم؟!