زمین مناسب برای جهش مسکن در نیشابور نداریم
زمین مناسب برای جهش مسکن در نیشابور نداریم
خاتون شرق- علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در تبصره ۲ ذیل ماده ۹ قانون تامین مسکن آمده است برای تولید مسکن استفاده از اراضی کشاورزی درجه یک و ۲ ممنوع است و نوع کلاس خاک باید توسط مرکز تحقیقات کشاورزی مشخص کند.

سعید صفارائی
علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در تبصره ۲ ذیل ماده ۹ قانون تامین مسکن آمده است برای تولید مسکن استفاده از اراضی کشاورزی درجه یک و ۲ ممنوع است و نوع کلاس خاک باید توسط مرکز تحقیقات کشاورزی مشخص کند.
وی گفت: در سال ۱۴۰۲ استعلام نوع کلاس خاک برای الحاق ۱۱۰هکتار زمین به محدوده شهری برای تامین مسکن ملی به درخواست اداره کل راه وشهرسازی انجام شد و در آن زمان صرف نظر از کلاس خاک با این توجیه فنی که این زمین‌ها برای تامین آب دچار مشکل است موافقت ضمنی توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شد.


وی افزود: در آن محدوده ۳۳۸هکتار زمین متعلق به آقای سعیدی است که از سه منبع آبی برای این‌ محدوده فقط ۲۰لیتر آب در اختیار دارد و با این‌ میزان حدود ۵۰هکتار قابل کشاورزی است و مابقی بدون آب باقی می‌ماند‌ و این مسائل را مطرح کردیم و نامه‌اش در یکم تیرماه ۱۴۰۲ ارسال شد اما سازمان امور اراضی کشور با استناد به تبصره ۲ ذیل ماده ۹ قانون مسکن ملی به این مورد اشکال گرفت و بر آزمایش کلاس خاک تاکید کرد. در جلسه‌ای که با آقای افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور و فرماندار نیشابور داشتیم قرار شد این زمین وهمچنین زمین‌های دیگر هم بررسی شود زیرا تعداد زیادی متقاضی مسکن داریم اما زمین مناسب برای جهش مسکن در نیشابور نداریم و باید این‌موضوع را در شهرستان حل کنیم.
وی گفت: قرار بر این شد طی جلسه‌ای با حضور مدیر امور اراضی استان، منابع طبیعی، راه‌وشهرسازی و جهاد کشاورزی زمین‌های مناسب در شهرستان که کلاس خاک آنها بالاتر از ۲ است پیدا کنیم و منابع طبیعی نیز اعلام کرده ۳هزار و ۵۰۰هکتار زمین به راه‌وشهرسازی تحویل داده و از این میزان باید ببینیم چقدر برای تامین مسکن شهرستان مناسب است که آیتم‌های لازم را مانند دسترسی آسان و قابلیت الحاق به شهر داشته باشد.
وی اظهار کرد: وظیفه ما تامین امنیت غذایی شهروندان است اما تامین مسکن هم از اولویت‌های دولت است و در این خصوص اصلا نگاه بخشی نداریم و امیدواریم این‌ موضوع را در شهرستان با یک راهکار قانونی مدیریت کنیم.
وی درخصوص زمین‌های روستای دشت که به مسکن ملی اختصاص یافته گفت: این زمین‌ها اراضی ملی است و هیچ مشکلی برای کلاس خاک ندارند و در روستای دشت پنج‌هزار واحد پیش‌بینی شده که از این میزان سه هزار واحد برای مسکن ملی و ۲هزار واحد به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است.

انقلاب در تولید گندم در نیشابور با همت کشاورزان پیشرو

کشاورزی از گذشته سخت‌تر اما از آینده آسان‌تر است

مبارکی همچنین گفت: طی چند سال اخیر خشکسالی‌های مداوم باعث خسارت جدی به بخش کشاورزی شد اما با تلاش فعالان این بخش خللی به امنیت غذایی کشور وارد نشد و نگرانی بابت سفره مردم به وجود نیامد و امروز ایران جزو ۱۰کشور نخست تولیدکننده شیر و گوشت مرغ است و در تولید گندم خودکفا شده‌ایم.
وی گفت: طی یک سال گذشته ۱۴هزار و ۸۲۰ تن خرید گندم در شهرستان نیشابور داشتیم که نسبت به پارسال ۱۰درصد افزایش یافته و علاوه بر این‌کم‌ترین میزان سن‌زدگی در سطح استان را در نیشابور داشتیم و از ۲۱صدم درصد به ۱۳صدم درصد کاهش یافته است.
وی افزود: امسال در نیشابور ۱۲هزار هکتار گندم کاشته شده و از این میزان پیش‌بینی می‌شود ۴۸هزار تن گندم تولید شود و پارسال میانگین تولید گندم در نیشابور سه ممیز ۷۵صدم تن در هر هکتار بوده است و هدف ما رساندن میانگین تولید گندم در هر هکتار به ۶تن با کمک کشاورزان پیشرو است و این یک انقلاب در تولید گندم کشور است.
وی گفت: کشاورزی از گذشته سخت‌تر اما از آینده آسان‌تر است و هیچ امیدی به بهبود وضعیت اقلیم‌کشورمان نداریم و کشاورزان باید یاد بگیرند در این شرایط کشاورزی کنند و یکی از مهم‌ترین راهها آموزش کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای است.
وی اظهار کرد: طرح تحول کشاورزی برای ۹محصول در نیشابور شامل گندم، جو، پنبه، زعفران، چغندر قند، ذرت علوفه‌ای، پسته، انگور و محصولات گلخانه‌ای و همچنین توسعه کشت گیاهان دارویی نیز در دستور کار قرار دارد البته نداشتن بازاریابی مناسب برای گیاهان دارویی یکی از مشکلات این حوزه است و یک شرکت تعاونی در این حوزه سال گذشته در نیشابور تشکیل شده است.