درخشش مدیران صنایع زبرخان در ششمین همایش تقدیر از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی
درخشش مدیران صنایع زبرخان در ششمین همایش تقدیر از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی
خاتون شرق - ششمین همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سالن همایش‌های هتل پردیسان مشهد با حضور ۲۷شرکت از استان خراسان رضوی برگزار شد.

ششمین همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سالن همایش‌های هتل پردیسان مشهد با حضور ۲۷شرکت از استان خراسان رضوی برگزار شد.

مصرف کننده را باید به کیفیت شناخت نه کمیت
سیدمهدی اصغریان رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان خراسان رضوی و معاون مدیرکل امور استان‌های انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور در این همایش گفت: انجمن‌ها، نهادهای مردمی در سطح کشور هستند اما هنوز امکان دریافت شناسه ملی برای انجمن‌ها در کشور فراهم نشده است و امکان دسترسی به شبکه دولت و سامانه جامع عضویت در کشور را هم برای اطلاع‌رسانی و فراخوان مردمی ندارند.


وی اظهار کرد: اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اساسنامه از ۲سال گذشته تنظیم و تقدیم سازمان حمایت شده و امیدواریم در سال جاری توسط وزیر محترم صمت در مجلس مطرح شود تا موضوع حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قوت بیشتری بگیرد وما نمی‌خواهیم انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در حد حرف و مصوبه باقی بماند و از همه مسئولان می‌خواهیم که نگذارند نور امید در دل انجمن‌های شهرستان‌های کشور خاموش شود.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های واحدهای تولیدی تاخیر در پرداخت معوقات توسط بخش دولتی و بخش خصوصی است که باعث مختل شدن چرخ تولید می‌شوند و انتظار می‌رود در حمایت از واحدهای تولیدی پرداخت مطالبات واحد های تولیدی در اولویت قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه نیازمند نظارت به چند مورد در سطح ملی هستیم اظهار کرد: امروز اسنپ در سبد اصلی خانوار قرار دارد در حالیکه نرخ مصوب ندارد و در ایام خاص و روزهای برفی و بارانی قیمتش را افزایش می‌دهد و گزینه‌ای هم به نام «عجله دارم» در اپلیکیشن اسنپ قرار گرفته که با انتخاب آن ۳۰ تا ۴۰درصد قیمت افزایش پیدا می‌کند و جدیدا گزینه‌ای هم به نام انعام در آن تعبیه شده و واقعا نیاز است برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان این حوزه یک بازنگری جدی شود.
وی گفت: موضوع دیگر که در صداوسیما زیاد شده تبلیغات خلاف واقع است که در قانون نظام صنفی تخلف محسوب می‌شود مانند فروش اقساطی بدون چک و ضامن که روشی برای گمراه کردن مصرف‌کنندگان است در حالی که جایی وجود ندارد که بدون چک و ضامن فروش اقساطی انجام شود.
وی گفت: با بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کنندگان باید منتظر خسارات غیرقابل جبرانی خواهیم بود و لطمه‌اش در نهایت به تولید‌کننده و مصرف‌کنندگان وارد خواهد شد و مصرف کننده را باید به کیفیت شناخت ، نه کمیت و در سال جهش تولید افزایش کیفیت به طور ویژه مخصوصا در استان خراسان در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

 

حمایت از مصرف کننده حمایت از تولیدکننده را به همراه دارد
حسین فرهیدزاده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این برنامه گفت: حمایت از مصرف کننده حمایت از تولیدکننده را به همراه دارد و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خراسان رضوی پیشرو و بسیار فعال است و فعالیت این انجمن هم به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده است.


وی افزود: تولیدکنندگان ما شریف هستند و بالاتر از سود متعارف انتظاری ندارند و این ما هستیم که در دستگاه‌های نظارتی باید روند کسب‌وکار را تسهیل کنیم و امروز شاهد افزایش هزینه حمل‌ونقل، هزینه ارزی و تامین مواد اولیه هستیم و قطعا این موارد را مورد توجه قرار می‌دهیم و همانطور که پیگیر حقوق مصرف‌کنندگان هستیم به حقوق تولیدکنندگان هم توجه داریم.
وی گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و در این جهت باید علاوه بر بازار داخلی به بازارهای خارجی و صادرات هم توجه داشته باشیم و در این حوزه واحدهای توانمندی داریم و هدف ما باید بازارهای جهانی باشد و همچنین باید امنیت سرمایه‌گذاری را تامین کنیم تا مشارکت مردمی را تقویت کنیم.
امیررضا رجبی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش با ابراز خرسندی از برگزاری ششمین دوره تجلیل از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان گفت: در خدمت عزیزانی هستیم که در حین توجه به توسعه و تولید محصولات با کیفیت، حقوق مصرف کنندگان را در نظر داشته‌اند و طی فرایندی که توسط کارشناسان صورت گرفته حامی حقوق مصرف کنندگان شناخته شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند، خوشبختانه امروز مردم در فضای فعلی کسب و کار به واحدهای تولید کننده‌ای که توجه ویژه به حقوق مصرف کنندگان دارند بیشتر توجه می‌کنند.

 

 

 

 

ابوذر سعادتی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زبرخان نیز در حاشیه این همایش گفت: در ششمین دوره این همایش از ۲۷واحد صنعتی شرکت کننده هفت شرکت از شهرستان زبرخان است و امروز زبرخان پس از مشهد با وجود شهرک صنعتی خیام دومین قطب صنعتی استان خراسان رضوی است.


وی افزود: بازرسی‌ها از حوزه تولید تا عرضه کالا و خدمات در زبرخان به طور مستمر انجام شده و تخلفات واحدها به موقع رسیدگی می‌شود و سامانه ۱۲۴ نیز آماده دریافت شکایت‌های مردمی است.
لازم به ذکر است در این همایش ازشرکت‌های، افلاک الکتریک خراسان، پاک فیروزه، آبراهه گستر نیشابور، پنبه و دانه های روغنی خراسان، فرآورده‌های لبنی بینالود، فضل نیشابور (روغن نباتی سه گل) و سنجش ابزارپویای آینده به عنوان واحدهای برتر حامی مصرف‌کنندگان با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.