جای مسابقات بین المللی کشتی پهلوانی نیشابور در تقویم فدراسیون خالی است
جای مسابقات بین المللی کشتی پهلوانی نیشابور در تقویم فدراسیون خالی است
صبح امروز جلسه شورای ورزش نیشابور همزمان با گرامی داشت هفته ورزش پهلوانی و زورخانه ای با حضور مسئولین و روسای هیات های ورزشی برگزار شد. در این مراسم از پهلوان امین رشید لمیر نیز تقدیر به عمل آمد. رشید لمیر در این مراسم با یادآوری پهلوانان بزرگ نیشابور خواستار توجه بیشتر به این رشته و برگزاری مسابقات بین المللی کشتی پهلوانی در نیشابور شد. انتقاد هیات های ورزشی از همکاری نکردن ارگان ها و صنایع از جمله فولاد خراسان نیز از دیگر حاشیه های مهم این جلسه بود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نیشابور در این جلسه گفت: سال گذشته ۱۶ هزارو ۷۰۰ ورزشکار سازمان یافته خود را بیمه ورزشی کردند که نزدیک به نرم استاندارد کشوری است و اما از ابتدای امسال به دلیل شیوع کرونا تنها ۳۵۰‌ورزشکار خود را بیمه ورزشی کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد کاهش را نشان می دهد. محسن کاوه آهنگر در جلسه شورای ورزش نیشابور‌افزود: هم اکنون سرانه ورزشی نیشابور ۲۸‌سانتی متر است‌که میانگین این عدد در استان ۴۵ سانتی متر است. وی با بیان ایینکه با توجه به پتانسیل های ورزشی نیشابور حضور تیم هایی از این شهرستان در رقابت های لیگ برتر کشور ضروری است خاطر نشان کرد: اعتبارات عمرانی امسال ورزش نیشابور سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان و اعتبارات ورزشی نیز ۳۳۰ میلیون تومان است که این رقم در سال قبل ۴۰۷ میلیون تومان بوده است.

امام جمعه نیشابور نیز گفت: پهلوانی مایه تفاخر و غرور نیست بلکه نماد جوانمردی و فتوت است. حجت الاسلام یعقوبی افزود: ورزش پهلوانی هویت ملی و دینی ما را میرساند و ورزشکاران رشته های مختلف با توجه به همین هویت و با‌استعانت از حضرت علی(ع) افتخارات زیادی را برای کشورمان به دست آورده اند که شایسته تقدیر است.

جای جام کشتی پهلوانی نیشابور در تقویم فدراسیون کشور و فدراسیون جهانی خالی است

پهلوان امین رشید لمیر گفت: با توجه به سبقه طولانی ورزش پهلوانی و بستن ۱۱ مرتبه بازوبند پهلوانی به بازوی پهلوانان نیشابوری جای رقابت های ملی و جهانی این رشته در تقویم فدراسیون خالی است. دارنده دو بازوبند پهلوانی کشور ادامه داد: واژه پهلوانی در کشور ما محدود شده در صورتی که پهلوانی محدود به کلمات و حتی جنسیت نیست و زنان زیادی در طول تاریخ بوده اند که پهلوان‌وار زیسته اند. وی با اشاره به این که ریشه درخت پهلوانی گذشت است خاطر نشان کرد: پهلوانان واقعی شهدا هستند، کسانی که به خاطر کشور و ناموس و اعتقادات خود از با ارزش ترین داشته خود گذشتند.





رعایت اخلاق نخستین گام در ورزش است

فرماندار نیشابور نیز در این مراسم گفت: رعایت اخلاق نخستین گام در ورزش است و اخلاق مداری ویژگی بارز پهلوانان است. علیرضا قامتی افزود: برای استفاده بهینه از امکانات ورزشی، تمام دستگاه های اجرایی موظف هستند امکانات و اماکن ورزشی خود را در اختیار اداره ورزش و جوانان و هیات های ورزشی قرار دهند. وی با انتقاد از عدم صدور سند برای برخی پروژهای شهری و ورزشی گفت: ۱۰ پروژه مهم را در شهرستان ورود پیدا کردم تا اعتبارات دولتی برای آن ها بگیریم اما وضعیت سند آن معلوم
نبوده است. وی با بیان اینکه امکانات و غنای فکری در نیشابور زیاد است خواستار ارائه برنامه مدون و مشارکت همه دستگاه های شهرستان برای پیشرفت در ورزش شد.

در ادامه این جلسه تعدادی از روسای هیات های ورزشی به بیان مشکلات خود پرداختند. کم بود اعتبارات و سالن‌ورزشی و امکانات سخت افزاری از مهمترین مباحث مطرح شده در جلسه بود. همکاری نکردن سایر ارگان ها و نهاد و صنایع به خصوص مجتمع فولاد خراسان در حوزه ورزش قهرمانی نیز دغدغه روسای هیات های ورزشی شهرستان بود که در صحبت های جداگانه ای به آن پرداختند.