اجرای طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیشابور
اجرای طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیشابور
خاتون شرق - با همکاری دادگستری و آموزش و پرورش نیشابور، طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیشابور اجرا می‌شود.

با همکاری دادگستری و آموزش و پرورش نیشابور، طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیشابور اجرا می‌شود.
رئیس دادگستری نیشابور در گفتگوی اختصاصی با خاتون شرق با اعلام این خبر گفت: این طرح که بخشی از آن در قالب طرح «قاضی مدرسه» از سال ۹۵ در مدارس اجرا می‌شد اکنون به شکل گسترده، جامع و تخصصی و با رویکرد کاهش معنادار آسیب‌های اجتماعی در مدارس اجرایی می‌شود.
ابراهیم ابراهیم‌زاده افزود: در این طرح سه گروه هدف شامل دانش‌آموزان، والدین آنها و معلمین و مدیران مدارس در نظر گرفته شده است که برای هر سه گروه، برنامه‌هایی تدارک دیده شده که به تدریج اجرایی می‌شود اما بخش عمده‌ی کار مربوط به دانش‌آموزان است که همه‌ی ما در مورد آنها وظیفه داریم.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان مهم‌ترین گروه هدف این طرح هستند ادامه داد: دانش‌آموزان که در واقع کودکان و نوجوانان ما هستند دارای حقوق و تکالیفی هستند که غالبا از آنها اطلاع کاملی ندارند و این وظیفه‌ی اولیاء مدرسه، والدین دانش‌آموزان و کارشناسان و قضات دادگستری است که آنان را طی یک برنامه‌ی منسجم و متشکل، از این حقوق و تکالیف آگاه کنند.

دانش‌آموزان محور طرح هستند
ابراهیم زاده گفت: محور این طرح، آگاه‌سازی دانش‌آموزان نسبت به حقوق و تکالیفی است که باید از آنها برخوردار باشند و چه در خانواده و چه جامعه،‌ باید نسبت به آنها آگاه و متعهد باشند.
رئیس دادگستری نیشابور خاطر نشان کرد: گاهی والدین و نیز اولیاء مدارس با حقوق و تکالیف دانش‌آموزان آشنایی کافی ندارند و این امر باعث می‌شود که در این موارد در خانواده و مدرسه، حقوق کودکان و نوجوانان، تضییع گردد و البته والدین و مربیان،‌ از این امر آگاهی کامل ندارند.
ابراهیم‌زاده گفت: همچنین تکالیفی که کودکان و نوجوانان در مقابل مدرسه، خانواده و جامعه دارند باید به آنها آموزش داده شود که در محیط اجتماعی، رفتار منظم‌ و متعارف داشته باشند و از آسیب‌هایی که در مسیر زندگی آنان قرار دارد مصون بمانند.
وی با یادآوری اینکه این طرح از ابتدای امسال آغاز شده گفت: هر دو نهاد آموزش و پرورش و دادگستری، به نوعی مسؤولیت قانونی و حقوقی در مقابل دانش‌آموزان دارند و همچنین نسبت به کودکانی که خارج از مدارس هستند و به دلایلی ترک تحصیل کرده یا از تحصیل محروم شده‌اند نیز دارای تکالیف و تعهداتی می‌باشند.

این طرح یک برنامه‌ی اجتماعی زمان‌بر است
وی خاطر نشان کرد: در جلساتی که از ابتدای امسال با مدیران آموزش و پرورش شهرستان داشته‌ایم چهارچوب کلی طرح مشخص شده و مقرر گردیده که آموزش و پرورش، با کمک اولیا و مدیران مدارس و نیز با همکاری انجمن‌های اولیا و مربیان، آسیب‌های اجتماعی مدارس در مناطق مختلف را شناسایی و احصا کند و سپس در جلسات هم‌اندیشی و تخصصی که برای این امر در نظر گرفته شده، راه‌های کاهش آسیب در این مدارس مورد بررسی قرار گیرد و عملیات اجرایی برنامه با همکاری قضات دادگستری و کارشناسان متخصصی که در رشته‌های مختلف مرتبط با جرایم و آسیب‌های کودکان و نوجوانان هستند آغاز گردد.
ابراهیم‌زاده تصریح کرد: از آنجا که این طرح، یک برنامه‌ی اجتماعی گسترده و زمان‌بر است و ارگان‌ها و نهادهای مختلفی می‌توانند در آن کمک و مشارکت داشته باشند مقرر شده که این نهادها با توجه به وظایف و عملکردهایی که در زمینه‌ی کودکان و نوجوانان دارند پای کار بیایند و در این مهم به ما کمک کنند.

رفتار برخی خانواده‌ها با کودکان، مصداق کودک‌آزاری است
وی خاطر نشان کرد: بعضی از رفتارهایی که خانواده‌ها با فرزندان‌شان دارند ممکن است منشأ آسیب و احیانا مصداق کودک‌آزاری باشد که این امر علاوه بر اینکه حقوق کودکان را تضییع می‌کند تکلیف‌پذیری و جامعه‌پذیری آنها در آینده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ابراهیم زاده گفت: همکاران قضایی ما که در رشته‌های مختلف تخصص دارند با حضور در مدارس آسیب‌دار، حاضر می‌شوند و ضمن آموزش حقوق و تکالیف دانش‌آموزان، اولیای مدارس را نیز در این زمینه آگاه و راهنمایی می‌کنند.
وی در پایان تأکید کرد: همه‌ی ما در هر جایگاه و مسؤولیتی هستیم نسبت به کودکان و نوجوانان، مسؤولیت و وظیفه داریم و در هر قسمت که بتوانیم به این طرح کمک کنیم،‌ در سالم‌سازی فرهنگ اجتماعی در بین جوانان و مردان و زنان آینده‌ی شهرمان، سهیم خواهیم بود.

قاضی: آسیب‌های اجتماعی در بیشتر مدارس احصا شده است
مدیر آموزش و پرورش نیز به عنوان همکار این طرح گفت: همان طور که در جلسات مشترک با دادگستری مصوب کردیم، در حال رصد آسیب‌های اجتماعی در مدارس مختلف هستیم و تعداد قابل توجهی از مدارس با کمک مدیران‌، آسیب‌هایشان شناسایی و احصا گردیده است.
سید مهدی قاضی افزود: کمک و تلاش مدیران مدارس در این امر خیلی خوب و مؤثر بوده و خوشبختانه اطلاعات خوبی از وضعیت دانش‌آموزان در مدارس دریافت کرده‌ایم که در جلسات مشترک آینده به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
به گفته‌ی این مسؤول، مدیران و دبیرانی در مقاطع مختلف در مدارس هستند که اهل پژوهش و تحقیق‌اند و دغدغه‌های اجتماعی قوی‌یی هم دارند که در این طرح از ظرفیت پژوهشی آنها نیز بهره‌مند خواهیم شد تا کار به موازات گام‌های اجرایی، در بعد علمی و تحقیقاتی نیز پیش برود.
وی با بیان اینکه طرح قاضی مدرسه که با همکاری دادگستری از چند سال پیش آغاز شده نتایج خوبی در بر داشته و موفق شدیم گام‌های مؤثری در کاهش آسیب‌ها یا متوقف کردن رشد آسیب‌ها در مناطق آسیب‌خیز داشته باشیم و این امر از نتایج همکاری دو نهاد تأثیرگذار اجتماعی بوده است.

قرار است دستگاه‌های مرتبط کمک کنند
وی تأکید کرد: دادگستری اقتدار اجتماعی بالایی دارد و می‌تواند نهادها و دستگاه‌های مختلفی که نقش‌پذیری قابل توجهی در زمینه‌ی آسیب‌های کودکان و نوجوانان و نیز ظرفیت‌های تخصصی در این زمینه دارند را وارد این طرح کند که بتوانیم از همه‌ی ظرفیت‌های موجود در این زمینه بهره‌مند شویم.
به گفته‌ی سید مهدی قاضی، در این طرح، همه‌ی مدارس شهرستان هدف ما هستند و فرقی بین آموزشگاه‌های مختلف وجود ندارد و طبعا بر اساس سن، جنسیت، منطقه‌ی جغرافیایی، نوع مدیریت دولتی یا غیر انتفاعی و خاص، اولویت‌بندی شده و مورد رصد کارگروه مربوطه قرار می‌گیرد تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را بر حسب مناطق مختلف و در سنین متفاوت، شناسایی و طبقه‌بندی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: پس از احصای آسیب‌ها و طبقه‌بندی آنها می‌توانیم متناسب با هر آسیب و در هر منطقه، از ظرفیت‌های تخصصی نهادهای مرتبط همچون دادگستری، بهزیستی و ورزش و جوانان برای کاهش این آسیب‌ها و سالم‌سازی مدارس بهره‌مند شویم.

از مهر ماه وارد فاز اجرایی می‌شویم
وی همچنین مشکلاتی را که در خانواده‌ها در مورد کودکان وجود دارد مورد اشاره قرار داد و گفت: خیلی از آسیب‌ها،‌ منشأ خانوادگی دارد و هنگامی که کودک در خانواده‌ی آسیب‌دیده پرورش پیدا می‌کند قطعا در سلامت روانی و اجتماعی او در آینده، تأثیر منفی می‌گذارد.
سید مهدی قاضی یادآور شد: این طرح امسال آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های پیش رو، برنامه‌هایی را برای بسترسازی در بخش‌های مختلف طراحی کنیم و در تابستان نیز به سراغ اولیای مدارس برویم که آموزش‌های حقوقی و اجتماعی را که برای اداره‌ی مدرسه و تعامل با دانش‌آموزان نیاز دارند به آنها بدهیم و انشاءا.. از مهرماه وارد فاز اجرایی طرح بشویم که محور آن مدرسه خواهد بود و دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد.