ابوالفضل یغما -جانشین مدیر مسئول
در دنیای جدید، مسائل زیادی هست که برای اولینبار در تاریخ بشر اتفاق میافتد و با گذشت زمان، همهی این اتفاقات و رویدادهای عجیب و شگفتانگیز، از سوی مردمان جوامع مورد مداقه واقع شده و رفته رفته، مردم آن را به عنوان یک پدیدهی جدید اما معمول و عرفی، میپذیرند.
البته مثالهای زیادی برای این پدیدههای شگفتانگیز و غیر عادی میتوان زد که رفتارهای نسل زد، فرزندسالاری، دگرباشیهای جنسی، اختلالات هویت جنسی، عرفانهای جدید، جهانی شدن و هوش مصنوعی، از این قبیلاند. نام بردن از این پدیدههای جدید به معنای پذیرش آنها یا تأیید آنها در کشور ما نیست بلکه منظور رویدادها و اتفاقات غیر منتظره، خارق عادت و شگفتانگیزی است که در دنیای مدرن و پسا مدرن در حال رخدادن است و ما هم به عنوان عضوی از جامعهی بشری، هم مجبور به پذیرش آن و آثارش هستیم هم اینکه باید خودمان را با این پدیدهها وفق دهیم و در صورت ممکن، از آنها به نفع خود و کشورمان استفاده کنیم.
یکی از این مباحث جدید که البته هنوز در دنیای صنعتی و کشورهای غربی هم به عنوان یک پدیدهی معمول و عرفی، جا نیفتاده و کشورهای اندکی آن را پذیرفته و حتی به عنوان یک اصل قانونی یا شبه قانونی، از آن بهرهمند شدهاند، اتانازی یا مرگ خودخواسته است.
این مبحث پزشکی، چه در کشور و فرهنگ ما که با دین اسلام عجین است چه در ممالک غربی که با ادیان ابراهیمی محشورند، چه در چین و هند یا کشورهای شرق دور که با سایر ادیان و مذاهب همچون بودیسم، هندویسم، کنفوسیوسیسم و شینتو سر و کار دارند به جهت اینکه با مبانی اعتقادی بیشتر مذاهب دنیا منافات دارد، بسیار سخت و کند مورد پذیرش قرار میگیرد اما تردیدی نیست که در سالهای آتی و شاید چند دههی آینده، به عنوان یک ایدهی پذیرفته شدهی منطقی، جای خود را در همهی ادیان و کشورها میگشاید.
این ادعای نویسنده بر این فرض مبتنی است که با پیشرفتهای پزشکی، مرگ و میر بیماریهای عفونی که عمدهترین نگرانی بشر در قرون گذشته بوده، بشدت کاهش یافته و آنچه انسان امروز را نگران میکند بیماریهای تمدن و دوران صنعتی است که در بیشتر موارد، راه درمان و علاج قطعی هم ندارند و لابد و ناچار، آدمی را به جستجوی چارهای برای ابدان و روانهای از رمق افتاده و نزدیک به فروپاشی بیماران این گروهها میاندازد.
در واقع میتوان گفت که در کجای تاریخ تا حالا دیده شده که در یک سال ۳۰ هزار معلول شدید جسمی حرکتی یا مثلا ۵۰۰ معلول قطع نخاعی در اثر تصادفات رانندگی در یک کشور به ثبت برسد و صدها و هزاران زندگی فردی و خانوادگی را در معرض نابودی قرار دهد؟
در کجای تاریخ کرهی زمین دیده شده که مثلا ۲۲ هزار بیمار دیابتی در یک شهرستان ۲۵۰ هزار نفری در یک سال شناسایی شوند و در نتیجهی آن ۲۲ هزار خانواده دچار نگرانی و شرایط دشوار اقتصادی و مشکلات دارو درمان و این موارد شوند؟
در کجای زندگی انسان در این ۵۰ هزار سال دیده شده که مثلا ۱۰ هزار نفر در یک سال در یک شهر ۱۰ میلیون نفری مثل تهران بر اثر آلودگی هوا فوت کنند و هزاران خانواده بدون سرپرست و فاقد پشتوانهی معنوی و اجتماعی رها شوند؟
اینها را که میگویم به معنای پیشینههای استدلالی ضرورت اتانازی نیست، بلکه مصایب انسان در زندگی دوران جدید را برمیشمارم که این معنا را تبیین نمایم که این چیزها دارد اتفاق میافتد و با توجه به مسائل پیش از امروز در کل جامعهی بشری، نادر هم هست و معلوم هم نیست که آن را پایانی باشد. شاید شرایط بدتر و اسفبارتر از امروز هم شد و شاید به جایی رسیدیم که از هر ۱۰ خانواده، یک نفر با یک مصیبت دائمی و رنج برانگیز و آشفتهکننده و مستأصل کننده روبرو باشد و تمام افراد خانواده و فامیل را درگیر خود کند؛ در حالی که نه خودش و نه دیگران، راضی به ادامهی حیاتش نباشند.
یادم هست مادربزرگ من در حدود ۸۰ سالگی در شرایطی که تقریبا نابینا شده بود، دندان نداشت و آن موقعها از پروتز دندانی در طبقهی ما خبری نبود، کمشنوایی گرفته بود، بیماریهای داخلی داشت، زانوانش توان راه رفتن نداشتند، قدرت بدنیاش کاهش یافته بود و خلاصه به معنای واقعی کلمه پیر شده بود، خودش در مقابل چشمان همهی افراد خانواده، بارها و بارها حتی در شرایط نرمال و نه اینکه در حالت بیماری و روی تخت بیمارستان باشد، میگفت: خدایا! من دیگر از این زندگی سیرم، به خود خدا، زندگی مرا بس است و دیگر از این وضعیت خسته شدهام، خدایا یک مرگ مستعجل برایم برسان که از این وضعیت آسوده شوم.
خب، ما پیرها و سالمندان، یا ما بیماران صعبالعلاج که دهها نفر از افراد خانواده به اشکال مختلف باید درگیر دارو درمان ما باشند، ما پدر و مادرهای کهنسال که میبینیم بچههایمان به خاطر دور کردن ما و پرستاری نکردن از ما، هر روز با هم دعوا میکنند، ما بیماران سرطانی که خودمان و اطرافیان از درد و رنج و دویدن و به جایی نرسیدن، کلافه شدهایم، ما تصادفیهای ضربهمغزی که مدتها است در کما هستیم، ما بیماران اسکیزوفرنی ماژور که فقط به ضرب قرص و آمپول در بیمارستان روانی قادر به ادامهی حیات هستیم، و ما همهی آنها که به نوعی احساس میکنیم به پایان خط رسیدهایم، بعضا آرزو میکنیم به شیوهای آسوده و بدون درد، با یک دارو یا یک راهکار پزشکی، به زندگی خودمان پایان بدهیم و هم خود و هم دیگران را از درد جانکاهی که میکشیم آسوده نماییم. آیا چنین حقی داریم؟
البته، بیان این مسائل، به هیچ عنوان به معنای تأیید عمل مرگ خودخواسته یا مخالفت با آرای دینی در این زمینه نیست و تنها بیان یک مسئلهی مستحدثهی روز است که در کشورهای مختلف جهان در حال روی دادن است و مراجع فکری و مذهبی در سراسر دنیا، در فکر چگونگی تطبیق قوانین دینی، احکام فقهی و آرای مذهبی خود با این پدیده هستند تا بتوانند راهکاری برای این مشکل بیابند که هم مشکلات چنین افرادی را حل کند، هم از نظر اخلاقی و فقهی، ایرادی پیش نیاید و هم اینکه به مذاق خود شخص و خانواده، ناخوشایند نگردد.
البته باید یادآوری کرد که در مرگ خودخواسته، به هیچ عنوان زور و اجبار در کار نیست و خود شخص در حالی که بارها با او مشاوره میشود و حتی روانشناسان و گاه روحانیون و رهبانان مذهب متبوعش او را به امتناع از این روش فرامیخوانند و از این کار بازش میدارند، با استقلال کامل فکری و در سلامت و صحت روانی تصمیم میگیرد تا به شکلی آرام و با دخالت پزشکان، به زندگیاش پایان داده شود.
نیز گفتن این نکته ضروری است که این مرگ خودخواسته فقط و فقط برای افرادی انجام میشود که بیماری صعبالعلاج داشته باشند، راه درمان قطعی برای آنها نباشد، از ادامهی درمان خسته شده باشند، از نظر روانی در شرایط استیصال و وادادگی باشند و خاموش شدن چراغ زندگیشان را تنها راه رهایی از رنج بدانند.
نکتهی دیگری که در این زمینه شایستهی توجه است این است که منظور نگارنده، مباح شمردن یا حلت خودکشیهایی که این روزها تعدادش هم زیاد شده و هیچ ربطی به شرایط جسمی و روانی ناشی از بیماریهای صعبالعلاج یا سالمندی ندارد، نیست بلکه برعکس در این زمینه معتقدم جلو این گونه مرگها را باید گرفت چون غالبا این افراد در اثر مشکلات فردی و اجتماعی و تفوق ناامیدی و یأس در روان آنها، در حالی که این مشکلات قابل حل هستند و راهکارهای سادهای هم دارند دست به خودکشی میزنند. اساسا موضوع این مقاله، خارج از بحث خودکشی است.
به هر حال، اکنون که اشارهی نسبتا گویایی به جوانب این موضوع داشتم، به عنوان یک روزنامهنگار از مراجع تقلید، مجتهدین و متخصصین امور فقهی و دینی در ادیان و مذاهبی که در کشورمان مرسوم است و معتقدانی دارد میخواهم که این موضوع را مورد بررسی و کنکاش جدی قرار داده و از گشودگی باب اجتهاد در مسائل جدید، بهرهگیری نمایند و راهی برای حل این مشکل اساسی و مهم انسان امروز پیدا کنند.
این هنر نیست که یک انسان رنجدیده، بسیار بیمار، بیپناه، آسیبدیدهی عمیق و مستأصل از صدمات فردی و حیات اجتماعی را علیرغم میل خودش به هر ضرب و زوری شده نگه داریم فقط به صرف اینکه مجبوریم او را زنده نگهداریم چون از دنیا رفتنش، مشکلات اخلاقی و دینی دارد. آیا ماندن چنین شخصی با تمام این مصایب و رنجها، خود این فرد، خانواده و خدا را راضی میکند؟ این سؤآلی است که دینشناسان و فقها باید به آن پاسخ دهند.
- شناسه : 10903
- ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۴۵
- ارسال توسط : سردبیر
آیا میتوان از مرگ خودخواسته دفاع کرد؟
برچسب ها
برگزاری همایش علمی عطار نیشابوری در دانشگاه آزاد نیشابور
عطار شاعر گفتوگو است
با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت
بزرگترین کارخانه تولید تیرآهن شرق کشور در نیشابور به بهره برداری رسید
سرپرست دانشگاه نیشابور خبر داد:
پرداخت بدهی ۱۶میلیاردی دانشگاه نیشابور ظرف یک ماه
عطار شاعر گفتوگو است
خاتون شرق- همزمان با 25 فروردین ماه روز شيخ فريد الدين محمد عطار نیشابوری همایش بزرگداشت این عارف نامدار در نیشابور برگزار شد.
بزرگترین کارخانه تولید تیرآهن شرق کشور در نیشابور به بهره برداری رسید
خاتون شرق- با حضور دکتر عارف معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولین شرکت فولاد سپهر خیام نیشابور به عنوان بزرگترین کارخانه تولید تیر آهن شرق کشور با ظرفیت تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن انواع مقاطع فولادی به بهره برداری رسید.
پرداخت بدهی ۱۶میلیاردی دانشگاه نیشابور ظرف یک ماه
خاتون شرق- با حضور دکتر واحدی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه نیشابور در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.
جديدترين ها
- عطار شاعر گفتوگو است
- بزرگترین کارخانه تولید تیرآهن شرق کشور در نیشابور به بهره برداری رسید
- پرداخت بدهی ۱۶میلیاردی دانشگاه نیشابور ظرف یک ماه
- افتتاح ۱۷ پروژه با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان در شهرک صنعتی خیام
- بودجه ۲هزار میلیاردی شهرداری نیشابور برای سال ۱۴۰۴ تصویب شد
- اعدام؛ جدال همیشگی میان عدالت، امنیت و حقوق بشر
- گلریزان ۳ میلیارد تومانی نیکوکاران نیشابوری برای آزادی زندانیان
- آوای رباعیات خیام نیشابوری در بوشهر هوش از سر میرباید
- آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین مجموعه آبی سرپوشیدهی شهرستان فیروزه
- چاپ مستمر و منظم هفتهنامه خاتونشرق برای دومین سال پیاپی
- مرگ تدریجی خانه های تاریخی نیشابور
- زنان ایران؛ معماران تحول
- منشور فکری برادران فیاض خدمت به جامعه و رضایت مردم است
- سال ۱۴۰۳؛ سالی پر از طوفان و تحول از نگاه یک خبرنگار
- نیشـابور در سالی که گذشت
:: سیاسی
پرداخت بدهی ۱۶میلیاردی دانشگاه نیشابور ظرف یک ماه
خاتون شرق- با حضور دکتر واحدی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه نیشابور در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد.
چاپ مستمر و منظم هفتهنامه خاتونشرق برای دومین سال پیاپی
رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید
مرگ تدریجی خانه های تاریخی نیشابور
خاتون شرق- در جهان مدرن و صنعتی شده امروز، حفظ المان های فرهنگی، هنری و تاریخی جوامع مختلف بشری، بسیار مهم و حیاتی است.
زنان ایران؛ معماران تحول
خاتون شرق- در آستانه سال جدید، هنگامی که به گذشته نگاه میکنیم و آینده را پیشبینی میکنیم، یک حقیقت بیش از پیش خودنمایی میکند: زنان ایران نه تنها بخشی از تاریخ این سرزمین هستند، بلکه معماران اصلی تحولات آن نیز به شمار میروند. سال ۱۴۰۳، با تمام فراز و نشیبهایش، نشان داد که زنان ایرانی، از خانهها تا خیابانها و از عرصههای علمی تا میدانهای اجتماعی، در حال بازتعریف نقش خود هستند. اما آنچه در سال جدید، یعنی ۱۴۰۴، انتظار میرود، حضوری پررنگتر و تأثیرگذارتر از این معماران تحول در تمامی عرصههای زندگی اجتماعی است.
:: اجتماعی
عطار شاعر گفتوگو است
خاتون شرق- همزمان با 25 فروردین ماه روز شيخ فريد الدين محمد عطار نیشابوری همایش بزرگداشت این عارف نامدار در نیشابور برگزار شد.
بزرگترین کارخانه تولید تیرآهن شرق کشور در نیشابور به بهره برداری رسید
خاتون شرق- با حضور دکتر عارف معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولین شرکت فولاد سپهر خیام نیشابور به عنوان بزرگترین کارخانه تولید تیر آهن شرق کشور با ظرفیت تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن انواع مقاطع فولادی به بهره برداری رسید.
پرداخت بدهی ۱۶میلیاردی دانشگاه نیشابور ظرف یک ماه
خاتون شرق- با حضور دکتر واحدی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه نیشابور در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد.
اعدام؛ جدال همیشگی میان عدالت، امنیت و حقوق بشر
خاتون شرق- مجازات اعدام همواره یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات حقوقی و اجتماعی در جهان بوده است. این مجازات، که شدیدترین شکل مجازات کیفری به شمار میرود، مخالفان و موافقان جدی دارد که هر یک با استدلالها و دیدگاههای خاص خود به دفاع یا نقد آن میپردازند.
:: ورزشی
آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین مجموعه آبی سرپوشیدهی شهرستان فیروزه
خاتون شرق- عملیات اجرایی احداث نخستین و تنها مجموعه ورزشی آبی شهرستان فیروزه با سرمایهگذاری مشترک ۴۰۰ میلیارد ریالی «شرکت مجتمع فولاد خراسان» و «اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان» با برگزاری آیین کلنگ زنی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مسئولان استان، نمایندگان مجلس، مدیران شهرستان فیروزه و نیز مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان برگزار شد.
نیشـابور در سالی که گذشت
خاتون شرق- نیشابور در سال ۱۴۰۳ سالی پرفرازونشیب را پشت سر گذاشت؛ از تغییرات مدیریتی و تلاش برای توسعه فرهنگی و عمرانی گرفته تا چالشهای اقتصادی و اعتراضات کارگری. در ادامه نگاهی داریم به مهمترین عناوین اخبار نیشابور بزرگ در سال 1403:
درخشش دختران بسکتبالیست وکیلی در مسابقات کشوری
خاتون شرق- در دنیای ورزش، حمایت از استعدادهای نوظهور میتواند تأثیر عمیقی بر رشد و پیشرفت آنها داشته باشد. یکی از چهرههای تأثیرگذار در این مسیر، مهندس عبدالرضا وکیلی، موسس مدارس 110گانه وکیلی و پدر مدرسهسازی نیشابور است که با عشق و علاقه به ورزش بسکتبال، حامی جدی تیمهای دختران مدارس وکیلی شده است.
صعود پرافتخار پارسیان فیروزه به لیگ یک کشور
خاتون شرق- تیم فوتسال پارسیان فیروزه با درخشش در رقابتهای لیگ برتر امید استان، موفق شد عنوان نایبقهرمانی را کسب کند و جواز حضور در لیگ یک کشور (لیگ مناطق امید کشور) را به دست آورد. حمیدرضا بزقوچانی، سرپرست تیم پارسیان فیروزه، در گفتوگو با ما از مسیر موفقیت این تیم، چالشها و برنامههای پیش رو سخن گفت.
اوقات شرعی
1:15 مانده تا طلوع خورشید |
04:29:42 | ![]() |
05:59:21 | ![]() |
12:32:23 | ![]() |
19:04:27 | ![]() |
19:23:50 | ![]() |
اوقات به افق : |