آشفته بازار مرغ در نیشابور
آشفته بازار مرغ در نیشابور
خاتون شرق - بازار آشفته مرغ در سایه بی‌تدبیری‌ها در نیشابور فروشندگان را ناراضی و شهروندان را نگران کرده است.

سعید صفارائی / بازار آشفته مرغ در سایه بی‌تدبیری‌ها در نیشابور فروشندگان را ناراضی و شهروندان را نگران کرده است.

گوشت مرغ که یکی از نیازهای اساسی مردم به شمار می رود کمبود و گران‌فروشی آن در سایه نبود نظارت تاثیر نامطلوبی بر وضعیت معیشت تعداد زیادی از شهروندان دارد.

تاثیر مدیریت چکشی بر بازار مرغ

روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور از پلمپ ۲واحد عرضه‌کننده مرغ به دلیل فروش به قیمتی بیشتر از قیمت مصوب خبرداد.
پس از انتشار این خبر انتظار می رفت بازار مرغ نیشابور به عنوان مهم ترین ماده پروتئینی در دسترس شهروندان از شفافیت برخوردار شود.
یکی از فروشندگان مرغ در نیشابور که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خاتون‌شرق گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ برای عرضه در بازار ۶۶هزار تومان است.
وی افزود: در حال حاضر با کمبود مرغ مواجه هستیم و روزانه به اندازه یک ماشین مرغ برای تامین نیازمان ذبح می‌شود اما پیش از این مرغ بیشتر و قیمتش هم کمتر بود.
وی بدون پاسخ دادن به این سوال که هرکیلو مرغ را به چه قیمتی از مرغدار می‌خرد گفت: من فقط موافقت هستم که مرغ را کیلویی ۶۶هزار تومان عرضه کنم.
یکی از اعضای اتحادیه مرغ، ماهی‌ و تخم‌مرغ نیشابور اظهار کرد: امروز مرغ ۶۵هزار تومان از سوی کشتارگاه فاکتور و به قیمت ۶۸هزار تومان به خریداران فروخته می‌شود یعنی اگر ۱۰۰کیلو مرغ توسط واحد صنفی خریداری می‌شود به اندازه ۱۱۰کیلو در فاکتور نوشته می‌شود.
وی افزود: جهاد کشاورزی دیروز ابلاغ کرده که ۶۷هزار تومان بیشتر حق فروش نداریم در حالیکه قرار بود ۶۴هزار تومان به ما فروخته شود تا بتوانیم ۶۷هزار تومان بفروشیم.

مقصر آشفته بازار مرغ کیست؟

مدیر روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور گفت: قیمت هر کیلو مرغ منجمدی که از مشهد و سرخس تامین‌ می‌شود به ترتیب ۴۳هزار و ۴۵هزار تومان بوده و در نیشابور ۴۵هزار تومان است و قیمت هر کیلو مرغ کشتارگاهی هم در بازار ۶۵هزار تومان است.
علی طبیعی افزود: کشتارگاه‌ها باید مرغ را حداکثر کیلویی ۵۷هزار تومان به واحدهای صنفی بدهند تا نهایتا به قیمت کیلویی ۶۵هزارتومان به دست مصرف کننده برسد ولی عملا این اتفاق نمی‌افتد.
وی‌ گفت: طی چند روز گذشته قصابان کشتارگاه‌های مرغ میزان دستمزد خود را افزایش داده‌اند که بر بازار مرغ تاثیر دارد و ار حال رسیدگی به این‌موضوع هستیم.
طبق اظهارات یکی از فروشندگان مرغ در نیشابور قیمت هر کیلو مرغ برای عرضه به واحدهای صنفی کیلویی ۶۶هزارتومان فاکتور می‌شود و آنها نیز موظف به عرضه مرغ با همین قیمت هستند.
به گفته وی کشتارگاه‌ها باید هر کیلو مرغ را حداکثر به قیمت ۶۳هزارتومان در اختیار فروشنده قرار بدهند تا فروشندگان بتوانند به قیمت ۶۶هزار تومان به شهروندان عرضه کنند.

جای خالی کمیته تنظیم بازار نیشابور در بازار مرغ

در حالی که روابط عمومی جهاد کشاورزی نیشابور اعلام کرده بود در شهرستان نیشابور یک قیمت واحد باید وجود داشته باشد و کسانی که به صورت سلیقه ‌ای برای شهروندان و مسافران قیمت‌های متنوعی اعلام می‌کنند مورد پیگرد قرار خواهند گرفت طبق مشاهدات میدانی خبرنگار خاتون‌شرق در برخی واحدهای سطح شهر مرغ تا کیلویی ۶۸هزار تومان فروخته می‌شود.
به نظر می‌رسد با ادامه این وضعیت و نبود مدیریت شفاف و موثر احتمال افزایش قیمت مرغ طی روزهای آتی دور از انتظار نیست و کمیته تنظیم بازار شهرستان باید در این خصوص چار‌ه‌اندیشی کند.

تا اردیبهشت ۳۰۰هزار تُن جوجه وارد بازار می‌شود

علی مبارکی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در گفت‌‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ با قیمت بازار متفاوت است‌ و کشاارگاه‌های بسیاری از شهرستان‌های تولید‌کننده مرغ مانند سبزوار و تربت‌حیدریه به علت نبود مرغ تعطیل شده به همین خاطر برای جلوگیری از کمبود مرغ در نیشابور جهاد کشاورزی تعاملش را با کشتارکن‌ها بیشتر کرده و قرار شده مرغ کامل در شهرستان موجود باشد و مغازه‌ها خالی نباشد و در این صورت قطعه‌بندی مرغ تا ۴۰درصد آزاد باشد و در حال حاضر در نیشابور هم مرغ کامل و هم مرع منجمد و هم قطعه‌بندی شده موجود است و کمبودی نداریم.
وی گفت: در گذشته سرمایه‌گذاری در بخش مرغ ور نیشابور انجام نشده و برای تامین مرغ گرم نیشابور وابسته به شهرهای دیگر مانند سبزوار و کاشمر و شهرهای شمالی هستیم و در حال سیاست‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار در بخش تولید گوشت مرغ هستیم اما در حال حاضر به شهرهای دیگر وابسته‌ایم.
وی افزود: در حال‌حاضر قیمت مرغ زنده باید به قیمت ۴۴هزار تومان به دست کشتارکن برسد در صورتی که این قیمت تا ۵۴هزار تومان هم‌ می‌رسد و با این قیمت گوشت مرغ در بازار به ۷۱ تا ۷۴هزار تومان می‌رسد اما خوشبختانه تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال از مرغداری‌های خود نیشابور ۳۰۰هزار تُن جوجه وارد بازار می‌شود و در حال‌حاضر در کل کشور حدود ۳۰تا ۴۰درصد جوجه‌ریزی به دلایل مختلف کاهش یافته است زیرا قیمت جوجه یک روزه باید ۱۲هزار تومان باشد اما ۲۵هزار تومان است همچنین قیمت سویا در بازارربسیار بالاتر از قیمت مصوب است.
مبارکی گفت: امروز باید با همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و نهادها تلاش کنیم از این بحران عبور کنیم و پس از ۱۵ اردیبهشت جوجه‌ریزی‌ها در کشور به حالت عادی بازخواهد گشت و این سبب می‌شود تولید گوشت گرم و قیمت آن به روال عادی برگردد و پس از آن هم باید با سیاست‌گذاری مناسب مرغداران را تشویق به جوجه‌ریزی کنیم و با سخت‌گیری باعث نشویم مرغداری‌های از تولید مرغ دلسرد شوند و دوباره چند ماه دیگر دچار بحران کمبود مرغ بشویم.
وی اظهار کرد: در نیشابور ۶۳واحد مرغداری فعال وجود دارد و کل ظرفیت آن حدود ۲میلیون و پانصدهزار قطعه در هر دوره ۷۰ روزه است و در هر سال چهار دوره حوجه‌ریزی در هر مرغداری انجام می‌شود اما این تعداد جوابگوی نیاز شهرستان نیست.

مردمی‌سازی یارانه‌ها بلای جان مرغ

مبارکی با اشاره به اینکه مصرف سرانه گوشت مرغ ۲۲کیلوگرم به ازای هر نفر در طول سال است کفت: زمانی که مرغ ارزان‌می‌شود این‌ میزان مصرف به ۳۰کیلوگرم می‌رسد زیرا نسبت به گوشت قرمز هم ارزان‌تر بود اما از زمانی که طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اجرایی شد و قیمت نهاده ها مانند ذرت و سویا افزایش یافت مصرف سرانه مرغ هم کاهش یافت که براساس آمار غیر رسمی به ۱۴ تا ۱۵کیلوگرم رسید.
وی اظهار کرد: جوجه‌ریزی‌ها ۵۰درصد کاهش یافته اما آنچنان کمبودی در بازار وجود ندارد و این نشان می‌دهد مصرف سرانه کاهش یافته است اما برای مرغ منجمد هیچ کمبودی نداریم و در هشت عامل فروش مرغ در سطح شهرستان با ۲۰۰تن سهیمه ماهانه مرغ منجمد به قیمت ۴۴ تا ۴۵هزار تومان با نظارت بسیج اصناف عرضه می‌شود و حدود ۶۰تن از این سهیمه وارد بازار شده است.
وی گفت: این سهمیه ماهانه براساس میزان گوشت گرمی که در استان تولید می‌شود برای هر شهرستان تعیین می‌شود و براساس قیمت مصوب آبان‌ماه پارسال قیمت مرغ زنده ۴۴هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۶۳هزار تومان است اما از آن زمان قیمت نهاده‌ها افزایش یافته و به همین خاطر برخی مرغداری‌ها به خاطر اینکه صرفه اقتصادی ندارد جوجه‌ریزی نکردند که موجب کمبود فعلی در بازار شد.
مبارکی اظهار کرد: در ایام عید امسال مقداری تامین نهاده از سوی دولت انجام شد و در اسفندماه گذشته ۱۳۷هزار قطعه جوجه‌ریزی در نیشابور انجام شد اما در فروردین به ۲۰۰هزار قطعه رسید و در شهرهایی که تا یک میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌شد اسفندماه این میزان به ۲۷۰هزهر قطعه رسید اماددر فروردین‌ماه این میزان جبران شد و سیاست‌های دولت هم برای تشویق به جوجه‌ریزی است.
وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب ۶۳هزار تومان در بازار موجود نیست افزود: مهم این است که در شهرمان کمبودی در این زمینه نداریم و در برخی شهرها اصلا مرغ موجود نیست.
وی گفت: طی این مدت با ۲کشتارکن که قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کردند برخورد کوپروانه‌شان تعلیق شد و ۲واحد مرغ‌فروشی (ف) و (ش) هم به خاطر عرضه با قیمت بالاتر از قیمت مصوب پلمپ شد.
مبارکی گفت: بازرسان اصناف به بازار نظارت دارند البته این ریسک را هم قبول کرده‌ایم که قیمت مرغ ۲تا سه هزار تومان گران‌تر فروخته شود اما مرغ در بازار موجود و در دسترس شهروندان باشد و امیدواریم از اردیبهشت‌ماه بازار مرغ به روال عادی بازگردد.