۹۴درصد دانش‌آموزان نیشابور واکسن کرونا زده‌اند
۹۴درصد دانش‌آموزان نیشابور واکسن کرونا زده‌اند
رئیس دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور در جلسه ستاد کرونا شهرستان گفت: ۹۴درصد از کل جمعیت دانش‌آموزی تحت پوشش این دانشکده واکسن کرونا زده‌اند.

محسن عظیمی‌نژاد  اظهار کرد: پس از پیک پنجم کرونا نگرانی‌هایی در خصوص بازگشایی مدارس در مهرماه وجود داشت به همین خاطر مدارس به صورت نیمه‌حضوری بازگشایی شد و در این رابطه جلساتی با مناطق پنج‌گانه این شهرستان برگزار شد.
وی اظهار کرد: از تعداد کل ۸۵۲مدرسه تحت پوشش این دانشکده علوم‌پزشکی، ۴۴۶مدرسه در بخش مرکزی نیشابور، ۶۲ مدرسه در بخش سرولایت، ۱۰۵ مدرسه در میان جلگه، ۱۱۷ مدرسه در فیروزه و ۱۲۲ مدرسه در زبرخان است و بازدیدهای دوره‌ای در ۹۰درصد از این مدارس در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، گندزدایی محیط، تهوبه مناسب و بهداشت موادغذایی انجام شده و مدارسی که نمره مطلوب را کسب نکنند باید ۲هفته کلاس‌هایشان را به صورت غیرحضوری برگزار کنند.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۶۳ مدرسه در طی بازدیدها نمره مطلوب کسب نکردند و باید کلاس‌هایشان به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد و ۷۵مورد هم اخطاریه صادر شده است. از ۳۶۰هزار نفر کل جمعیت ۶۰هزار نفر دز سوم را دریافت کرده است.
۷۰درصد از فوتی‌های کرونا واکسن نزده‌ بودند
عظیمی‌نژاد گفت: ۷۰درصد از فوتی‌های قطعی بر اثر کرونا در نیشابور واکسن‌کرونا دریافت نکرده بودند و بیشترین افرادی که در گروه سالمندی واکسینه نشده‌اند بالای ۸۵ سال بوده و میزان واکسیناسیون در نیشابور بالاتر از متوسط کشوری است.
وی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد مادران باردار در نیشابور دز نخست و ۴۵درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند اظهار کرد: تاکنون ۷۳درصد از جمعیت نیشابور دز نخست، ۶۴درصد دز دوم و ۹۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال دز نخست را دریافت کرده‌اند و این آمار در استان به ترتیب ۷۱، ۶۱ و ۹۱درصد است و ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۱۷ سال دز سوم را دریافت کرده‌اند.
وی گفت: پس از واکسیناسیون متوسط بستری روزانه، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و لوله‌گذاری برای تنفس مصنوعی به ترتیب ۱۸، ۴۰ و ۲۹درصد و تعداد فوتی‌ها نیز ۳۴درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به کاهش فوتی‌های قطعی براثر کرونا پس از واکسیناسیون گفت: این میزان در گروه‌های سنی تا ۳۰ سال، ۳۰ تا ۵۹، ۶۰ تا ۶۹، ۷۰ تا ۷۹ و ۸۰ سال به بالا به ترتیب ۱۴، ۱۷، ۳۲، ۳۶ و ۲۵درصد کاهش یافته است.
مدیر آموزش‌وپرورش نیشابور در این‌ جلسه گفت: از ابتدای مهرماه امسال جواب آزمایش کرونای ۱۴۵ معلم و کادر مدرسه و ۵۲۸ دانش‌آموز در نیشابور مثبت بوده است.
علیرضا کلیدری اظهار کرد: تعداد کل دانش‌آموزان نیشابور ۸۲ هزار نفر است و یک هزار و ۶۴۷ نیرو برای آغاز سال تحصیلی امسال کمبود داشتیم.
وی افزود: برای تغییر در فضاهای مدارس نیشابور به خاطر شیوع کرونا نیازمند تخصیص اعتبار هستیم و تاکنون یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان سرانه بهداشتی طی سه مرحله برای مدارس این شهرستان واریز شده است.
وی با اشاره به انتقال مسئولیت نظارت بر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها هز بهزیستی به آموزش‌وپرورش گفت: عدم بازگشایی این مراکز و همچنین مدارس استثنایی و ادامه کار آنها به صورت غیرحضوری موجب نارضایتی‌های زیادی شده است.
دادستان نیشابور در این‌جلسه گفت: این سوال مهم امروز مطرح است که آیا در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال جدیتی وجود دارد؟
سید محمد حسینی افزود: بخش عظیمی از چرخه انتقال کرونا در این بخش از جمعیت اتّفاق می‌افتد و بی‌توجهی به آن زحمات کادر بهداشت و درمان را زایل می‌کند و تردید و دودلی در این حوزه جایز نیست وگرنه از همین محل ضربه نمی‌خوریم.
وی با بیان اینکه روند و میزان واکسیناسیون گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال شفاف نیست افزود: اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید در یک طرح ضربتی در همه مدارس اجرایی شود.
وی تصریح کرد: عادی شدن عدم استفاده از ماسک در اماکن عمومی یک زنگ خطر است و باید در این خصوص یادآوری و تذکر دائمی انجام شود و در رسانه‌های گروهی نیز منعکس شود تا در طی مرور زمان دچار فراموشی نشویم.
فرماندار نیشابور گفت: عملکرد ستاد کرونای نیشابور متناسب با منابع انسانی مطلوب بوده که نشان‌دهنده هماهنگی بخش‌های مختلف است.
علیرضا قامتی افزود: طی یک ماه گذشته میزان فوتی‌ها بر اثر کرونا از ۲ و سه دهم درصد به ۹دهم رسیده است و باید تلاش کنیم این مقدار بهز هم کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با واکسیناسیون برای گروه سنی زیر ۷سال هنوز ابلاغیه‌ای ارسال نشده و برای کلیه بخش‌های متقاضی دز سوم واکسن کرونا امکان حضور واحد سیار دانشکده علوم‌پزشکی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰درصد فوتی‌ها طی ماه‌های گذشته کسانی بوده‌اند که واکسن نزده‌اند اظهار کرد: عادی انگاری در زمینه عدم استفاده از ماسک افزایش پیدا کرده که در بخش‌های مختلف با آموزش و یادآوری و تذکر باید رفع شود و عادی‌انگاری در استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نباید رواج پیدا کند.
وی گفت: خطر ابتلا در سویه جدید کرونا بسیار افزایش یافته به همین جهت بیمارستان ۹۶تختخوابی نیشابور را به حالت آماده باش نگه داشته‌ایم.