۳۰ نمای نیشابور؛ سکوت، کما یا انقراض؟!
۳۰ نمای نیشابور؛ سکوت، کما یا انقراض؟!
سعید صفارائی / سابقه سینما در نیشابور به ۸۰سال قبل در دهه بیست شمسی می‌رسد زمانی که هنوز بسیاری از شهرهای ایران فاقد سینما بودند.

نام سینما خیام، سینما ایران و سینما آسیا برای نسل قدیم نیشابور آشنا و خاطره انگیز است.
سینما خیام در اواخر دهه بیست شمسی با ۲سالن تابستانه و زمستانه در نبش میدان خیام در محل بانک صادرات فعلی توسط مهندس هارتونیان و سینما ایران هم توسط یکی دیگر از ارامنه نیشابور به نام نوریک در ضلع شمالی میدان ایران سابق و امام فعلی ساخته شد. سومین و کوچکترین سینمای نیشابور با نام سینما آسیا در اواسط دهه ۱۳۴۰شمسی توسط محمود غازی در محل فعلی پاساژ شهرداری تاسیس شد.
این سینما‌ها در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ در جریان جنبش‌های مردمی تعطیل شد و تا ۱۰سال بعد که سینما شهر فیروزه؛ نخستین سینمای ساخته شده پس از انقلاب در نیشابور گشایش یافت این شهر فاقد سینما بود.
با وجود آنکه تصور می‌رفت با توجه به رونق سه سینمایی که پیش از این در نیشابور فعال بودند تنها سینمای این شهر پس از انقلاب مورد اقبال قرار بگیرد اما بحران مخاطب و مشکلات جانبی چندین بار سینما شهر فیروزه نیشابور را به مرز تعطیلی کشاند تا اینکه پس از شیوع کرونا چراغ تنها سینمای نیشابور خاموش شد.
اما امروز که دیگر امیدی به گشایش دوباره سینما شهر فیروزه نیشابور نیست پردیس سینمایی مجتمع تجاری مهدوی امیدی دوباره در دل سینما دوستان نیشابور دمیده ولی چالش‌های دوران پساکرونا همچنان بر سالن‌های تئاتر و سینما سایه انداخته است.
راهکارهایی مانند بلیط نیم‌بها، بستن قرارداد با سازمان‌ها و ارگان‌ها، برگزاری جشنواره و دعوت از چهره‌های مطرح برای جلب مخاطب و تماشاگر هرچند بی‌تاثیر نیست اما راه‌حل پایداری هم‌ برای جلب مخاطب و آشتی مردم با سینما نبوده است‌.
امروز سبد فرهنگی خانواده ایرانی به شدت کوچک و حتی می‌توان‌ گفت نابود شده و امروز ما با نسلی مواجه هستیم‌ که مسائل اقتصادی و معیشتی آنان را با سینما و فرهنگ سینما رفتن بیگانه کرد و کرونا آخرین رشته‌های این ارتباط ضعیف را قطع کرد.
در کنار افزایش چند برابری هزینه بلیط سینما که به اذعان خود سینماگران‌موجب ریزش مخاطب می‌شود سیل ویرانگر شبکه‌های نمایش خانگی هم بر کسادی بازار سینما افزوده است.
در این دوران برزخ بازار سینما که هنوز مردم با سالن‌های نمایش آشتی نکرده‌اند؛ سرمایه‌گذاران این بخش نیازمند توجه ویژه مدیران و متولیان‌ فرهنگی نیشابور برای احیای ظرفیت‌های سینمایی این شهر هستند.
در دوران پساکرونا شورای شهر و شهرداری نیشابور می‌توانند با ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران بخش فرهنگی از فرصت‌هایی که پس از یک رکود سه ساله به وجود آمده هوشمندانه برای نیشابور استفاده کنند و در این چارچوب شهرداری نیشابور با تسهیل در صدور آن بخش از مجوزهایی که در حوزه مسئولیتش قرار دارد می‌تواند نقش موثری در رونق سینمای نیشابور ایفا کرده و موجب دلگرمی سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی شود.