۲۵واحد تولیدی در نیشابور مشمول دریافت تسهیلات کرونا شدند
۲۵واحد تولیدی در نیشابور مشمول دریافت تسهیلات کرونا شدند
رئیس اداره جها کشاورزی نیشابور گفت: ۲۵ واحد تولیدی کشاورزی در نیشابور مشمول دریافت تسهیلات کسب و کارهای زیان دیده ناشی از شیوع کرونا شده‌اند.

محمد علی فرهمندراد طی نشست خبری با خبرنگاران نیشابور به مناسبت روز خبرنگار افزود: از این تعداد ۱۹ واحد مرغداری گوشتی و مابقی واحدهای تولیدی گل و گیاهان زینتی هستند.
وی اظهار داشت: امسال در جهاد کشاورزی ۱۰۵ طرح با یک هزار و ۲۲۰ عنوان اقدام عملیاتی در چارچوب شعار سال جهش تولید در راستای افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و شناسائی و به کارگیری ظرفیت واحدهای خالی تدوین شده و این برنامه با همراهی و حمایت تشکل‌های کشاورزی نیشابور در حال اجرائی شدن است.
وی بیان کرد: در این راستا تغییر الگوی کشت، کشت محصولات کم آب بر، دانه های روغنی و تولید گوشت سفید به طور جدی در نیشابور در دستور کار قرار دارد و کشت نشائی و گلخانه‌ای و کشت‌چغندر قند به صورت پائیزه برای استفاده بهتر از آب باران و افزایش تولید و همچنین افزایش کشت دیم برای تامین نیاز جامعه از دیگر برنامه‌های اداره جهاد کشاورزی نیشابور برای افزایش سطح بهره‌وری و تامین‌ نیازهای شهرستان است.
وی با اشاره با اینکه در بخش کشت گندم میزان تولیدبه ازای هر متر مربع یک کیلوگرم است که باید افزایش یابد تصریح کرد: ترویج کشاورزی قراردادی از دیگر برنامه هایی است که موجب کاهش دغدغه کشاورزان برای شناسایی بازار و فروش محصولات می‌گردد که با کمک شرکت‌های تعاونی کشاورزی نیشابور در حال ترویج است.
وی خاطرنشان گرد: فرهنگ تولید و مصرف محصول سالم از دیگر برنامه های این اداره است و از ابتدای امسال حدود ۳۰ درصد این برنامه‌ها عملیاتی شده است.
وی یادآور شد: سیستم اداری جهاد کشاورزی نیشابور در کلیه شاخص‌های تعریف شده طی ۶ سال گذشته توانسته جایگاه برتری در سطح استان کسب کند.
وی افزود: طی سال‌های اخیر با توجه به سودآوری تغییر کاربری اراضی برای جلوگیری از مشکلات بعدی، شهروندان باید مطلع شوند که خارج از محدوده شهری و بافت روستایی اجازه ساخت و ساز داده نمی شود و ساخت و سازهای غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ و گشت‌های بازرسی پیگیری و به طور جدی برخورد می‌شود.
وی گفت: فاصله میزان تولید برترین‌های بخش کشاورزی با سایر کشاورزان چندین برابر است و برای پر کردن این خلاء باید دانش و فناوری کافی به بدنه کشاورزان از طریق دوره‌های آموزشی منتقل گردد تا شاهد تغییر رفتار کشاورزان و افزایش ظرفیت تولید باشیم.
وی تصریح کرد: احداث و راه اندازی کشتارگاه صنعتی و بازار دام از مهمترین برنامه های این اداره در نیشابور بوده و امسال مجتمع گلخانه‌ای نیشابور نیز که جزو طرح‌های شاخص در سطح استان است به بهره‌برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: ۲۱ هزار تن میزان مصرف نهاده‌های دامی واحدهای کشاورزی شهرستان است که از این میزان پنج هزار تن در داخل شهرستان تولید و توزیع می‌گردد.
️فرهمندراد افزود: از پساب فاضلاب برای تولید هیچ‌کدام از محصولات کشاورزی در شهرستان نیشابور استفاده نمی‌شود و با مجوز محیط زیست از خروجی فاضلاب شهر نیشابور در محدوده کال‌شور برای آبیاری تولیدات علوفه‌ای مثل ذرّت و جو با فاضلاب تصفیه شده استفاده می‌شود که مصرف دامی دارد.

  • منبع خبر : ohj,k avr