۲واحد صنعتی در زبرخان به چرخه تولید بازگشت
۲واحد صنعتی در زبرخان به چرخه تولید بازگشت
فرماندار زبرخان در نخستین جلسه خبری سال ۱۴۰۰ گفت: طی یک‌سال گذشته ۲واحد تولیدی در شهرک صنعتی خیام که به‌ دلیل‌ برخی مشکلات تعطیل شده بود به چرخه تولید بازگشت و زمینه اشتغال ۳۵۰نفر فراهم شد.

یحیی سلیمانی افزود: در حال حاضر هفت واحد تولیدی تعطیل که به تملیک بانک‌ها درآمده‌اند در شهرک صنعتی خیام وجود دارد و ۱۸۶نفر از کار باز مانده‌اند. وی اظهار داشت: با توجه به‌ شعار امسال که تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده احیای واحدهای تولیدی که به تملیک بانکها در آمده‌اند به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تشکیل اداره صمت زبرخان اولیت استان است بیان کرد: در کمتر از هفت ماه ۱۰ اداره مانند منابع طبیعی، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی و بهزیستی در این شهرستان مستقل شده‌اند و به دنبال مستقل کردن ۱۷ اداره دیگر هستیم.
وی تصریح کرد: ارتقای راه قدمگاه به درود جهت تخصیص اعتبار در دستور کار قرار دارد و احداث راه درود به طرقبه و خرو به زُشک نیز در حال پیگیری است ودستور آغاز مطالعه احداث این راه‌ها از سوی استاندار ابلاغ شده البته هنوز کمیته برنامه‌ریزی زبرخان تشکیل نگردیده است.

همه روستاهای زبرخان به حد نصاب لازم برای تشکیل شورا رسیدند
وی با اشاره به اینکه امسال ۲انتخابات مهم در پیش رو داریم عنوان کرد: ۸۵ نفر در ۴ حوزه انتخابیه شهرهای خرو قدمگاه درود قدمگاه برای ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۸ نفر مرد و ۷ نفر زن بوده هفت نفر هم انصراف داده‌اند و ۳۲۷ نفر هم برای شوراهای روستا ثبت نام کرده‌اند و همه روستاهای زبرخان به حد نصاب لازم برای تشکیل شورا رسیده‌اند.
وی در خصوص آمار کرونا در شهرستان زبرخان اظهار داشت: تاکنون تعداد کل مراجعین سرپایی و بستری‌ها به در این شهرستان ترتیب ۲هزار و ۹۷۸نفر  و ۶۵۰ نفر و تعداد کل فوتی‌ها ۱۲۴ نفر بوده است و در چهار نقطه خدمات آزمایش پی سی آر در زبرخان ارایه می‌گردد.

یک هزار دانش‌آموز زبرخانی موبایل ندارند
وی بیان کرد: ۱۲هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در زبرخان وجود دارد که از این‌تعداد حدود یک‌هزار نفر به تبلت و موبایل دسترسی ندارند و تاکنون حدود ۱۶۰ عدد تبلت از سوی خیرین به دانش‌آموزان اهدا شده است.

سند توسعه زبرخان توسط دانشگاه فردوسی تدوین‌ می‌شود
وی خاطرنشان کرد: سه تیم نظارت بر اصناف و واحدهای شهرستان نظارت دارد و ۲۵۹ مورد بازرسی و پنج مورد گزارش به تعزیرات و تاکنون یک مورد پلمب انجام شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نخستین اقدام در شهرستان زبرخان ایجاد آرامش وحدت و همدلی بین معتمدین و نخبگان شهرستان بود تا در سایه این تعامل و همکاری شاهد توسعه زبرخان باشیم و در این چارچوب ۳۰نفر از نخبگان زبرخان‌ جهت تشکیل شورای توسعه زبرخان شناسایی شده‌اند و تفاهم‌نامه تدوین سند توسعه شهرستان زبرخان توسط دانشگاه فردوسی مشهد با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان امضا شده است.
وی ادامه داد: برای احداث بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی زبرخان که یکی از زیرساخت‌های مهم این شهرستان است حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که باید از ظرفیت خیرین در  این بخش استفاده شود و در سفر اخیر استاندار هم اضافه شدن ۴۵هکتار زمین به شهرک صنعتی خیام برای استقرار صنایع دانش‌ بنیان مصوب شد.

ایجاد بندر خشک در زبرخان
سلیمانی گفت: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم مانند گمرک، انبار گمرک، راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن طرح اولیه ایجاد بندر خشک در زبرخان با اعتبار ۵۰۰میلیارد تومان تهیه شده و سرمایه‌گذار هم اعلام آمادگی کرده است.
وی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن در زبرخان اظهار داشت: قرار بر این شده سامانه ثبت‌نام این طرح به صورت ویژه برای خرو و درود یک بار دیگر باز شود البته در زمستان سال ۹۸ که طرح اقدام ملی مسکن شروع شد بیشترین سهمیه در استان برای شهر خرو در نظر گرفته شد و یک هزار و ۱۴ نفر ثبت نام کردند و از این تعداد ۵۱۴ نفر تایید شدند و تاکنون هشت نفر تشکیل پرونده داده‌اند و در حال حاضر ۲۰۰ واحد فاقد متقاضی در خرو وجود دارد.
وی با اشاره به تکمیل ظرفیت زباله‌گاه زبرخان گفت: برای تشکیل زباله‌گاه جدید قرار شد مطالعات لازم برای برآورد میزان زباله تولیدی روزانه در هر شهر زبرخان و سایر موارد توسط پیمانکار انجام شود و ظرف ۱۵ روز آینده پیمانکار مشخص خواهد شد.