۲هزار نفر از کادر درمان نیشابور واکسن کرونا دریافت کردند
۲هزار نفر از کادر درمان نیشابور واکسن کرونا دریافت کردند
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر بهداشت و درمان است و تاکنون بالغ بر ۲هزار نفر از این پرسنل در نیشابور واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

دکتر محسن عظیمی‌نژاد افزود: حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر دیگر از این گروه در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار دارند و طی روزهای گذشته شایعاتی درباره غیرایمن بودن این واکسن منتشر شده بود که حقیقت ندارد و این واکسن توسط محافل علمی هم تایید شده و تاکنون هیچ گزارشی درباره عارضه جدی ناشی از تزریق این واکسن در همکاران ما گزارش نشده است.
وی تصریح کرد: در این مرحله طبق دستورالعمل بهداشتی گروه‌ بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و سرطانی‌ها تحت پوشش واکسن قرار می‌گیرند‌ و هیچ نوع واکسنی خارج از شبکه بهداشت برای عرضه وجود ندارد و در صورت مشاهده هر موردی از سوی شهروندان سریعا گزارش شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیشابور در وضعیت قرمز قرار دارد و روند مبتلایان به کرونا و بستری‌ها در حال افزایش است و تعداد مرگها بر اثر کرونا هم کاهش نیافته و خوشبختانه تجهیزات موجود تاکنون کافی بوده ولی با ادامه این روند قطعا با مشکل مواجه می‌شویم. وی خاطرنشان کرد: تعداد آزمایش‌های کرونا در نیشابور به طور میانگین ۴۰۰ مورد در روز است که به ۷۰۰ مورد هم رسید و در روزهای نخست اوج همه‌گیری کرونا تعداد آزمایش‌های مثبت از این میزان به ۷۰درصد هم رسید.
وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در نیشابور اظهار داشت: تعداد کل مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی این شهرستان با علائم کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در نیشابور هشت هزار و ۲۳۲ نفر بوده که از این تعداد هفت هزار و۳۸ نفر نفر ترخیص شده اند.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ نفر با علائم کرونا در بیمارستان بستری می باشند که از این تعداد ۱۸نفر در بهش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و آمار متوفیان با علائم کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی نیشابور تا ساعت ۸ صبح امروز به یک هزار و ۶۴ نفر رسید و از این تعداد آزمایش۶۱۶ نفر مثبت بوده است.
وی عنوان کرد: طی  ۲۴ساعت گذشته ۳۰ نفر با علایم کووید ۱۹ مراجعه کرده اند و از این تعداد ۲۹ نفر بستری شده‌اند و طی این مدت ۲ نفر بر اثر کرونا در نیشابور فوت شده اند و آخرین نتایج دریافتی از آزمایشگاه ۴۳۲نمونه می‌باشد که ۱۴۱ نمونه مثبت گزارش شده که از این تعداد ۱۶ مورد بستری و ۱۲۵ مورد سرپایی بوده همچنین ۲۸۷ نمونه منفی و ۴ مورد مجدد نمونه‌گیری شده است.
وی به شهروندان توصیه کرد: با ادامه روند فعلی ابتلا به کرونا به زودی ظرفیت بیمارستان‌های نیشابور تکمیل خواهد شد و شهروندان باید توجه داشته باشند فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند، از ۲ماسک استفاده کنند، خریدهایشان را به صورت اینترنتی انجام داده و فاصله‌گذاری اجتماعی را به شدت رعایت کنند.
وی تصریح کرد: در صورت همکاری شهروندان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اوج همه‌گیری کرونا تا ۱۰روز آینده فروکش خواهد کرد. معاون استاندار و فرماندار نیشابور گفت: طبق رصدهای انجام شده طی ۱۵ روز گذشته وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط شهروندان بهبود یافته و این میزان به طور میانگین به ۵۵درصد رسیده البته باید توجه داشت این میزان در نقاط مختلف شهر متفاوت است و در برخی نقاط متاسفانه کمتر از ۴۰درصد است.
علیرضا قامتی افزود: در بخش‌های روستایی هم طی بازدیدهای انجام شده توسط گروه‌های ارزیابی این موضوع کمتر مورد توجه قرار دارد و میزان درگیری روستاها به ۳۰درصد رسیده که نشان‌دهنده این است دستورالعمل‌های بهداشتی کمتر رعایت می‌گردد.
وی اظهار داشت: کرونا یک مسئله اجتماعی است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شود و بدون همکاری شهروندان این ممکن نخواهد شد و کلیه کانون‌های پرخطر سطح شهرستان شناسایی شده و با همکاری دستگاه های مربوطه در حد منابع و پرسنل در اختیار نظارت‌های لازم انجام می‌شود اما تاکید ما با توجه به سطح و عمق گسترش ویروس جهش یافته کرونا بر این است که مشارکت مردم برای قطع زنجیره انتقال این ویروس در اولویت قرار دارد.
فرماندار فیروزه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰واحد صنفی در این شهرستان به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اخطار گرفته و پلمب شده‌اند.
ابوالفضل حکیم‌پور افزود: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان طی روزهای گذشته کمتر از ۶۰درصد بوده که لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد و در صورت عدم رعایت شهروندان قطع زنجیره انتقال این ویروس قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود.
فرماندار زبرخان گفت: طبق اعلام آخرین جلسه ستاد کرونای زبرخان بازرسی‌های و نظارت‌های مستمر بر واحدهای اصناف در این شهرستان ادامه دارد. یحیی سلیمانی افزود: حدود ۸۰درصد شهروندان زبرخان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و امیدواریم با ادامه این روند طی ۱۴ روز آینده شاهد فروکش طغیان کرونا باشیم.