۲هزار خانواده فاقد مسکن در نیشابور خانه‌دار می‌شوند
۲هزار خانواده فاقد مسکن در نیشابور خانه‌دار می‌شوند
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۲ هزار خانواده فاقد مسکن شهرستان نیشابور در قالب طرح اقدام ملی مسکن می توانند از آبان ماه با ثبت نام‌ در سایت مربوطه صاحب خانه شوند

قدرت‌الله ابک روز دوشنبه در نشستی پیرامون اجرای طرح اقدام ملی مسکن در نیشابور با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای ۷۵ درصد از واحدهای ثبت‌نام شده در طرح اقدام ملی مسکن در این استان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تامین شده است افزود: متولی این طرح در شهرهای نیشابور، سبزوار، قوچان، تربت‌حیدریه، کاشمر و تربت‌جام، ستاد اجرایی فرامین امام است که طرح‌های آن در مرحله تهیه بوده و تعداد واحدهای آن‌ مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: نخستین اقدام ما بازنگری در طرح تفصیلی است و در این چارچوب اشکالاتی که مطالبات مردمی بوده و توسط رسانه ها به ما رسیده است در اولویت بررسی قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تحقق طرحهای تفصیلی ۱۰۰ درصدی نیست زیرا باید بازنگری شوند. تکلیفی که وزارتخانه برای خراسان رضوی در نظر گرفته ۴۷ هزار واحد مسکونی است و در برخی شهرها باید ثبت نام مجدد انجام شود و در شهرهای زیر یکصد هزار نفر هم بنیاد مسکن متولی آن است.
وی افزود: امروز برای ۲ هزار واحد مسکونی در نیشابور تصمیم گیری شد و تا ۲ ماه آینده تصمیم های لازم اتخاذ می‌شود تا از تلاش های صورت گرفته نتایج خوبی حاصل گردد.
ابک ادامه داد: بخش خصوصی باید در طرح اقدام ملی مسکن وارد شود و امتیازهای خوبی برای زمین ها، واحد های نیمه تمام و حتی تمام شده در نظر گرفته شده است. 
وی گفت: بازآفرینی شهری از مهمترین تکالیف وزارت راه و شهرسازی است که همه دستگاه ها باید در آن مشارکت داشته باشند و مهمترین نکته در بازآفرینی شهری که باید به آن توجه شود بهسازی واحدهایی است که در داخل بافت قدیمی قرار دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: بطور مکرر اعلام شده است که به ساکنان بافت‌های فرسوده به هر تعداد که مراجعه کنند وام ۹ درصد تا مبلغ ۱۵۰‌ میلیون تومان در کلان شهرها پرداخت می‌شود.
وی افزود: ماندگاری جمعیت در داخل بافت مساله مهمی است که باید انجام شود چون اگر بافت خالی شود هویت شهری ما خالی می‌شود و اگر جمعیت بماند تمام دستگاه های اجرایی موظف به ارایه خدمات هستند.
۱۰ هکتار زمین در نیشابور برای طرح اقدام ملی مسکن 
فرماندار ویژه نیشابور نیز در این نشست گفت: ۱۰ هکتار زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان در نظر گرفته شد که پنج هکتار آن معارض دارد و مقرر شد در جلسه ستاد تسهیل با حضور مسوولین قضایی این مسئله بررسی شود و اگر زمین به مدعیان آن تعلق گرفت به جای آن به همان میزان زمین در مجاورت این ملک اختصاص یابد.
علیرضا قامتی افزود: طراحی نقشه این طرح حداکثر طی ۲ ماه انجام می‌شود و در یک ماه ثبت نام از متقاضیان انجام خواهد شد و ۲ هزار واحد در اختیار شهروندان نیشابور قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: پیش از این قرار بود در طرح اقدام ملی مسکن برای شهر نیشابور در بینالود زمین تامین شود که ما مخالف آن بودیم. طرح تفصیلی نیشابور مربوط به سال ۸۵ است که به این موضوع اعتراض داریم و برای گرفتن مشاور ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مقرر شد شهرداری این شهر یک چهارم آن را پرداخت کند و مشاور با همکاری مجموعه شهرستان طرح را مورد مطالعه قرار دهد.
فرماندار نیشابور گفت: بولوار شهید سلیمانی شهر نیشابور مربوط به طرح تفصیلی قبلی بوده ولی هم اکنون بخش هایی از آن در بستر و حریم روخانه است که در طرح تفصیلی جدید باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد و اصلاح شود.