۱۶ نفر طی ۴ روز بر اثر کرونا در نیشابور جان باختند
۱۶ نفر طی ۴ روز بر اثر کرونا در نیشابور جان باختند
فرماندار نیشابور گفت: طی چهار روز گذشته ۱۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این شهرستان فوت کرده‌اند و در حال حاضر هم چند نفر با اکسیژن زنده هستند.

علیرضا قامتی شامگاه جمعه در جلسه فوق العاده ستاد کرونا با حضور فرمانداران فیروزه و زبرخان به منظور بررسی وضعیت بیماری کووید ۱۹ از اسفند ۹۸ تا ۲۰ تیر ۹۹ در این منطقه افزود: تا کنون ۲۶۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در نیشابور فوت کرده‌اند و سه هزار و ۸۰۰ نفر آزمایش کرونا داده‌اند که از این‌تعداد جواب آزمایش حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر مثبت بوده‌ است.
وی تصریح کرد: در حالی که برگزار تجمعات ممنوع اعلام شده طی روزهای گذشته شاهد برگزاری این مراسم‌ها هستیم و در یک مراسم عروسی در نیشابور طبق آماری که رسید ۲۰نفر مبتلا شدند.
وی اظهار داشت: نمی‌توانیم‌‌ به دلیل تحریم‌های اقتصادی تصمیم‌هایی را بگیریم اما باید ببینیم وقتی تصمیم گرفته می‌شود بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد آیا واقعا این اتفاق می‌افتد و عملا طی این‌۲ماه اثبات گردید که این اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که چگونه افرادی را که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند تشویق و با افرادی که رعایت نمی کنند برخورد و بخش نظارتی را در این بخش تقویت کنیم.
وی بیان کرد: هیچ چیزی با جان انسان قابل مقایسه نیست و به طور قطع معیشت مردم همراه با رعایت پروتکل‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد اما وقتی که اطمینان داریم امکان رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد ناگزیر هستیم برای نجات جان انسان‌ها تعطیلی اعلام کنیم.
وی عنوان کرد: برخی از اصناف پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند ولی در برخی دیگر این‌گونه نیست و زمانی‌ که پروانه فعالیت برای شخصی صادر می‌گردد وظیفه نظارت بر آن را هم داریم.
وی با اشاره به اینکه این‌ ویروس مشخصه ثابتی ندارد خاطرنشان کرد: باید هرکدام از ما احساس کنیم که ناقل این ویروس هستیم و با رعایت مسئولیت اجتماعی‌مان فرهنگ‌سازی را از خودمان شروع کنیم.
وی تصریح کرد: برای فرهنگ سازی فعالان حوزه دینی و اجتماعی و رسانه‌ها باید پای کار بیایند و از همه ظرفیت‌های شبکه‌های مجازی استفاده شود.
وی تاکید کرد: مصوبات جلسات شورای تامین و ستاد کرونا لازم الاجرا است و باید به سرعت اجرایی گردد و اگر توان اجرایش را نداریم مصوب نکنیم‌.

۵۰درصد مردم‌ نیشابور از ماسک استفاده می‌کنند

فرماندار نیشابور گفت: از زمانی که استفاده از ماسک اجباری شده بر آوردی که دیروز شده در سطح نیشابور ۵۰درصد مردم از ماسک استفاده می کنند.
وی افزود: وضعیت نیشابور از قرمز بالاتر است و در گام اول همه برای فرهنگ‌سازی باید تلاش کنیم و مصوبات شورای تامین به طور جدی اجرایی شود در غیر این صورت ناگزیر هستیم در چارجوب‌های قانونی رفتار کنیم.
وی اظهار داشت: محدودیت‌ها برای مراکز تجمعی اعمال می‌شود و به ما اثبات شده در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی هم نمی‌تواند فعالیت داشته باشند.
وی بیان کرد: تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در سطح شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان باید به صورت مشترک بر اساس نظر دانشکده علوم پزشکی نیشابور به عنوان دبیرخانه ستاد مبارزه با کرونا اتخاذ گردد.
وی اظهار داشت: در یک روز بجنورد شیروان و قوچان و نیشابور در وضعیت قرمز و فیروزه و خوشاب در وضعیت سفید قرار داشت و اگر به درک مشترک برای مقابله با این ویروس نرسیم تصمیمات ما هم تحت تاثیر رفتارها دچار مشکل می‌شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۰نفر از پرسنل دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور مبتلا به کرونا شده‌اند که این آمار تکان دهنده است و آمار افراد مبتلا به کرونا در روستاها کمتر از شهر نیست.
وی تصریح کرد: باید به مردم اعلام کنیم که در کدام بخش‌ها بیشتر درگیر هستیم و تیم‌های ارشادی برای تشویق مردم جهت استفاده از ماسک ایجاد گردد.
وی یادآور شد: در بخش اصناف در هر سه شهرستان از این فرصت استفاده شود و شرایط اخذ هرچه سریع‌تر اخذ پروانه برای این واحدها فراهم گردد.
وی اظهار داشت: در شرایط بحرانی انتظار می‌رود پزشکان به کمک‌ دانشگاه بیایند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است و در گام اول اگر داوطلبانه حضور پیدا نکردند قطعا باید متناسب با نیازی که داریم در کنار دانشکده علوم‌پزشکی حضور پیدا کنند تا شرایط مدیریت گردد.
وی تاکید کرد: یکی از اشکالات جدی این است که وقتی شرایط از قرمز به زرد عبور می‌کنیم حساسیت‌ها کاهش می‌یابد و رعایت پروتکل های بهداشتی در همه شرایط قرمز، زرد و سفید اجباری است.
وی تصریح کرد: به طور قطع محدودیت ها از امروز به مدت ۱۴ روز ادامه خواهد یافت و در صورت ادامه این وضعیت تمدید خواهد شد و کلیه مراکز تجمعی باید تعطیل شود.
وی یادآور شد: تاکنون همه مجموعه‌های شهرستان در کنار مجاهدان عرصه سلامت تلاش کردند تا شرایط بحرانی فعلی را مدیریت کنند.
وی بیان کرد: وضعیت موجود یک بحران ترکیبی است و در حالی که به شدت درگیر جنگ اقتصادی هستیم همزمان دچار یک بحران جهانی شده‌ایم دشمن‌ می‌خواهد از این شرایط برای ناامید کردن مردم استفاده کند که نباید از آن غفلت کنیم.
وی اظهار داشت: بخشی از شرایط اقتصادی فعلی به خاطر نحوه مدیریت است ولی بخش عمده آن ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ای است که هر روز تشدید می‌گردد و برای مقابله باید همه درکنار یکدیگر قرار بگیریم اما اگر هر بخش، مجموعه و گروه نگاهش این باشد که جداگانه می‌تواند تصمیم گیری کند به طور قطع در جمع بندی تصمیم‌گیری‌ها مغفول خواهد ماند.

فرماندار فیروزه گفت: درهم‌تنیدگی شهرستان نیشابور، فیروزه و زبرخان وضعیت یکسانی را برای هرکدام رقم می‌زند.
ابوالفضل حکیم‌پور افزود: طی چند هفته اخیر وضعیت شهرستان فیروزه سفید اعلام شد و به همین خاطر برخی از مراسم‌‌ها به این منطقه منتقل شد که باعث شد وضعیت فیروزه از سفید ناگهان به قرمز تغییر پیدا کند.
وی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل عمومی مقرر گردیده با ۵۰درصد ظرفیت و با ماسک خدمت رسانی انجام شود ولی در بازگشت به فیروزه این موارد رعایت نمی گردد که نیازمند تصمیم‌گیری و اعمال یکسان مصوبات است.
وی بیان کرد: هرگونه تصمیم سخت‌گیرانه‌تر موجب نارضایتی‌های بیشتر می‌شود اما حساسیت مردم در سطح شهر و روستاهای فیروزه کاهش یافته به نحوی که گسترش بیماری کرونا امروز از شهرهای فیروزه به روستاها کشیده شده است.

فرماندار زبرخان گفت: شهرستان زبرخان پس از نیشابور بیشترین تعداد واحدهای صنفی را دارد که نیازمند توجه ویژه برای نظارت جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
یحی سلیمانی افزود: از روز گذشته با توجه به وضعیت قرمز کلیه مراسم‌ها و نمازجمعه‌ها تعطیل شد و در شهرک صنعتی خیام همه واحدهای صنعتی موظف به رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی هستند.

اتمام حجت رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور

رئیس دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور گفت: امروز مجبور شدیم بخش شیمی درمانی بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور را برای افزایش تخت برای مبتلایان به کرونا تخلیه و به بیمارستان حکیم ‌منتقل کنیم تا بتوانیم ظرفیت ها را افزایش دهیم ولی خدمات دیگر تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
محسن‌ عظیمی نژاد افزود: ۲۰۰ نفر از پرسنل دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور درگیر کرونا شده‌اند که از این تعداد ۹۸ نفر از کادر درمانی هستند.
وی تصریح کرد: مردم بدانند نه پرسنلی برای ارایه خدمت و نه تختی برای بستری شدن داریم و این وضعیت شکننده ای است که در منطقه ما به وجود آمده و اگر رعایت نکنیم امکان بستری شدن در بیمارستان های نیشابور وجود نخواهد داشت‌.
فرمانده تیپ زرهی ۲۱ امام رضا(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در نیشابور گفت: در اسفندماه از هر ۱۰ نفر مبتلا به کرونا یک نفر فوت می کرد اما امروز با توجه به فوت ۲۶۰ نفر از ۱۵۱۱ نفر مبتلا، از هر ۵ مبتلا به کرونا در نیشابور یک نفر جان می دهد و اگر شرایط به همین منوال پیش رود این آمار به یک کشته از سه مبتلا می رسد.
سردار حسین سلیمانی افزود: در اردیبهشت ماه به خاطر فشارها تحت عناوین مختلف اقتصادی پروتکل‌هایی تعیین شد و بازار بازگشایی شد و امروز باید با همکاری و هماهنگی همه این شرایط را تغییر دهیم.

  • منبع خبر : خاتون شرق