یادداشتی بر داستان بلند «دختر شاه‌توتی» اثر خانم سیما رحمتی
یادداشتی بر داستان بلند «دختر شاه‌توتی» اثر خانم سیما رحمتی
«دختر شاه توتی» به قلم خانم سیما رحمتی

پونه شاهی

 همیشه با شمشیر اسباب‌بازی‌اش مرا می‌کشت، اما آن روز وقتی چاقو را در دستش دیدم، خیلی ترسیدم. وحشت را در چشمانم دید، گفت: «مامانی تو رو واقعی نمی‌کشم ولی بذار بزرگ بشم، بابا رو می کشم.»

این شروع داستان «دختر شاه توتی» به قلم خانم سیما رحمتی ست که توسط انتشارات نشر داستان در ۹۰ صفحه، چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

داستان زن و خانواده ای که می تواند داستان هر کدام از زنان و خانواده های جامعه امروزی باشند. مرجان زن جوانی ست که شیطنت ها و گریه ها و لجبازی های پسرش امانش را بریده به توصیه یکی از دوستانش به روانپزشک مراجعه می کند. در امتداد داستان زندگی مرجان با زندگی مادر و پدر و خاله اش هم آشنا می شویم. زنان در داستان «دختر شاه توتی» تکثیر می‌شوند. گاهی در قالب مادر که خیانت همسر را به دوش می‌کشد و فرزند زن دیگری را بزرگ می‌کند گاه در قالب خاله که پس از ازدواج خواهر کوچک‌تر قید ازدواج و جامعه را می‌زند و گاه در قالب مرجان که در زندگی دچار طلاق عاطفی شده است. سیما رحمتی بسیار خوب می‌تواند از زنان و احساسات درونی‌شان بنویسد. در این داستان هم با نثری روان و کمی آمیخته با چاشنی طنز، واقعیتی تلخ را بیان می‌کند. از زیبایی‌های این اثر علاوه بر نثر روان که بدان اشاره شد می‌توان به داشتن زیر لایه روان‌شناختی در مبحث کودک و خانواده اشاره کرد. داستان با شروعی خوب خواننده را مجذوب کرده و با خود همراه می‌کند. وجود کودک و روانشناس در داستان عمق بیشتری به داستان می‌دهد. همانطور که می دانیم «سلامت روانی و رشد عاطفی کودکان بر اساس محیطی که در آن پرورش می یابند، شکل می‌گیرد. سلامت روانی نقش بسیار مؤثری در سرنوشت انسان دارد که خانواده های پر تنش با به خطر انداختن این سلامت، زندگی فرزندان خود را به خطر می‌اندازند. این زندگی نامتناسب می‌تواند از همان ابتدا به شکل نا هنجاری های رفتاری در کودکان و سپس به صورت اعمال نامتعارف و انواع بزهکاری در بزرگسالی نمود پیدا کند. هر چند تنش و اختلاف بین زوجین امری طبیعی می‌باشد، اما نحوه برخورد زوجین با این مشکلات و نشان دادن آن در مقابل کودک می‌تواند اثرات دراز مدتی بر کودک بگذارد.» در این داستان سیما رحمتی با بهره گیری از این موضوع به زیبایی توانسته است به تنش های موجود در خانواده و تاثیر آن بر رفتار کودک اشاره کرده و در قالب داستانی جذاب تلنگری به زوج های جوان و خانواده ها زده و زنگ خطر تاثیر رفتار و گفتار زوجین بر روی روح و روان فرزندشان را به تصویر بکشد.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای خانم سیما رحمتی

  • نویسنده : پونه شاهی
  • منبع خبر : خاتون شرق