گل افشانی آرامگاه خیام در غیاب وزیر ارشاد
گل افشانی آرامگاه خیام در غیاب وزیر ارشاد
خاتون‌شرق- آرامگاه عمر خیام، حکیم فرزانه و دانشمند بلندآوازه نیشابوری، همزمان با ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور پرشکوه مردم گلباران شد. این آیین عصر پنج‌شنبه گذشته با حضور پرشور مردم فرهنگ‌دوست نیشابور به همراه مسئولان شهرستانی، مقامات ایرانی و خارجی برگزار شد.

وحید شجاعی مهر / آرامگاه عمر خیام، حکیم فرزانه و دانشمند بلندآوازه نیشابوری، همزمان با ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور پرشکوه مردم گلباران شد. این آیین عصر پنج‌شنبه گذشته با حضور پرشور مردم فرهنگ‌دوست نیشابور به همراه مسئولان شهرستانی، مقامات ایرانی و خارجی برگزار شد. رباعی‌خوانی، برگزاری مراسم و آیین سنتی، اجرای برنامه حسام‌الدین سراج خواننده مطرح موسیقی سنتی آن هم در روزی که وزیر ارشاد اسلامی غایب بود، از جمله برنامه‌های مراسم گرامی‌داشت روز ملی خیام بود؛ خبر صدور مجوز ایجاد شعبه انجمن مفاخر کشور در نیشابور به عنوان اولین شهرستان در کشور نیز از دیگر اتفاقات روز ملی خیام امسال بود.

شعبه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در نیشابور

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور که در مراسم بزرگداشت سالروز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری حضور یافته بود، از صدور مجوز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیشابور به عنوان اولین شهرستان در کشور خبرداد.  دکتر محمود شالویی درباره جایگاه شهر نیشابور گفت: نیشابور، یکی از شهرهای پرافتخار ایران عزیز، همیشه در تاریخ پرآوازه و سرزمین دانش‌پرور بوده است.وی افزود: خیام و عطار اگرچه در سرزمین نیشابور زاده و پرورش یافته‌اند، اما اینک نه تنها در نیشابور که در تمام قله‌های جهان نام و یادشان بر سر زبان‌هاست. رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور بیان کرد: خیام شخصیت کم‌نظیری در جهان امروز است. خیام نه تنها برای رباعیات، بلکه به خاطر اندیشه‌هایش مورد ستایش عرصه‌های مختلف هنری نیز است. وی با بیان این که اشعار خیام نیشابوری به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است، ابراز کرد: خیام علاوه بر قدرت علمی از قدرت شعری هم برخوردار بوده و اشعار زیبایی سروده که مورد توجه اهالی علم و ادب است.وی بیان کرد: امیدواریم آرامگاه خیام و عطار نیشابوری با همت مسئولان به ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و ارشاد مرمت و بازسازی شود.  شالویی یادآورشد: تنها شهرستانی که در کشور توانسته است مجوز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را دریافت کند، شهرستان نیشابور است که امیدواریم این انجمن به توسعه علم و ادب این سرزمین کمک کند.

نیشابور زبان جهانی شدن دارد

همچنین معاون کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه در مراسم بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری  گفت: دیپلماسی هنر ارتباط است؛ ارتباطی که به امنیت و رشد کشور منجر می شود.  علیرضا بیگدلی با بیان این که وظیفه دیپلماسی شهری است که مفاخر آن شهر را به دنیا معرفی کند، افزود: دیپلماسی شهری یعنی مردم هر شهری به جای وزیر و سفیر، شهر خودشان را به دنیا معرفی کنند.  معاون وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: نیشابور زبان جهانی شدن دارد ، چون نیشابور خیام، عطار، کمال‌الملک دارد و این‌جا شهر حدیث سلسله‌الذهب است.  وی با دعوت از مردم و جوانان نیشابوری برای معرفی بیشتر نیشابور به دنیا اظهار کرد:  اگر جوانان این شهر تلاش کنند ظرفیت و ویژگی های خاص این شهر را به دنیا معرفی کنند، قطعا در آینده نزدیک، نیشابور جهانی‌تر می‌شود.  بیگدلی گفت: نیشابور شهر تمدن‌ساز، بی نظیر و مهیا برای حضور میلیون‌ها گردشگر جهانی است. قول می‌دهم وزارت امورخارجه تمام کمک خود را برای معرفی نیشابور به دنیا انجام دهد و در کنار مردم باشد.

انتقاد از بی توجهی مدیران استانی

نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه نیز در حاشیه برگزاری روز ملی خیام در جمع خبرنگاران، گفت: ما ۳ روز ملی شاخص با عنوان روز خیام، عطار و سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور را داریم که باید برای آن‌ها برنامه های ویژه و مناسبی تدوین کنیم.  احسان ارکانی با بیان این که متاسفانه در مراسم روز ملی عطار درباره نحوه برگزاری و ضعیف بودن برنامه‌ها انتقادهایی مطرح بود، ولی به نظر من روز ملی خیام شرایط بهتری داشت ، افزود: حضور رئیس انجمن مفاخر کشور، معاون وزیر امورخارجه، سرکنسول های کشورهای مختلف مانند ترکیه، تاجیکستان، افغانستان و عراق به همراه حضور هنرمندان و استقبال مردم، مراسم بهتری را رقم زد. وی با بیان این که اتفاق خوب برای شهر نیشابور، خبر صدور مجوز شعبه انجمن مفاخر فرهنگی ایران در نیشابور است، اظهار کرد: ساختمان این شعبه توسط شهرداری تامین شده و امیدواریم به زودی این مکان بازگشایی شود. وی با انتقاد از بی‌توجهی مدیریت استان به روزهای ملی نیشابور که علاوه بر جنبه های ملی بعد بین‌المللی نیز برای استان دارند، افزود:  به جز اداره کل ارشاد و میراث فرهنگی که وظیفه ذاتی برای این مراسم داشتند، سایر مسئولان استانی مانند استاندار و معاونت های مربوط در استانداری هیچ کدام در مراسم حضور نیافتند. طبیعی هم است؛ چرا که موضوعات شهرستان ها در مرکز استان متاسفانه فراموش شده است که این مراسم به جز دستگاه های متولی، برای کسی دیگر مهم نبود.

آماده سازی ایده «نشان» برای روز ملی خیام و عطار  

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه برگزاری مراسم روز ملی خیام در جمع خبرنگاران گفت: نیشابور در سده های اول بعد از اسلام توانست یک مرجعیت علمی، فرهنگی و ادبی را در ایران ایجاد کند. این روحیه فرهنگی ادبی در جان و دل مردم ماندگار شده و تا به امروز ادامه یافته است.  حسین‌زاده افزود: مفاخر نیشابور نظیر خیام و عطار میراث آن دوره پرافتخارند و با این که اتفاقات تاریخی تلخی مانند حمله مغول در این شهر رخ داد،  ولی فرهنگ ایرانی اسلامی آن باعث شد نه تنها رفتار مغول ها تغییر کند بلکه شهر ویران شده دوباره خود را پیدا و بستر رشد فرهنگی و هنری خود را احیا کند.  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با استقبال از طرح داشتن «نشان» برای روزهای ملی خیام و عطار گفت: برای  داشتن نشان خیام و عطار نیاز است یک هسته اولیه مردمی شکل بگیرد و این ایده را آماده سازی کند.