گره کور نبود زمین مسکونی و افزایش قیمت مسکن در نیشابور
گره کور نبود زمین مسکونی و افزایش قیمت مسکن در نیشابور
شجاعی مهر/ شهر نیشابور دومین شهر پرجمعیت استان است که معضل مسکن در آن به یک بحران تبدیل شده است. کارشناسان علاوه بر وضعیت تورمی حاکم بر این حوزه، نبود زمین قابل ساخت و عدم تدوین کارشناسانه طرح های جامع و تفصیلی را در افزایش سرسام آور قیمت مسکن در شهر نیشابور موثر می دانند. شهری که قیمت مسکن در آن با کلان شهرها هم‌تراز است. کمبود زمین برای ساخت و ساز مسکن در نیشابور به قدری چالش برانگیز بود که تا هنگام ثبت نام‌های اولیه مسکن ملی نامی از نیشابور دیده نمی شد. دلیل آن هم عدم وجود زمین در محدوده فعلی شهر نیشابور بود. احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان حالا از برگزاری جلسه با وزیر راه و شهرسازی و اقدامات برای اضافه شدن محدوده شهری نیشابور پس از سال ها خبر می دهد.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خراسان رضوی گفت: چندین سال است همه کارشناسان و مدیران حوزه برنامه ریزی شهری و مسکن می دانند که نداشتن زمین خالی در محدوده شهری نیشابور برای ساخت و ساز و کمبود زمین، باعث افزایش قیمت مسکن و در دسترس نبودن زمین برای متقاضیان ساخت و ساز شده است به حدی که متقاضیان طرح ملی مسکن که حدود ۳۰ هزار نفر در نیشابور بوده اند نیز امکان دریافت زمین و خانه را پیدا نکردند. به این تعداد هزاران‌نفر دیگر نیز در این طرح ثبت نام‌ نکرده اند ولی دارای مسکن نیستند را هم‌اضافه کنیم وضعیت بحرانی مسکن در نیشابور مشخص می شود‌
احسان ارکانی افزود: وقتی زمینی برای ساخت وجود ندارد افزایش قیمت مسکن را خواهیم داشت و  نبود ساخت و ساز علاوه بر کاهش اشتغال قفل شدن محیط شهری را در پی دارد.
وی بیان کرد:  بر همین‌اساس جلسات متعددی برگزار شد و پیگیری های زیادی از وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم. قرارگاه ملی مسکن‌نیشابور که از سال گذشته در نیشابور آغاز به کار کرده زمین های مختلفی را که داخل شهر یا متصل به شهر بوده است را شناسایی کرده و از دل این اراضی تنها اراضی که مستعد ساخت و ساز و حل این‌مشکل بود چند قطعه زمین بزرگ مقیاس است که به محدوده شهری متصل است.
وی ادامه داد: یکی از آن ها اراضی شمال بیمارستان حکیم است که متعلق به تعاونی‌ مسکن فرهنگیان و پرستاران می باشد که در گذشته در طرح جامع شهری  داخل محدوده شهر نیشابور بوده اما مشخص نیست چرا در یک‌دهه گذشته از محدوده شهری و طرح جامعه پیشنهادی به طور ناگهانی خارج شده است‌.
وی بیان کرد: یکی دیگر از زمین های مد نظر در ضلع شرقی جاده باغرود یک زمین بزرگ مقیاس است که متعلق به تعاونی جهاد کشاورزی می‌باشد.  یک قطعه زمین دیگر نیز در همان موقعیت مربوط به اراضی خودمالکی بازنشستگان نیروی انتظامی است.
وی اظهار کرد: یک زمین بزرگ مقیاس دیگر در همان موقعیت متعلق به وراث مرحوم آقای سعیدی می باشد که در سمت غرب و شرق جاده باغرود می باشد که مقدمات آن برای الحاق به محدوده شهری نیشابور انجام شده است.
نماینده نیشابور گفت: با پیگیری های انجام شده زمین متعلق به وراث آقای سعیدی که سال هاست در خارج از کشور هستند و اساسا نیازی به فروش نداشتند با توجه به اینکه متوجه این مشکل شهر پدری خود در حوزه مسکن شدند پذیرفتند زمین خود را با راه و شهرسازی توافق کنند‌و به محدوده شهر الحاق کنند. کارهای این زمین چون مالک آن مشخص است تقریبا تمام شده و مراحل نهایی توافق را طی می‌کند.
ارکانی با بیان اینکه متاسفانه طی سال های گذشته‌ با افزایش جمعیت در شهر نیشابور مواجه بوده ایم و متناسب با این افزایش جمعیت محدوده شهری متناسب را پیش بینی نکرده ایم خاطر نشان کرد: در گذشته این پیگیری ها به علت مخالفت اداره کل راه و شهرسازی استان با بن بست مواجه شده بود. این اقدام یک ظاهر کارشناسی داشته است و دوستان معتقد بوده اند که این زمین ها، اراضی کشاورزی است. همه می دانند زمین خارج از محدوده شهری زمین کشاورزی است اما زمینی که سال ها بر روی آن‌ کشت صورت نگرفته کشاورزی است؟

اصلا آن منطقه آب ندارد و سال هاست کشاورزی روی آن صورت نگرفته اما دوستان به این بهانه مانع می شدند. نکته دیگر آن است بین اولویت حل مشکل مسکن جوانان و خانواده های فاقد خانه و کمبود اراضی کشاورزی در شهر نیشابور کدام یکی مساله اصلی و دارای اولویت است؟ خوشبختانه زمین کشاورزی در نیشابور به وفور وجود دارد و ما یکی از قطب های اصلی کشاورزی در سطح کشور هستیم. هر کس در نیشابور اراده کند که کار کشاورزی انجام دهد آنقدر زمین کشاورزی وجود دارد که مشکلی در این حوزه نداریم‌. از آن گذشته متاسفانه بسیاری از کشاورزان ما در حال ترک کار کشاورزی هستند و اگر کسی نگران کار کشاورزی و کشاورزان است به ما مراجعه کند تا ده ها منطقه را برای کمک به آن ها معرفی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلایل تصمیمات غلط گذشته و توسعه نیافتن موزون شهری میلیاردها تومان ضرر و زیان به شهر نیشابور و مردم آن به ویژه طبقات پایین تر جامعه که نتوانسته اند مسکن مناسب تهیه کنند وارد شده است. مردم مجبور به اجاره نشینی شده یا برای تهیه یک آلونک خود را زیر قرض برده اند. این موارد ظلم به مردم است و به هیچ وجه پذیرفته نیست و منطق کارشناسی ندارد.
وی اظهار کرد: متاسفانه کسانی که در مشهد نشسته و برای نیشابور تصمیم می‌گیرند اساسا یک‌روز در نیشابور زندگی نکرده اند و متوجه این معضل نیستند. اگر در نیشابور زندگی می کردند و مجبور می شدند برای خرید یک‌واحد مسکونی به طور میانگین متری ۱۶ میلیون تومان پرداخت یا اجاره سنگین بپردازند قطعا جور دیگری تصمیم می گرفتند.
نماینده نیشابور گفت: در گذشته یک تصمیمات غیر کارشناسی بدون توجه به واقعیت ها گرفته شده و میلیاردها تومان زیان از جیب مردم مستضعف و جوانان رفته و نتیجه آن شده است که در شهر نیشابور زمین برای ساختن خانه نداریم. در نیشابور برای یک واحد ۱۲۰ متری باید نزدیک ۲ میلیارد تومان پول پرداخت کرد. مگه کسی دارد؟ در کشور ما هیچ کس پاسخگوی تصمیم خود نیست با اینکه ممکن است میلیاردها تومان به مردم ضرر بزند.
وی ادامه داد: از سال ۷۴ که برای دانشگاه از نیشابور رفتم وسعت شهر یک و نیم برابر شده ولی جمعیت آن دو و نیم برابر شده است. برای این جمعیت فضای حیاتی و زندگی تعریف نشده است و باعث شده تراکم جمعیتی زیادی داشته باشیم که نمی توانیم آن ها را سازماندهی مناسب کنیم. از آن طرف۳۰ هزار نفر ثبت نامی مسکن ملی داشتیم و فقط برای سه هزار نفر آن هم با رایزنی و الحاق یک مجموعه به محدوده شهری توانستیم کار انجام دهیم.
ارکانی بیان کرد: چون تصمیم گیرندگان در مشهد زندگی می کردند هر مشکلی آنجا بود سریعا متوجه می شدند و آن را حل می‌کردند و در بحث زمین سریع یک محدوده را الحاق و مساحت جدیدی را ایجاد می کردند لذا می‌ببینید که به طرقبه شاندیز و گلبهار و چناران اتصال پیدا کرده و شهر جدید نیز برای آن تعریف شد.
وی با اشاره به دیدارش با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: این‌معضلات را برای وزیر راه و شهرسازی توضیح دادیم و ایشان هم‌پذیرفتند که نیاز اول کشور حل معضل مسکن است و در این خصوص دستورات لازم را صادر کردند. پس از آن  جلسات با اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.
نماینده مالکین تعاونی های مسکن جهاد کشاورزی، بازنشستگان نیروی انتظامی و فرهنگیان که زمین های آن ها خارج از محدوده شهری بوده نیز در جلسه بودند و آنجا صحبت کردند که این اتفاق برای اولین بار رخ داده بود. قبل از این اصلا اداره کل راه شهرسازی استان نمی پذیرفت این قسمت ها به محدوده شهری اضافه شود تا جلسه ای بگذارد.
وی خاطر نشان کرد: در نهایت برای الحاق به محدوده این ۴ قطعه زمین بزرگ تقریبا مشکلی نداریم. زمین وراث آقای سعیدی نهایی شده است و آن ۳ مجموعه ی دیگر تعاونی ها باید خودشان تصمیم نهایی را بگیرند تا توافق نهایی به امضا برسد.
وی خاطر نشان کرد: این مجموعه ها که از نظر هکتاری رقم بالایی دارند اراضی کشاورزی هستند و ۳۰ درصد مساحت آن ها کاربری مسکونی خواهد بود و مابقی در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌گیرد تا برای کاربری های مختلف شهری، خدماتی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و… استفاده کند
وی در خصوص سایر لکه های خارج از محدوده شهری مانند محله ی موسوم به کرده ها یا نور غربی نیز گفت: به طور کلی اراضی که محدوده شهری متصل نیستند، اتصال آن ها به محدوده شهری امکان پذیر نیست تا به صورت جزیره ای در محدوده شهری قرار بگیرند اما در صورتی که الحاق به محدوده پایین دست آن ها انجام شود در آینده می توان این‌موضوعات را هم پیگیری کرد.

وی گفت: امیدواریم با اتصال این زمین ها به محدوده شهری و افزایش فضای جدید  برای ساخت مسکن همشهریان تا ۳۰ سال آینده نیاز به مسکن و زمین پیش بینی و پاسخ داده شود.

حل مشکل زمین مسکن ملی شهر فیروزه

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در خصوص مشکل مسکن ملی فیروزه نیز گفت:  در فیروزه مساله این بود که راه و شهرسازی استان برای متقاضیان مسکن ملی محدوده ای را مشخص کرده بود که به علت عدم‌مرغوبیت و پرت بودن و نداشتن زیر ساخت و نامناسب بودن هیچ کس متقاضی ثبت نام و ساخت و ساز در آنجا نبود.از طرفی اراضی متعلق به کارخانه قند که متصل به اراضی شمال شهر فیروزه است متقاضی زیادی داشت. از همین رو با مسئولین کارخانه قند صحبت کردیم که ابتدا موافق نبودند اما پس از مدتی موافقت کردند که با توافقی این زمین ها را واگذار کنند. اما همچنان اداره کل اصرار داشت در اراضی پرت خانه ها ساخته شود.
ارکانی افزود: این موضوع را نیز با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردیم و ایشان دستور داد این کار انجام شود. پس از آن در همین راستا جلسه ای با حضور مدیر عامل کارخانه قند و فرماندار فیروزه با مدیرکل راه و شهرسازی در مشهد برگزار کردیم و توافقات نهایی انجام شد تا این اراضی نیز به محدوده اضافه شود و متقاضیان به زودی در طرح ملی مسکن فیروزه نیز ثبت نام‌ خواهند کرد.