کمبود پزشک متخصص و تخت بیمارستانی در نیشابور
کمبود پزشک متخصص و تخت بیمارستانی در نیشابور
پنجم اسفند سال گذشته خبر مرگ یک بیمار نیشابوری که علایم مشکوک به کرونا را داشت سر خط رسانه های استان وکشور شد .‌ حال از آن روز بیش از ۹ ماه گذشته و شهرستان نیشابور همانند سایر نقاط کشور همچنان در حال مبارزه با این ویروس منحوس است.

مطابق آمار منتشر شده در نیشابور تا روز پنج شنبه ۱۳ آذرماه ۸۹۰ نفر با علایم مشکوک به کرونا فوت کرده اند که از این بین تست ۴۷۲ نفر مثبت بوده است.مطابق آمار تاکنون ۶ هزار و ۳۵۳ نفر از ابتدای همه گیری بیماری کرونا در بیمارستان‌۲۲ بهمن این شهر بستری شده اند که ۵ هزار و ۲۸۸ نفر از آن ها با بهبودی از این بیمارستان مرخص شده اند. همچنین تا این‌تاریخ تعداد افراد بستری در این بیمارستان ۱۷۸ نفر است که ۵۰ نفر از آن ها در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. با توجه به برخی کمبود های زیرساختی حوزه بهداشت و درمان نیشابور فعالیت مسئولان‌مربوط برای مبارزه با این‌ویروس منحوس چندبرابر شده و تلاش مسئولان و کادر بهداشت و درمان برای پوشش دادن این کمبودها بوده است. کمبودهایی که گاه شائبه هایی از اشکال در برخی خدمات بهداشتی ارائه شده به بیماران کرونایی را ایجاد کرد.حال پس از گذشت ۹ ماه نیشابور چه وضعیتی دارد و چه اتفاقاتی در این مدت در این شهرستان رخ داد؟

در همین باره رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در گفت و گو با خراسان رضوی شرایط نیشابور در مواجهه با ویروس کرونا را تشریح کرد.

مقایسه با میانگین کشوری

دکتر محسن عظیمی نژاد در پاسخ به خراسان رضوی در خصوص وضعیت کرونا در نیشابور در مقایسه با آمارهای کرونا در کشور گفت: مطابق آمارها تا تاریخ ۱۱ آذرماه در کشور ۰۱/۵ درصد (پنج و یک صدم) از افرادی که تست آن ها مثبت شده است فوت کرده اند و با توجه به این که در نیشابور تعداد کل افراد مثبت ۹ هزار و ۸۰۹ نفر و تعداد فوتی های کرونا مثبت نیز ۴۶۷ نفر بوده، این شاخص عدد ۴/۷۶ درصد را نشان می دهد که از میانگین کشوری پایین تر است.وی با بیان این که بیشترین بیماریابی ما در پاییز بود و این موضوع سرعت بیشتری گرفت ادامه داد: ابتدا در نیشابور یک مرکز ۱۶ ساعته داشتیم که تست کرونا می‌گرفت ولی هم اکنون ۱۰‌مرکز داریم که پنج مرکز در شهر نیشابور و پنج مرکز نیز در خارج از شهر است . دو مرکز ۱۶ ساعته و هشت مرکز هشت ساعته نیز داریم که تست کرونا می‌گیرند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطر نشان کرد: تا اول آبان تعداد تست های روزانه ما بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ تست بود اما اکنون بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تست روزانه می گیریم که این موضوع دو برابر شده و نشان دهنده تلاش کادر بهداشت و آزمایشگاهی برای بیمار یابی بیشتر است.عظیمی نژاد اظهار کرد: اگر جمعیت کشور را ۸۳ میلیون نفر در نظر بگیریم کل فوتی های مثبت ۴۸۲۴۶ نفر بوده اند که ۰۸/۰درصد (هشت صدم) جمعیت کشور را شامل می شوند یعنی در ازای هر ۱۰ هزار نفر شش نفر فوت کرده اند ولی در نیشابور با توجه به فوت شدن ۴۶۷ کرونا مثبت از هر ۱۰ هزار نفر هشت نفر‌ فوت کرده اند که آمار بالاتری را نشان می دهد.

شاخص تخت های بیمارستانی در نیشابور کمتر از میانگین کشور

وی بیان کرد: متوسط برخورداری از تخت بیمارستانی در کشور ۱/۷ است یعنی هر ۱۰ هزار نفر ۱۷ تخت، ولی در نیشابور در سال ۹۳ این عدد ۶/۰ بوده و با تمام تلاش هایی که در سال های اخیر شده این شاخص به عدد یک‌رسیده است یعنی به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۰ تخت داریم و همچنان از شاخص عقب هستیم.وی افزود: اگر تخت برابر با میانگین کشور داشتیم می توانستیم به طور دقیق خدماتی را که داده می شود نیز ارزیابی کنیم ولی هم‌اکنون با این سرانه تخت کار کادر بهداشت و درمان نیشابور بسیار عالی بوده است.وی اظهار کرد: اگر ما زیر ساخت های برابر با میانگین کشوری داشتیم طبیعتا وضعیت مرگ و میر کمتر می شد.عظیمی نژاد با بیان این که عملیات ساخت بیمارستان سوم در حال انجام است افزود: پیش بینی می کنیم عملیات ساخت بیمارستان سوم که ۱۷۵ تخت دارد در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد و در سال ۱۴۰۲ بهره برداری شود.

نیشابور کمبود پزشک متخصص دارد

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به مشکل کمبود پزشک متخصص در نیشابور گفت: در جلسه ویدئو کنفرانس به آقای وزیر نیز گفتم که مهم ترین مشکل ما در نیشابور کمبود پزشک متخصص است، در سطح وزارت بهداشت تا جایی که می توانسته اند تامین کرده اند و تعدادی متخصص داخلی در توزیع شهریورماه به نیشابور اختصاص یافت ولی یک متخصص عفونی هم نصیب ما نشد‌ و این‌مسئله باعث شده کل بار کرونا از اسفند تا شهریور ماه روی دوش تنها پنج پزشک باشد که این افراد را خسته می کند.

بیمارستان قدیمی ۲۲ بهمن را تقویت کردیم

عظیمی نژاد با اشاره به وضعیت بیمارستان قدیمی ۲۲ بهمن اظهار کرد: بیمارستان ۲۲ بهمن به خاطر پراکندگی ساختمان ها به مدیریت کرونا کمک می کرد و باعث می شد بیماری به قسمت های دیگر سرایت نکند اما این بیمارستان احتیاج به تقویت زیرساخت داشت.وی ادامه داد: تا اسفند ۹۸ در این بیمارستان فقط چهار تخت ICU داخلی وجود داشت اما امروز در این بیمارستان ۶۰ تختICU داریم و ۱۵ برابر شده است که تجهیز هر یک تختICU به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.وی افزود: ستاد اداری معاونت بهداشت را به کمک وزارتخانه منتقل کردیم و ۱۰ میلیارد تومان برای تغییر کاربری آن اختصاص یافت ، ۱۰ میلیارد هم تجهیزات می خواهد و با این اقدام ۸۰ تا ۱۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستان ۲۲ بهمن اضافه می شود که امیدواریم تا قبل از پایان سال زیر بار برود. با این اوصاف با تکمیل این پروژه و بیمارستان سوم تا پایان سال ۱۴۰۲ سرانه تخت در منطقه نیشابور به ۱/۴ می رسد که باز هم سه دهم از میانگین کشور پایین تر است و امیدواریم با احداث بیمارستان چهارم در سال های آینده به این عدد نزدیک تر شویم.

فوت بیماران کرونایی به دلیل قطعی اکسیژن در نیشابور شایعه بود

رئیس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور در خصوص وضعیت اکسیژن بیمارستان ۲۲ بهمن اظهار کرد: قبل از کرونا کل بیمارستان ۲۲ بهمن با صد کپسول اکسیژن مدیریت می شد.در اردیبهشت ماه اولین دستگاه اکسیژن ساز را خریداری کردیم و تانک اکسیژن ۱۰ تنی در تابستان نصب شد ، یک ماه قبل نیز دومین دستگاه اکسیژن ساز راه اندازی شد و اکنون ۳۰۰ کپسول اکسیژن در اختیار داریم و به دنبال خرید یک تانک ۲۰ تنی دیگر هم هستیم که دیگر هیچ نگرانی نداشته باشیم.وی با اشاره به صحبت هایی که در خصوص کمبود اکسیژن در بیمارستان ۲۲ بهمن می شود گفت: شایعه شد به دلیل قطع اکسیژن ۱۰ نفر در بیمارستان ۲۲ بهمن فوت کرده اند، همچنین ۱۵ آبان دوباره این مسئله مطرح شد که اکسیژن قطع شده است.وی ادامه داد: در آبان ماه تانکر حامل اکسیژن دچار مشکل شد و اکسیژن آن قبل از رسیدن به مخزن در حال از بین رفتن بود. برای این که مشکلی برای بیماران پیش نیاید مجبور شدیم از کپسول های اکسیژن استفاده کنیم. جا به جایی این کپسول ها برای همراهان بیماران شائبه ایجاد کرده بود در حالی که ما با این اقدام در حال پیشگیری بودیم.وی با بیان این که اگر برای اکسیژن بیمارستان مشکل ایجاد شود ، تمام بیماران دچار مشکل می شوند اظهارکرد: ما در ۱۵ آبان ۶۰‌بیمار در ICU داشتیم‌و اگر اکسیژن قطع شده بود همه آن ها باید فوت می کردند. زمان و علت فوتی های آن روز ثبت شده، در زمان بروز حادثه تنها چند نفر فوت کردند که حال عمومی نامناسبی داشتند و سن آن ها بالا بود و پیش بینی فوت شان می شد.

وی بیان کرد: این شایعات باعث می شود روحیه مردم خراب شود و به بیمارستان اعتماد نکنند و زمانی به بیمارستان مراجعه کنند که حال عمومی بدی دارند و متاسفانه دیر شده است. وی با بیان این که در ابتدای شیوع کرونا مشکلاتی داشتیم اظهار کرد: در ابتدای کرونا نیاز به تجهیزاتی از جمله اکسیژن و بخش ICU داشتیم که سعی کردیم خلأها را جبران و آن ها را تامین کنیم ، فقط اکنون احتیاج به نیروی انسانی و پزشک متخصص و با تجربه داریم.وی خاطر نشان کرد: قطعا اشکالاتی داریم که همه جا هم‌ گفته ایم و به دنبال بهبودآن هستیم، برخی موارد رفع شده و در حال رفع تعدادی هستیم. در طول یک سال گذشته ۶ میلیون دلار تجهیزات سرمایه ای از وزارت بهداشت به نیشابور اختصاص داده شده که عدد بی سابقه ای است .

روند کاهشی کرونا را در نیشابور داریم

فرماندار نیشابور نیز در خصوص شرایط فعلی کرونا در نیشابور گفت: میانگین فوتی های روزانه در ماه جاری پنج نفر است و تعداد بستری ها که در پیک دوم حداکثر ۱۹۰ نفر بود ، در پیک سوم که در آن حضور داریم به ۲۵۰ نفر رسیده و رکورد ۱۵ فوتی در یک روز را نیز داشتیم.

قامتی با بیان این که تعداد بستری های ما هم اکنون به زیر ۱۹۰ نفر رسیده است خاطر نشان کرد: با فاصله گذاری و طرح های اجرا شده اکنون از پیک سوم به شرایط پیک دوم رسیده ایم. روند کاهشی داریم مشروط به این که تداوم داشته باشد که اگر این چنین نباشد وضعیت بدتر خواهد شد. وی ادامه داد: در نسبت فوت به بستری از میانگین کشوری پایین تر هستیم و در میانگین فوتی های مثبت نسبت به جمعیت کمی از میانگین کشور بالاتریم.

در مناطق روستایی به دستورالعمل ها کمتر توجه می شود و بیشترین مبتلایان مربوط به آن هاست

فرماندار نیشابور با بیان این که متاسفانه در مناطق روستایی به دستورالعمل ها کمتر توجه می شودخاطر نشان کرد: بازدیدی از منطقه میان جلگه داشتیم و مشاهده می شد که دست فروشان در روستاها بساط کرده اند، تجمعات چند نفره دیده می شد و از ماسک استفاده نمی کردند که تذکرات لازم داده شد.قامتی ادامه داد: در بررسی هایی که انجام دادیم نیز مشخص شد بیشترین قشری که از کرونا آسیب می بینند قشر روستایی و افرادی هستند که کمتر به دستورالعمل ها توجه کرده اند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان نیشابور گفت: نسبت جمعیت به تخت، تخت های ICU، نسبت پزشک به جمعیت، تعداد خانه های بهداشت، مجتمع های بهداشت و سلامت و مراکز آزمایشگاهی از شاخص های مدنظر است که به حد استاندارد برسد، البته فعالیت های صورت گرفته در یک سال گذشته قابل مقایسه با قبل نیست و به دنبال این هستیم که سرانه ها و شاخص ها را به میانگین های استانی و کشوری برسانیم.قامتی با بیان این که یکی از مشکلات ما نیروی انسانی است افزود: مجوز جذب ۷۵ نیروی رسمی و ۲۵۰ نیروی قراردادی را برای حوزه بهداشت و درمان گرفته ایم تا بخشی از کمبودها جبران شود.

  • منبع خبر : خراسان