کمبود نهاده‌ها و واکسن دامداران را دلسرد کرده است
کمبود نهاده‌ها و واکسن دامداران را دلسرد کرده است
کارآفرین نیشابوری که علم و عمل را درهم آمیخته از بی‌توجهی‌ها نسبت به فعالیت دامداران گلایه دارد و معتقد است کمبودهای موجود سبب شده بسیاری از دامداران عطای این کار را به لقایش ببخشند.

با وجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها می‌توان با به‌کارگیری علم روز و عملی کردن آن‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود قدم‌های اساسی در حوزه کارآفرینی و خوداشتغالی برداشت و جوانان مرز و بوم خراسان رضوی بارها این مهم را ثابت کرده‌اند.

شهرستان‌هایی مانند نیشابور در خراسان رضوی با برخورداری از آب و هوایی بسیار مناسب و مراتع وسیع و همچنین جوانان پویا توانسته‌اند در حوزه دامداری اقداماتی اساسی صورت دهند و الگویی برای سایرین باشند. بسیاری از این جوانان که در رشته‌های مرتبط نیز تحصیل کرده‌اند امروز تبدیل به دامداران نمونه خراسان رضوی نیز شده‌اند.

به سراغ یکی از این دامداران نمونه خوداشتغال‌زا رفته‌ایم و با وی در مورد کم و کیف فعالیتش همکلام شده‌ایم.

آرش اعیانی گاودار نمونه صنعتی استان خراسان رضوی در رابطه با فعالیت‌هایش چنین می‌گوید: در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی علوم دامی تحصیل کرده‌ام و در سال ۱۳۷۰ این دامداری را پدرم مدیریت ‌کرده و سرمایه اولیه مربوط به ایشان بوده و تا سال ۱۳۸۱ فقط به پرورش گاو گوشتی و تولید شیر ‌پرداخته است، اما از سال ۱۳۸۲ تغییر کاربری داده و به پرورش گاو شیرده پرداخته و در کنار آن به صورت محدود پرورش گاو گوشتی هم انجام داده و با خرید ۲۱ رأس گاو ماده که آبستن بودند توانسته تولید گاو را به حدود ۱۸۰ راس تا سال ۱۳۸۹ افزایش دهد و بنده تا سال ۱۳۸۸ فعالیتم را در دامداری به صورت غیرمستقیم انجام می‌دادم.

وی افزود: از سال ۱۳۸۸ به بعد به طور مستقیم وارد عرصه مدیریت دامداری شدم و در سال ۹۱ فوق لیسانس گرفته و به طور همزمان به اصلاح نژادی در دامداری پرداختم به طوری که در سال ۹۰ میانگین رکورد گله را به ۲۳ مورد در سال و ۳۹ مورد در سال ۹۷رساندم که این میزان در سال ۹۹ به ۴۲ مورد رسید، که با انجام برنامه‌های اصلاح نژادی و برنامه‌های نوین تغذیه توانستیم بهره‌وری دام ها را بالا ببریم.

اعیانی در پاسخ به این سوال که چرا به این شغل و پیشه روی آورده می‌گوید: به این علت که شرایط کاری و بازار کار برایم فراهم بود به این رشته روی آوردم و از کارم رضایت دارم، چون بلافاصله که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم توانستم کار کنم و در دانشگاه فعالیت بهتری داشته باشم.

وی مهمترین عوامل موفقیتش را تجربه‌های پدر، برادر و دوستانش عنوان می‌کند و می‌گوید: استفاده از تجربه دوستان و تلفیق علم و عمل توانست مرا به موفقیت‌های چشمگیری برساند، همچنین این دامداری هر چند کوچک توانست با استفاده از اطلاعات ژنتیکی مناسب اطلاعات تغذیه و اطلاعات رکورد گاوها، در حال حاضر یکی از دامداری‌های نمونه استانی شناخته شود که حدوداً رکورد ۴۲ را داشته و ۹۰ راس دام را در اختیار داشته باشد.

وی محصول شیر روزانه این دامداری را حدود سه تن و ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: در کنار تولید شیر، ما پرورش گاوهای ماده آبستن را داریم و حتی صادرات آن را هم در برنامه گنجانده‌ایم که جزو گاوهای ماده برتر استانی هستند.

اعیانی اما از چالش‌های کار دامداری می‌گوید: با توجه به اینکه با موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردم چالش‌هایی پیش رو داریم که از جمله آن می‌توان به کمبود نهاده‌ها، کمبود واکسن و دارو اشاره کرد که به نوعی دامداران را خسته کرده است.

دامدار نمونه استان خراسان رضوی که اصالتا نیشابوری است، به جوانان توصیه می‌کند این رشته را علمی و عملی دنبال کنند و در کنار تحصیل کار عملی هم در نظر داشته باشند، مخصوصاً در زمینه گاو شیری که حساس است و در مقایسه با دام سبک که حساسیتی ندارد.

وی اظهار داشت: در این دامداری ۷ نفر به طور مستقیم و ۵ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال دارند و هر ساله تعدادی کارآموز را آموزش می‌دهد.

اعیانی از برنامه‌اش در سال جهش تولید می گوید: ما توسعه گاوداری را در دستور کار داریم اما در حال حاضر با شرایط اقتصادی فعلا دست نگه داشتیم اما حتماً این مهم را اجرایی خواهیم کرد.

  • نویسنده : فاطمه برزنونی