کلنگ طرح دوم اقدام مسکن ملی در نیشابور زده شد
کلنگ طرح دوم اقدام مسکن ملی در نیشابور زده شد
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سالیانه در کشور ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نیازمند نوسازی است و در سال ۱۳۸۴ بالغ بر هفت درصد از این واحدها در سطح کشور مقاوم ‌سازی شده بود و امروز این میزان به ۵۰درصد رسیده است.

اکبر نیکزاد در مراسم آغاز بهره برداری از یک‌هزار و بیست و یکمین طرح هادی روستایی استان خراسان رضوی در روستای بشرآباد نیشابور اظهار کرد: در افق این طرح در سال ۱۴۱۰ هیچ واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی نشده در کشور وجود نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه آبان‌ ‌ماه امسال شورای عالی مسکن وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد، بازپرداخت ۲۰ساله و ضمانت سفته زنجیره سه نفره مصوب شد تا در اختیار روستائیان قرار بگیرد اما در تامین ۱۳درصد یارانه این وام ناهماهنگی‌هایی بین سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی به وجود آمده زیرا در قانون جهش تولید مسکن تصریح شده مهلت تشکیل صندوق ملی مسکن تا سه ماه از زمان ابلاغ قانون آن می‌باشد ولی تاکنون پنج ماه گذشته است.
وی افزود: بدین خاطر پرداخت وام‌۲۰۰میلیون تومان هنوز عملیاتی نشده و چند بار این‌ موضوع به رئیس‌جمهور گزارش شده است و عدم عملیاتی شدن این وام موجب بروز خسارت در حوادث قهری می شود‌.


نیکزاد گفت: سالیانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته خواهد شد که از این تعداد ۲۰۰هزار واحد در روستاها و مابقی در شهرها است.
وی اظهار کرد: تسهیلات مسکن روستایی شامل حال شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت می‌شود و این تسهیلات برای شهرهای بیش از ۲۵هزار نفر جمعیت و کلان‌شهرها نیز مصوب شده و قرار بر این است ۳۶۰هزار میلیارد تومان وام در این حوزه بانک‌های عامل پرداخت کنند.
وی افزود: مبلغ این وام برای مسکن روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵۰هزار نفر مبلغ ۲۰۰میلیون تومان با سود پنج درصد و در شهرهای بیش از ۲۵۰هزارنفر جمعیت و کلان‌‌‌شهرها مبلغ ۴۵۰میلیون تومان با سود ۱۸درصد است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان خراسان رضوی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: اعتبار طرح هادی روستایی در این استان۲۰۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این میزان تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
سیدرضا موسوی‌نیا افزود: تا کنون ۱۸۰میلیارد تومان قیر رایگان برای اجرای طرح‌های هادی روستایی در این استان اختصاص یافته است.
در ادامه این‌ مراسم شش‌هزار و هشتصدو بیست‌و یکمین واحد مسکونی محرومین روستایی استان در روستای بشرآباد نیشابور به بهره‌برداری رسید، سه جلد سند رسما تحویل صاحبان ملک‌های مزبور گردید و مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در نیشابور کلنگ زده شد.
مدیر بنیاد مسکن نیشابور گفت: مراسم افتتاح طرح هادی روستای بشرآباد نیشابور و آغاز بهره‌برداری از ۶هزار و هشتصدوبیست‌ویکمین واحد مسکونی محرومین روستایی استان و یک هزار و بیست و یکمین طرح هادی روستایی استان در روستای بشرآباد نیشابور با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومان از برنامه امروز بود.
جواد محمدیان افزود: کلنگ زنی ۴۷۵ واحد مسکونی بنیاد مسکن در سایت اقدام ملی انتهای بولوار سردار سلیمانی شهر نیشابور که با حضور آقای رئیس بنیاد مسکن کشور از دیگر برنامه‌های امروز بود و در شهرستان نیشابور ۳۱ طرح مسکن روستایی با ۳۰میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا است.