کشتار در نیشابور ۲ برابر شد
کشتار در نیشابور ۲ برابر شد
رییس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: از ابتدای امسال ۶۳ هزار راس گوسفند و چهار هزار راس گاو در کشتارگاه صنعتی نیشابور کشتار شده و این‌میزان نسبت به سال گذشته حدود ۲برابر افزایش یافته و از این تعداد به ترتیب۱۶۰ راس گوسفند و ۳۳ راس گاو غیرقابل مصرف تشخیص داده شد و تبدیل به پودر گوشت گردید.

علی سلیمانی به مناسبت روز ملی دامپزشکی اظهار داشت: این شهرستان با تولید ۹هزار تن گوشت در سال و ۷۵۰ تن شیر در روز مقام نخست را در استان دارد.
وی با اشاره به اینکه پنج واحد تولید شتر مرغ با ۲هزار و ۵۰۰ راس شتر مرغ در شهرستان زبرخان وجود دارد گفت: از ابتدای امسال یک هزار تن پا وپنجه مرغ به کشورهای جنوب شرقی آسیا از نیشابور صادر شده است.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از یک هزار تُن فرآورده لبنی به تعدای از کشورهای حوزه اوراسیا شامل روسیه، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان از نیشابور صادر شده است.
طی این مدت سه میلیون و ۱۸۱ هزار قطعه مرغ در نیشابور کشتار شده که از این تعداد حدود ۱۹هزار قطعه غیرقابل مصرف و از چرخه مصرف خارج شد، وی با بیان این‌ مطلب گفت: در شهرستان نیشابور ۹۷ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ قطعه در سال و ۱۶ واحد تخم‌گذار با ظرفیت بیش از ۹۰۰هزار قطعه وجود دارد.
سلیمانی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته حدود سه تن عسل تقلبی در نیشابور کشف شد افزود: حدود ۴۰۷ زنبورستان با ۴۵هزار کندوی زنبور عسل در نیشابور وجود دارد و هر کندو بین هفت تا ۱۰ کیلو سرانه تولید دارد و از ابتدای امسال حدود ۵۰مورد نمونه‌گیری برای پیشگیری از بیماری کندوهای شطح شهرستان انجام شده و سالانه حدود ۳۳۰ تن عسل، ۱۴۲ کیلوگرم ژل رویال و سه هزار و ۲۰ کیلوگرم گرده گل در نیشابور تولید می‌گردد.
وی گفت: امسال برای چندمین سال متوالی از فروردین ماه حدود ۴۰۰هزار از دام‌های حاشیه منطقه حیات وحش نیشابور و داخل روستاها برای پیشگیری از بیماری طاعون گوسفندی واکسینه شده و در ادامه آبشخورهای مشترک بین حیوانات حیات وحش و اهلی در این مناطق طی سه نوبت در طول سال ضدعفونی می‌گردد.
در نیشابور ۶کلینیک حیوان خانگی در وجود دارد، سلیمانی با بیان این‌مطلب اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی هاری تعداد ۴۵۰ سگ خانگی در نیشابور واکسینه شد و در حال حاضر واکسیناسیون رایگان ۱۲هزار قلاده سگ‌ در سطح شهرستان دردستور کار قرار دارد و تاکنون از این میزان بیش از ۶هزار قلاده سگ واکسینه شده‌اند.
رییس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: از چهار سال قبل بیماری تب برفکی در نیشابور مشاهده نشده ولی دامداران به دلیل مشکلات اقتصادی از واکسن این بیماری استقبال نمی‌کنند که موجب نگرانی است و هر چهار ماه یک بار این‌ واکسیناسیون باید انجام‌شود و هر دُز از این واکسن حدود ۵۰۰هزار ریال هزینه دارد.
وی ادامه داد: طی یک سال گذشته برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک مانند سل و بروسلوز حدود ۱۲ هزار راس گاو در این شهرستان مورد آزمایش قرار گرفت که چهار نمونه ابتلا شناسایی شد و همچنین از هشت هزار و ۲۶۱ خون‌گیر ۱۶ مورد مبتلا به بروسلوز شناسایی و از چرخه تولید خارج گردید، طی این‌مدت ۳۵۰هزار دُز واکسیناسیون نیوکاسل در ۲۷۰ روستا به صورت رایگان انجام‌ شد.
وی اظهار کرد: یک هزار و ۲۰۰ واحد عرضه واحد پروتئینی در نیشابور وجود دارد و از ابتدای امسال یک هزار و ۴۷۳ مورد بازدید از این واحدها انجام و ۱۲هزار و ۹۳۸ کیلوگرم مواد پروتئینی ضبط و چهار هزار و ۸۲۴ کیلوگرم معدوم و ۳۷ مورد به مراجع ارجاع شده است.
وی گفت: در نیشابور ۲۵ واحد استخر پرورش ماهی با ظرفیت تولید ۴۵۰ تن ماهی قزل‌آلا وجود دارد.
سلیمانی با اشاره به مخاطراتی که نیرو‌های شبکه دامپزشکی با ان‌مواجه هستند افزود: تا کنون ۹۰درصد نیروهای دامپزشکی نیشابور مبتلا به تب مالت شده‌اند و با وجود پیگیری‌های انجام شده دامپزشکی نیشابور با دارا بودن توان و ظرفیت کافی به معاونت اداره کل ارتقا نیافته و سهمیه استخدامی نیز به این شبکه اختصاص داده نشده و با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و در حال حاضر ۳۰ نفر در بخش دولتی و ۱۳۰ نفر در بخش خصوصی این شبکه مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: در نیشابور ۱۶ کلینیک، ۱۰داروخانه، پنج آزمایشگاه، پنج مرکز مایه‌کوبی، یک کشتارگاه دام، یک کشتارگاه طیور، ۶ واحد کارخانه خوراک دام، ۲۲ واحد پرورش ماهی سردابی و ۳ واحد پرورش ماهی گرم‌آبی و ۲ کارخانه لبنی فعالیت دارند.